شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آمریکا برای جنگی تازه در افغانستان آماده می‌شود

 پایگاه خبری روسیا الیوم در مقاله ای به نقل از مجله «پراودا» و به قلم «دیمتری نیرسیسوف»، تحلیلگر روس به پیامدهای تصمیم واشنگتن در پایان دادن به ماموریت فرستاده ویژه خود به افغانستان و پاکستان پرداخت و آن را توطئه ای برای حفظ هرج و مرج امنیتی در این کشور خواند.

نویسنده تاکید کرد: انحلال پست فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان در شرایطی که اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور وخیم بوده و تحرکات گروه های تروریستی بیش تر شده بار دیگر افغانستان را به کانون تنش و تهدیدی برای روسیه و دیگر کشورهای منطقه مبدل می کند.

وی افزود: آمریکا می خواهد با استفاده از اوضاع کنونی افغانستان فشار روانی و نظامی بر ایران و دیگر کشورهای همسایه وارد کند.

نویسنده روس تصریح کرد: تصمیم اخیر کاخ سفید در اعطای اختیار تام تعیین سطح نظامیان آمریکایی به پنتاگون نشانه تمایل آمریکا برای باز گذاشتن دست وزیر دفاع در انجام عملیات نظامی در خاک افغانستان است بدون اینکه به فرآیند مذاکرات سیاسی که با حضور قدرت های بزرگی مثل روسیه و چین جریان دارد توجهی کند.

 نیرسیسوف با اشاره به نظارت روسیه بر مذاکرات چند ماهه اخیر بین کابل و طالبان گفت: اصل اساسی در این مذاکرات اعتراف به این حقیقت است که دولت توان سرکوب طالبان را ندارد و طالبان نیز قادر به تسلط بر قدرت و حفظ آن نیست بخصوص که نام آن در فهرست گروه های تروریستی بین المللی آمده و این امر کار به رسمیت شناختن طالبان و عادی سازی روابط با آن را دشوار می کند.

نویسنده مقاله با اشاره به نقش رو به رشد داعش و خطرهای گسترش آن در افغانستان گفت: داعش، کابل و طالبان را به یک اندازه دشمن سرسخت خود می داند.

نیرسیسوف از اعتقاد روسیه در خصوص ضرورت تقریب مواضع بین کابل و طالبان گفت: طالبان بیش از اینکه یک جنبش سیاسی و دینی باشد، جنبشی قائم بر اصول قومی و نماینده منافع قبایل پشتون افغانستان است.

نویسنده با اشاره به نقش ایران و چین در جستجوی راه حل مسالمت آمیز افغانستان گفت: تنها یک روز قبل از تعطیلی دفتر فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان، چین با کابل و اسلام آباد به توافقی بر سر ساز و کار مشترک مدیریت بحران ها دست یافت.

وی تاکید کرد: چیزی که در سطح مذاکرات برای حل بحران افغانستان حاصل شده پیشرفت بزرگی محسوب می شود و اگر آمریکا در این مذاکرات به شکل سازنده ای شرکت کند این موفقیت واقعی تر خواهد شد.

نیرسیسوف با اشاره به فاصله گرفتن آمریکا از مذاکرات گفت: مقامات کاخ سفید بارها در مقابل تلاش های روسیه برای حضور طالبان در روند مذاکرات ایستادند تا حدی که مسکو را به تسلیح این گروه متهم کردند در حالی که خودشان سازنده طالبان بودند.

تحلیلگر روس گفت: آمریکا به جای کمک به پیشرفت مذاکرات به ابزارهایی برای ایجاد بی ثباتی و تخریب فرآیند صلح آمیز حل بحران افغانستان اتکا دارد و از همین رو ماموریت فرستاده ویژه خود به افغانستان را به پایان رساند.

وی ادامه داد: هدف اصلی آمریکا از حفظ هرج و مرج امنیتی در افغانستان ضربه زدن به ایران است چرا که موقعیت جغرافیایی افغانستان بسیار مناسب این است که پایگاهی نظامی علیه کشورهای ایران، روسیه، کشورهای آسیای مرکزی و منطقه سین کیانگ چین باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان