شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آمریکا از جنگ افغانستان برای گسترش سلطه منطقه‌ای خود استفاده می‌کند

عسکر آقایف، رئیس جمهور پیشین قرقیزستان، می‌گوید آمریکا از ۱۳ سال حضور در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریزم برای گسترش نفوذ خود در آسیای میانه استفاده کرده است.

به نقل از «اسپاتنیک نیوز» نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در اکتبر سال ۲۰۰۱ و پس از حمله یازده سپتامبر در چارچوب عملیات «آزادی پایدار» و برای نابودی القاعده به رهبری اسامه بن لادن به افغانستان حمله کردند.

عسکر آقایف می‌گوید بعداً اما مشخص شد که مبارزه با تروریزم تنها بهانه بوده و آمریکا و متحدانش برای حضور طولانی به افغانستان پا گذاشته‌اند؛ هدف اصلی آنها یافتن جای پا در آسیای مرکزی برای حل مشکلات ژئوپلتیک بوده است.

وی تأکید می‌کند عملیات آمریکا و داغ نگه داشتن جنگ در افغانستان در اصل کوتاه کردن دست‌چین از نفت خلیج فارس بود؛ یکی از لوله‌های انرژی می‌توانست چین را از طریق ایران به خلیج فارس متصل کند.

رئیس جمهور سابق قرقیزستان می‌افزاید آمریکا نمی‌خواست چین به یک مسیر ساده و مستقیم برای رسیدن به نفت دست یابد.

عسکر آقایف می‌گوید آمریکا با حمله افغانستان می‌خواست تروریست را به یک ابزار سیاسی در آسیای مرکزی تبدیل کند تا اینکه قصد نابودی آن را داشته باشد.

وی واشنگتن را در ارتباط با انقلاب لاله در قرقیزستان سرزنش می‌کند.

قابل ذکر است مأموریت جنگی ناتو در دسامبر سال ۲۰۱۴ در افغانستان به پایان رسید.

عسکر آقایف از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ رئیس جمهور قرقیزستان بود اما در سال ۲۰۰۵ به دنبال وقوع انقلاب لاله از قدرت کنار گذاشته شد. وی اکنون در روسیه زندگی می‌کند و به کارهای عملی سرگرم شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان