شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اختلاف روی حضور شمار سربازان امریکایی پس از سال ۲۰۱۶

بحث روی شمار آن نظامیان امریکایی که پس از سال دوهزار و شانزدۀ میلادی درافغانستان میمانند، به مشاجرۀ لفظی میان فرمانده کُل نیروهای خارجی در افغانستان و رییس کمیتۀ تسلیحاتی سنای امریکا، انجامید.

سناتور جان مکین رییس کمیتۀ تسلیحاتی سنای امریکا بدین باور است که از شمار نیروهای امریکایی در افغانستان، باید کاسته نشود؛ زیرا به حضور این نیروها، در این ماموریت، هنوز بسیار نیاز است.

در همین حال، سناتوران امریکایی، نامزدی جنرال جان میک نکلسون را به پُست فرماندهی کُل نیروهای خارجی در افغانستان، تأیید کردند.

جنرال جان میک نکلسون، در ماه مارچ امسال، ماموریتش را در پُست فرماندهی کُل نیروهای خارجی در افغانستان، آغاز خواهد کرد.

ماموریتی که اکنون از سوی جنرال جان کمبل، به پیش بُرده می‌شود و این، او را گاه به‌چالش هم می‌کشد.

جنرال کمبل، باید شمار نظامیان امریکایی را در افغانستان، پس از سال دوهزار و شانزده میلادی، کاهش بدهد؛ و اما دیدگاه رییس کمیتۀ تسلیحاتی سنای امریکا، در این باره چنین است:

جان مکین می گوید :” آیا این ۵۵۰۰ نظامی امریکایی – که پس از سال دوهزار و شانزده در افغانستان می‌مانند – خواهند توانست که ماموریت ضد هراس افگنی و ماموریت آموزش، مشوره‌دهی وکمک به نیروهای افغان را به‌پیش ببرند؟”

و اما جنرال جان کمبل فرمانده کُل نیروهای خارجی درافغانستان می گوید که :” آقا، ۵۵۰۰ نظامی، ازدید من، تنها قادرخواهند بود تا به‌گونۀ بسیار محدود، ماموریت آموزش، مشوره دهی و کمک به نیروهای افغان ونیز ماموریت ضد هراس افگنی را، انجام بدهند.»

جان مکین می افزاید که :”باردیگر می‌خواهم بپرسم که این نیروها، می‌توانند این دو ماموریت را به‌گونه درست، به‌پیش ببرند؟”

آقای کمبل می گوید که :”برخی ازتلاش‌های مان، بسته به این خواهند بود که اصلاحات در ساختار نیروهای امنیتی افغانستان به‌میان آیند تا وابسته‌گی آنان به ما کم‌تر شود؛ اما این دستوری‌ست که به من داده شده است تا شمار نیروهای امریکایی را کاهش بخشم؛ البته با درنظرداشت اوضاع افغانستان!”

اختلاف نظرها، روی چگونه‌گی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، میان جناح‌های آن کشور، همواره مایۀ نگرانی‌ها بوده‌اند. بسیاری از آگاهان، بدین باورند که این‌همه، می‌تواند پیکار با هراس‌افگنی را، از مسیر اصلی‌اش، بیرون بکشد.

میردادخان نجرابی رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان می گوید که :” اگر تعداد نیروهای امریکایی، هرقدر در افغانستان کاهش پیدا کند، یقیناً مُرال مخالفان بالا می رود، کمک ها هم سطحش پایین می رود، و از طرف دیگر، نیروهای امنیتی افغانستان هم، به حمایه هوایی، زرهی، توپچی و راکتی ضرورت دارند.”

دوهزار و پانزده، سال پُر از ماجرایی، برای پیکار با هراس افگنی در افغانستان بوده است. چنین پنداشته می‌شود که امسال هم، رویدادهای گذشته تکرار شوند؛ از همین‌رو، آگاهان تأکید می‌ورزند که جامعۀ جهانی، باید برای پرداختن هرچه بیشتر به این ماموریت و نیز تجهیز کامل نیروهای امنیتی افغانستان، بکوشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان