شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان نمی‌خواهد تجربه انتخابات سال ۲۰۱۴ تکرار شود

«عبدالله عبدالله» رییس اجراییه دولت افغانستان در نشست  امنیتی بین‌المللی هالیفاکس که با حضور شمار زیادی از شخصیت‌های بین‌المللی و کارشناسان و متخصصان امور امنیتی از کشورهای مختلف برگزار شده بود، استراتژی جدید آمریکا را گامی در راستای تحقق صلح و ثبات در منطقه عنوان کرد.

رییس اجراییه دولت افغانستان درباره ابعاد استراتژی جدید صحبت کرد و گفت: در راهبرد تازه به موضوع پناهگاه‌های تروریست‌ها طور  روشن پرداخته شده است. و ابراز امیدواری کرد که اعمال فشار جدی بر طالبان و پرداختن به موضوع پناهگاه‌ها بتواند طالبان را به شکست کامل مواجه سازد و یا آنان را وارد به مذاکره نماید.

عبدالله در پاسخ به این پرسش ‌که آمریکا دیگر در پی ملت‌سازی در افغانستان نیست، گفت: ملت‌سازی و پرداختن به قضایای داخلی در مرحله کنونی و پس از ۱۶ سال همکاری مشترک میان ما و جامعه بین‌المللی بیش‌تر مربوط افغان‌ها و دولت افغانستان می‌شود.

وی تأکید کرد که اصلاحات در قدم نخست وظیفه دولت افغانستان است و ما در همکاری با جامعه بین‌المللی و آمریکا برنامه اصلاحات را در بخش غیرنظامی٬‌ استخدام کارمندان دولت٬‌ در بخش نظامی و در زمینه انتخابات به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

رییس اجراییه دولت افغانستان در پیوند به طولانی‌شدن جنگ افغانستان گفت: آمریکا و جامعه جهانی بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برای جنگ با القاعده و طالبان وارد افغانستان شدند٬ ولی به زودی موضوع حمله به عراق رخ ‌داد و بیش‌ترین امکانات و توج به عراق معطوف شد قبل از این‌که کار طالبان و القاعده در افغانستان یکسره شده باشد.

عبدالله تصریح کرد: بازی دوگانه پاکستان و حمایت از طالبان، زمینه ظهور مجدد آنان را فراهم ساخت. برنامه خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان از سوی اداره قبلی در سال ۲۰۱۴ نیز پیامدهای منفی داشت و زمینه حضور و فعالیت درازمدت طالبان را فراهم ساخت.

وی گفت: به رغم آن٬ طالبان در افغانستان تضعیف شده‌اند و در مقابل نیروهای ما شکست خورده‌اند. اکنون در سایه استراتژی جدید می‌توانیم بقایای طالبان را با پرداختن به موضوع پناهگاه‌های این جریان و دیگر جریان‌های تروریستی در افغانستان و منطقه نابود سازیم.

رییس اجراییه دولت افغانستان بر بازبودن درهای مذاکره و گفتگو با طالبان تأکید ورزید و گفت: هرلحظه‌یی‌که طالبان تروریسم و خشونت را کنار بگذارند و با پذیرفتن کلیت نظام آماده مذاکره شوند٬ دروازه‌های دولت برای پذیرش آنان باز است. هیچ مانعی برای فعالیت‌های سیاسی طالبان در این صورت برای کسب قدرت از راه‌های مشروع و طبق قانون وجود ندارد.

عبدالله افزود: آنها می‌توانند دیدگاه‌های خود را از طریق مسالمت‌آمیز و مبارزه سیاسی برای مردم افغانستان ارایه نمایند و مطمین هستیم که اکثریت قاطع مردم افغانستان دیدگاه‌های افراطی را رد می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره حقوق زنان گفت: وضعیت زنان در سال ۲۰۱۷ در عرصه‌های مختلف با وضعیت آنان در سال‌های بیش از ۲۰۰۱  قابل مقایسه نیست. زنان در نظام تحت اداره طالبان از هیچ‌نوع حقوقی بهره‌منده نبودند و با آنان به عنوان انسان‌های دست دوم برخورد می‌شد. اما در افغانستان امروز زنان در تمام عرصه‌ها حضور دارند و دوشادوش مردان برای ساختن کشور خویش تلاش و فعالیت می‌کنند.

رییس اجراییه دولت افغانستان در بخش دیگر از صحبت‌های خویش گفت: دولت وحدت ملی به برگزاری انتخابات شفاف و سالم و سراسری پایبند است و از تجربه‌های سالیان قبل درس‌های خوبی آموخته است و نمی‌خواهد تجربه انتخابات سال ۲۰۱۴ بار دیگر تکرار شود.

عبدالله در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به آینده افغانستان امیدوار است و رشد یک نسل تحصیل کرده نو با توجه به همکاری‌های جامعه بین‌المللی، می‌تواند این آینده را تضمین نماید.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان