شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آمریکا تمایلی به پایان جنگ در افغانستان ندارد

«عبدالجبار قهرمان» عضو مجلس نمایندگان و نماینده پیشین رییس جمهور افغانستان در امور دفاعی ولایت هلمند می‌گوید که پس از اعلام استراتژی آمریکا برای افغانستان، حمایت‌های نظامی و مالی از طالبان افزایش یافته است.

  قهرمان می‌گوید که پس از اعلام استراتژی آمریکا، سلاح و مهمات زیادی از خارج کشور در اختیار طالبان قرار گرفته و پول‌های زیادی نیز به آدرس رهبران این گروه سرازیر شده است.

قهرمان به جمهور گفت: جنگ کنونی، جنگ مردم افغانستان نیست، تصمیم گیرندگان وحمایت‌کنندگان  در بیرون از مرزهای افغانستان هستند که به طور بی رویه، خشونت‌ها را شدت می‌بخشند.

نماینده مردم ولایت هلمند در مجلس نمایندگان به نتایج و دستاورد راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان خوشبین نیست و تاکید می‌کند که آمریکا علاقه‌مند پایان جنگ در افغانستان نیست.

به گفته  قهرمان، آمریکا ۱۷ سال می‌شود که تحت نام مبارزه با تروریسم در افغانستان می جنگد اما هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ در افغانستان دیده نمی‌شود این در حالی است که روزانه مردم افغانستان قربانی این جنگ می‌شوند.

وی تاکید کرد که برخورد آمریکا با گروه‌های ترویستی در ۱۶ سال گذشته، اعتماد مردم افغانستان نسبت به صداقت آمریکا در نابودی گروه‌های تروریستی را از بین برده است.

به تازگی پنتاگون اعلام کرده است که پس از اعلام استراتژی امریکا برای افغانستان، سربازان خارجی اختیارات بیشتر جنگی را به دست آوردند و گفته است که برای نخستین بار پس از ۱۷سال، نیروهای امنیتی افغان به طور کامل به حالت تهاجمی درآمده و گروه های مخالف مسلح هم در حال عقب نشینی هستند.

اما  قهرمان در این باره گفت: با حمایت و پشتیبانی قوای هوایی ناتو، عملیات‌های تهاجمی نیروهای امنیتی افغان بر مواضع گروه‌های مسلح چندین برابر افزایش یافته است اما این عملیات و حمایت‌های ناتو به معنی مهار جنگ نیست بلکه دامنه جنگ را گسترده‌تر می‌کند.

شماری از کارشناسان نظامی بر این باورند تنها گزینه نظامی نمی‌تواند به جنگ افغانستان خاتمه دهد، زلمی وردک کارشناس امور سیاسی در این باره گفت که برای پایان دادن به خشونت‌ها و جنگ در افغانستان نیاز جدی است تا شیوه دولت داری در این کشور تغییر کند.

به گفته وی؛ تا زمانی که عدالت در افغانستان تامین نشود، فساد در ادارات بیداد کند، انحصار قدرت وجود داشته باشد، بسیاری از گروه‌های مخالف مسلح دولت تمایلی به صلح ندارند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان