شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » امریکا از توافق صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی استقبال کرد

سفارت امریکا در کابل با نشر اعلامیه‌ای از توافقنامه صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، استقبال کرد.
در اعلامیه این سفارت آمده است: ما از توافقنامه امروز که در نتیجه مذاکرات بین حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین منعقد گردید، به عنوان یک گام پیشرفت برای پایان دادن مسالمت آمیز جنگ در افغانستان استقبال می کنیم.
امریکا به حمایت خویش از پروسۀ صلح به مالکیت و رهبری افغانستان که منجر به توقف خشونت و منازعه از سوی مخالفین مسلح دولت، قطع روابط با گروه های تروریستی و پذیرفتن قانون اساسی افغانستان، به شمول محافظت از حقوق زنان و اقلیت ها گردد، ادامه می دهد.
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: در مورد نخستین اقدامات طرح توافق صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیارخوشبین است.
یوناما از تلاش های حکومت وحدت ملی افغانستان برای تعامل با همه کسانی که علاقه مند ایجاد صلح هستند، حمایت می‌کند.
توافقنامه‌ی صلح میان هیات مذاکره کننده‌ی حکومت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار طی مراسمی در کابل امضا شد.
این توافقنامه میان سید احمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، عطاء الرحمان سلیم منشی شورای عالی صلح به نمایندگی از دولت افغانستان و محمد کریم امین به نمایندگی از گلبدین حکمتیار رهبر شورشی حزب اسلامی امضا شد.
در اعلامیه مشترک دولت افغانستان و حزب اسلامی که در محفل امضای این توافقنامه خوانده شد، آمده که این سند پس از امضای محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، نافذ خواهد شد.
به اساس این توافق دولت ضمانت می‌کند که در بدل برقراری آتش بس، به گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران شورشی حزب اسلامی مصونیت قضایی اعطا خواهد شد.
منابع در شورای عالی صلح افغانستان گفته‌اند که توافقنامه آشتی با حزب اسلامی در دو مرحله اجرا خواهد شد.
پس از امضای این سند از جانب شورای عالی صلح و نمایندگان حزب اسلامی، زمینه آمدن گلبدین حکمتیار، رهبر این حزب، به کابل هموار خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان