شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » انتقاد کرزی از واشنگتن؛ رابطه با افغانستان ارباب ـ رعیتی نباشد

رئیس جمهور سابق با تاکید بر تمامیت ارضی کشور از خودسری واشنگتن به افزایش حدود اختیارات نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان انتقاد کرد.

«حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین از دولت فعلی کابل به دلیل اعطای آزادی عمل بیشتر به نظامیان آمریکایی برای مبارزه با طالبان به شدت انتقاد کرد و گفت که این امر به تضعیف هر چه بیشتر تمامیت ارضی کشور منجر می شود.
وی که همچنان نقشی موثر در صحنه سیاست افغانستان ایفا می کند، با توجه به وقفه ایجاد شده در مذاکرات صلح، از رهبران جهادی افغانستان خواست تا در ارائه مطالبات خود واقع گرایانه تر باشند.
اظهارات اخیر کرزی در تضاد با رویکرد «اشرف غنی» است که از حمایت نظامی و سیاسی آمریکا استقبال می کند.
کرزی در ادامه انتقاد های خود گفت: چگونه «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به نیروهای این کشور دستور می دهد تا خودسرانه به حملات نظامی در افغانستان روی بیاورند؟ مگر ما در اینجا دولت نداریم؟ آیا ما (افغانستان) یک کشور مستقل نیستیم؟
احکام جدید اوباما که مورد تایید دولت غنی نیز قرار گرفت، افزایش اختیار نظامیان آمریکایی از پشتیبانی صرفا هوایی به پشتیبانی زمینی را شامل می شود حال آنکه کرزی حتی با گسترش دامنه عملیات هوایی آمریکا با توسل به هر ابزاری از جت جنگنده گرفته تا بالگرد و پهپاد، مخالف بود.
با این حال، کرزی از تمایل خود به ادامه هم پیمانی با آمریکا سخن گفت اما تاکید کرد که این رابطه باید مبتنی بر همکاری و نه ارباب- رعیتی باشد.
وی در این باره گفت: ما باید صاحب این خانه (افغانستان) باشیم و آمریکا فقط حکم میهمان را داشته باشد.
کرزی همچنین گفت که در سیاست های طالبان از زمان مرگ «ملا اختر منصور» رهبر پیشین این گروه، تغییر زیادی حاصل نشده است و از این گروه خواست تا خود را از قید نفوذ بیگانگان به ویژه پاکستان رها کنند.
افغانستان علیرغم انکار دولت اسلام آباد، پاکستان را مسئول تشدید درگیری های اخیر می داند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان