شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اخلال سخنرانی رییس‌جمهور افغانستان در نشست مبارزه با فساد

اشرف‌غنی زمانی که در دقیقه‌ی چهارم سخنرانی‌اش بود یک جوان افغان از میان حضار برخاست وگفت: «تو دروغگویی! به افغان‌ها دورغ گفته‌ای و حالا به جهانیان دروغ می‌گویی! من برای شما کار کرده‌ام و همه چیز را در موردت می‌دانم!»
موسسه‌ی بزرگ اتحاد خدمات سلطنتی (روسی) در [خیابان] وایت‌هال قبلاً شاهد چنین چیزی نبوده است. هنگامی‌که نیروهای امنیتی یکی از معترضان را که فریاد می‌زد «تو بی‌آبرویی»، به بیرون از تالار کنفرانس می‌بردند، سراسیمگی تالار را فرا گرفته بود. آقای غنی صحبت‌هایش را از سر گرفت و گفت که او پس از شرکت در جلسه‌ی بین‌المللی مبارزه با فساد روز سه‌شنبه‌ در لندن، آمده است تا در این‌جا سخنرانی کند. صحبت‌های آقای غنی در «روسی» با پرسش و پاسخ ادامه یافت.
سه دقیقه بعد یک جوان دیگر افغان از گوشه‌ی دیگر سالن بر خاست. او که پیش از آن پوستری در دست داشت [خطاب به رییس‌جمهور] گفت: «تو یک فاسدی! همه این را می‌دانند! گذشته از این تو یک نژاد‌پرستی.» او که فریاد می‌زد: «کمکم کنید، این‌ها ضرب و شتمم می‌کنند! این‌جا بریتانیا است نه افغانستان!»، توسط محافظان ربیس‌جمهور از تالار به بیرون برده شد.
سومین اخلال نیم ساعت بعد در زمان پرسش‌ [از اشرف‌غنی] اتفاق افتاد. بانوی جوانی آقای غنی را به‌دلیل ریاست یک حکومت بی‌کفایت و فاسد مورد انتقاد قرار داد. نیروهای امنیتی به سویش حرکت کردند، اما مردد بودند و مطمئن نبودند چه‌کار کنند. او تا وقتی به صحبت‌هایش ادامه داد که مایکروفون از او گرفته شد. سروصداها در مورد انتقال پروژه‌ی برقی بود که از مسیر بامیان، منطقه‌یی با اکثریت جمعیت هزاره تغییر مسیر داده شده است. معترضان [در جلسه]ی «روسی» هزاره بودند؛ رییس‌جمهور غنی پشتون است. شکایت‌هایی وجود دارد که حکومت او با هزاره‌ها رفتار تبعیض‌آمیز دارد.
رییس‌جمهور پافشاری داشت که او آماده بود با مخالفانش گفت‌وگو کند. او گفت، «ببینید، حتا در میانه‌ی جنگ، ما آماده‌‌ایم تا در مورد موضوعات زیربنایی گفت‌وگو و مباحثه کنیم. من همین حالا آماده‌ام تا با این جوانان گفت‌وگو کنم». او [رییس‌جمهور] خطاب به بانوی [معترض] گفت، «من ناراحتی و خشم جوانان را درک می‌کنم، ولی از احساسات شما بهره‌برداری می‌شود».
این صحنه، در یک نگاه اجمالی نمایشی از وضعیت آشفته‌ی سیاسی در افغانستان است. پشت ادعاهای هزاره‌ها سابقه‌ی تاریخی تلخی از ظلم و ستم قرار دارد. در دوران جنگ‌های داخلی، طالبان با اکثریت پشتون، قتل‌های مهیبی را در جامعه‌ی [هزاره] انجام دادند که خاطره‌ی آن دوران هنوز در ذهن‌ها باقی است.
نامحبوبیتی آقای غنی، مقام پیشین بانک جهانی که در انتخابات دو سال پیش از سوی غرب حمایت می‌شد، در حال افزایش است. فساد فراگیر افغانستان را در رده‌ی سوم فاسدترین کشورهای جهان در لیست شفافیت بین‌المللی قرار داده است. در عین‌حال سطح فقر در حال افزایش است و وضعیت امنیتی با پیوستن داعش و القاعده به جنگ وخیم‌تر می‌شود. بخش‌هایی از کشور به دست شورشیان افتاده است و تعداد حملات بر کابل، پایتخت افغانستان، افزایش یافته است.
آقای غنی به‌دلیل ناکامی‌های امنیتی مورد انتقاد قرار دارد. او وقتی رییس‌جمهور شد، راه حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین را نرفت، کسی‌که همواره پاکستان و سازمان اطلاعات این کشور را مسئول حملات در افغانستان می‌دانست. ربیس‌جمهور جدید با شکستن تشریفات مرسوم وقتی به پاکستان رفت، قبل از دیدار با مقامات غیر نظامی دولت به دیدار فرمانده ارتش این کشور رفت. امیدواری‌ها این بود که ارتش پاکستان و سازمان اطلاعات این کشور طالبان را به میز مذاکره کشانده و از حملات بیشتر جلوگیری خواهند کرد.
منتقدان آقای غنی، به‌ویژه اقلیت‌های قومی، هزاره، تاجیک و ازبیک ادعا دارند که او یک معامله‌ی میان‌پشتونی را با پاکستان و طالبان راه‌اندازی کرده است؛ اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد رفتارهای رییس‌جمهور دارای انگیزه‌ی تبارگرایانه باشد. در هرصورت، مذاکره به شکست انجامیده: هیچ مذاکره‌یی دارای دست‌آورد با طالبان انجام نشده، در عوض حملات شورشیان افزایش یافته است.
آقای غنی در صحبت‌های خود در جلسه‌ی «روسی»، بار دیگر به سیاست سرزنش پاکستان برگشت و اذعان کرد که تلاش‌هایش در ایجاد رابطه‌ی حسنه با پاکستان شکست خورده است. یکی از دانشجویان از میان حضار گفت، «او شگفت‌زده شده است، همه می‌دانند که چه چیزی اتفاق خواهد افتاد. من قبل از این در جلسه‌ی روسی نبوده‌ام، نمی‌دانستم جلسه چنین مهیج می‌شود. اما شما می‌دانید، اگر می‌خواهید خشونت واقعی را ببینید باید به پارلمان خودما در کابل بروید.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان