شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اختلافات آمریکا و آلمان دلیل حمله خونین کابل

افراد وابسته به گروه داعش روز گذشته (چهارشنبه) چهارراهی «زنبق» منطقه «وزیراکبرخان» را با انفجار «تانکر» مملو از مواد انفجاری هدف قرار دادند که در نتیجه آن حدود ۶۰۰ نفر کشته و زخمی شده و بیش از ۱۰ میلیون دلار به شرکت‌های خصوصی ضرر مالی وارد شد.

این نخستین حمله افراد داعش نبوده و آخرین آن نیز نیست، اما با توجه به اینکه حمله در منطقه کاملاً محافظت شده رخ داده پرسش برانگیز است.

خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، برای بررسی چگونگی، چرایی، چگونگی انتقال مواد انفجاری و رویکرد دولت نسبت به رویداد تروریستی روزگذشته با «وحید مژده» کارشناس سیاسی نظامی افغانستان به گفت‌وگو نشست.

مژده در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان اینکه برخی‌ها معتقدند که در رویداد روزگذشته «تانکری» وجود نداشته، گفت: در مقابل برخی‌های دیگر معتقدند که کابل روزگذشته هدف بمب یک هواپیما قرار گرفته است.

وی افزود: تا زمان انجام تحقیقات، رویداد روزگذشته ناشی از هر نوع حمله‌ای بوده می‌تواند، ضمن اینکه نتیجه آن کشته و زخمی شدن صدها شهروند و تحمل ضررهای مالی است.

این کارشناس افغانستانی در مورد چرایی این حمله اظهار داشت: در این خصوص، حرف و حدیث‌هایی مانند اختلافات اخیر بین آمریکا و آلمان که ناشی از امتناع آلمان برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان بود، وجود دارد.

وی افزود: اما حمله در منطقه‌ای صورت گرفته که در آنجا نمی‌شود هدف خاصی را دنبال کرد، اگر هدف آن را سفارت آلمان بدانیم با دیوارهای بلند سنگی که دارد چنین حملاتی نمی‌تواند به ساختمان آن ضربه رسانده و دیپلمات‌های آن را بکشد.

مژده توضیح داد: در نزدیکی رویداد شبکه مخابراتی روشن و برخی شرکت‌ها و موسسات کوچکی نیز وجود دارد، به هر حال اگر رویداد روزگذشته یک حمله انتحاری بوده بدون شک، حامل مواد منفجره بدون هدف حمله را انجام داده و کشتار غیرنظامیان تنها هدف وی بوده است.

این کارشناس افغانستانی تصریح کرد: ما متأسفانه در عراق و سوریه شاهد هستیم که مین‌گذاران و انتحارگران مواد انفجاری خود را در مکان‌های منفجر می‌کنند که بیشترین کشته و زخمی را به دنبال داشته باشد که متأسفانه ما نیز اکنون به آن سمت در حرکتی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: پیمان امنیتی کابل – واشنگتن نیز برای تأمین امنیت افغانستان کارساز واقع نشده و نتوانست مشکل کشور را حل کند، بلکه این پیمان سبب وخامت اوضاع نیز شد، تا زمانیکه فکر کنیم خارجی‌ها حلال مشکلات ما هستند، وضعیت به همین صورت در حالت وخامت شدن خواهد بود.

وحید مژده در پاسخ به این پرسش که تروریست‌ها چگونه قادر به انتقال مواد منفجره شدند، گفت: در این خصوص نیز ابهاماتی وجود دارد، برخی‌ها گفته که این ماشین کارت ورود به منطقه را از سوی یک سفارت خارجی دریافته کرده، اما از سفارت خارجی نیز نام برده نمی‌شود که خود گرم‌کننده بازار شایعات و بدنامی دولت است.

وی تأکید کرد: پرسش اساسی در مورد روزگذشته این است که اگر ناشی از انفجار یک تانکر بوده پس چرا هیچ اثری از آن وجود ندارد، انفجار روزگذشته مانند رویداد تروریستی شاه شهید که همه فکر می‌کنند ناشی از فرود یک موشک بود، است، زیرا در هر دو مورد مکان اصلی رویداد تا ۴ متر حفر شده است.

مژده در مورد اینکه چرا دولت نتیجه تحقیقات کمیسیون‌ها در خصوص چنین رویدادهایی را اعلام نمی‌کند، گفت: این کمیسیون‌ها در حقیقت برای فریب مردم است، آنچیزی که اتفاق می‌افتد دولت نمی‌خواهد ملت از آن اطلاع یابد، زیرا در صورت اعلام نتیجه تحقیقات اگر برخی مسئولان دولتی به صورت مستقیم دست نداشته باشند، برخی مسئولان به تعلل وظیفه‌ای متهم می‌شوند.

وی همچنین گفت: به همین دلیل، دولت معتقد است که رویداد بوقوع پیوسته و افرادی زیادی نیز کشته شده، اما با پیگیری این موضوع چرا برای خود دردسر ایجاد کنیم.

این کارشناس افغانستان با بیان اینکه دولت باید در خصوص رویداد روز گذشته روشنگری کند، گفت: با وجودیکه طالبان مسئولیت حمله دیروز را رد و داعش آن را به عهده گرفت، اما از آن لحظه تاکنون رسانه‌های داخلی از طالبان نام می‌برد که خود زمینه‌ساز تقویت داعش است.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان ساخت: اکنون بین گروه‌های داعش و طالبان رقابت تنگاتنگی وجود داشته و در اکثر مناطق جنگ‌های شدیدی بین طرفین رخ می‌دهد، موضع دولت کابل بیانگر همسویی با داعش بوده و در صورت ادامه این رویکرد، افغانستان با خطر بزرگ از سوی داعش تهدید می‌شود.

*** مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است ***

فارس: فکر می‌کنید، رویداد تروریستی روز گذشته چگونه اتفاق افتاد؟

مژده: متأسفانه روزگذشته کابل یکبار دیگر در خون تپید و در نتیجه انفجار صدها هم‌وطن ما کشته و زخمی شدند، در خصوص اینکه رویداد دیروز چگونه اتفاق افتاد نظرات مختلفی وجود دارد و تا زمان انجام تحقیقات درست، بازار شایعات همچنین گرم خواهد بود.

برخی‌ها معتقدند که در رویداد روزگذشته «تانکری» وجود نداشته، در حالیکه دولت معتقد به انفجار یک تانکر مملو از مواد منفجره است، اما هیچ اثری از این ماشین وجود ندارد.

در مقابل برخی دیگر معتقدند که کابل روزگذشته هدف بمب یک هواپیما قرار گرفته است، اما به هر روی و با توجه به اتفاق چنین رویدادهایی در گذشته مانند رویداد بیمارستان وزیر اکبرخان و جنبش روشنایی، حقیقت آن هیچگاهی مشخص نشده است.

تا زمان انجام تحقیقات، رویداد روزگذشته ناشی از هر نوع حمله‌ای بوده می‌تواند، ضمن اینکه نتیجه آن کشته و زخمی شدن صدها شهروند و تحمل ضررهای مالی است.

فارس: نظر شما در مورد چرایی این رویداد چیست؟

مژده: در این خصوص، حرف و حدیث‌هایی مانند اختلافات اخیر بین آمریکا و آلمان که ناشی از امتناع آلمان برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان بود، وجود دارد.

اما حمله در منطقه‌ای صورت گرفته که در آنجا نمی‌شود هدف خاصی را دنبال کرد، اگر هدف آن را سفارت آلمان بدانیم با دیوارهای بلند سنگی که دارد چنین حملاتی نمی‌تواند به ساختمان آن ضربه رسانده و دیپلمات‌های آن را بکشد.

در نزدیکی رویداد شبکه مخابراتی روشن و برخی شرکت‌ها و موسسات کوچکی نیز وجود دارد، به هر حال اگر رویداد روزگذشته یک حمله انتحاری بوده بدون شک، حامل مواد منفجره بدون هدف حمله را انجام داده و کشتار غیرنظامیان تنها هدف وی بوده است.

ما متأسفانه در عراق و سوریه شاهد هستیم که مین‌گذاران و عاملان انتحاری خود را در مکان‌هایی منفجر می‌کنند که بیشترین کشته و زخمی را به دنبال داشته باشد که متأسفانه ما نیز اکنون به آن سمت در حرکتی هستیم.

از گذشته تاکنون ما بارها تأکید ورزیدیم که جنگ افغانستان باید با مذاکره حل شود، اما افرادی وجود دارند که تأکید بر حل جنگ از راه جنگ دارند، در نتیجه گروه‌های جدید تروریستی در کشور ظهور کردند.

پیمان امنیتی کابل – واشنگتن نیز برای تأمین امنیت افغانستان کارساز واقع نشده و نتوانست مشکل کشور را حل کند، بلکه این پیمان سبب وخامت اوضاع نیز شد، تا زمانیکه فکر کنیم خارجی‌ها حلال مشکلات ما هستند، وضعیت به همین صورت در حالت وخامت شدن خواهد بود.

فارس: تروریست‌ها چگونه موفق شدند یک ماشین مملو از مواد انفجاری را به محافظت شده‌ترین منطقه کابل انتقال دهند؟

مژده: در این خصوص نیز ابهاماتی وجود دارد، برخی‌ها گفته که این ماشین کارت ورود به منطقه را از سوی یک سفارت خارجی دریافته کرده، اما از سفارت خارجی نیز نام برده نمی‌شود که خود گرم‌کننده بازار شایعات و بدنامی دولت است.

پرسش اساسی در مورد روزگذشته این است که اگر ناشی از انفجار یک تانکر بوده پس چرا هیچ اثری از آن وجود ندارد، انفجار روزگذشته مانند رویداد تروریستی شاه شهید که همه فکر می‌کنند ناشی از فرود یک موشک بود، است، زیرا در هر دو مورد مکان اصلی رویداد تا ۴ متر حفر شده است.

به هر حال، در مورد رویداد روزگذشته، مسائلی است که نمی‌توان بدون انجام تحقیق از سوی مراجع مسئول در مورد آن سخن گفت.

فارس: پس از هر رویدادی دولت از ایجاد کمیسیون‌های حقیقت‌یاب خبر می‌دهد، اما هیچ یک از این کمیسیون‌ها تاکنون نتیجه تحقیقات خود را اعلام نکرده است، به نظر شما چرا؟

مژده: این کمیسیون‌ها در حقیقت برای فریب مردم است، آنچیزی که اتفاق می‌افتد دولت نمی‌خواهد ملت از آن اطلاع یابد، زیرا در صورت اعلام نتیجه تحقیقات اگر برخی مسئولان دولتی به صورت مستقیم دست نداشته باشند، برخی مسئولان به تعلل وظیفه‌ای متهم می‌شوند. به همین دلیل، دولت معتقد است که رویداد بوقوع پیوسته و افرادی زیادی نیز کشته شده، اما با پیگیری این موضوع چرا برای خود دردسر ایجاد کنیم.

به این ترتیب است که حقیقت تمام قضایای سال‌های گذشته از چشم ملت دور مانده و دولت حتی در مورد کوچک‌ترین قضیه نیز به ملت روشنی نداده است.

فارس: در مورد حمله روز گذشته حرف دیگری هم باقی مانده است؟

مژده: آنچه که دیروز اتفاق افتاد نیازمند روشنگری از سوی دولت وحدت ملی و نهادهای امنیتی است، اگر تنها به این واژه که پشت رویداد دست طالبان بوده، بسنده کنیم، در حقیقت به یک ملت خیانت کرده‌ایم، زیرا عاملان اصلی رویداد را در حقیقت بخشوده‌ایم.

با وجودیکه طالبان مسئولیت حمله دیروز را رد و داعش آن را به عهده گرفت، اما از آن لحظه تاکنون رسانه‌های داخلی از طالبان نام می‌برد که خود زمینه‌ساز تقویت داعش است.

اکنون بین گروه‌های داعش و طالبان رقابت تنگاتنگی وجود داشته و در اکثر مناطق جنگ‌های شدیدی بین طرفین رخ می‌دهد، موضع دولت کابل بیانگر همسویی با داعش بوده و در صورت ادامه این رویکرد، افغانستان با خطر بزرگ از سوی داعش تهدید می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان