شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » برنامه ده‌ساله در رابطه به بیجاشدگان داخلی و مهاجرین ترتیب شود

رئیس جمهور غنی می‌گوید که افغانستان در رابطه به بی‎جاشدگان داخلی و مهاجرین ضرورت به یک برنامه ملی دارد.
آقای غنی در جلسه کمیسیون عالی مهاجرت تاکید کرد که این برنامه حد اقل برای ده سال باید ترتیب شود.
رئیس‎جمهور غنی تصریح کرد که یک گروپ از وزرا و مسوولین دولتی روی موضوع کارکنند و به اولویت‎های چون آب، برق، سرپناه، ملکیت و کار برای افرادی‎که به کشور برمی‎گردند، توجه شود.
رئیس‎جمهور گفت که در سال جاری بیش از یک میلیون مهاجر از پاکستان به وطن برگشتند و این بازگشت پیام واضح دارد که مردم بالای حکومت و آینده کشور اعتماد دارند.
محمداشرف غنی گفت که بحث مهاجرین و بی‎جاشدگان داخلی برای حکومت یک اولویت است و باید جلسات متعدد در این باره داشته باشیم.
رئیس‎جمهور غنی خاطرنشان کرد که تفکیک وظایف باید صورت گیرد و این وظایف نهاد محور و واضح باشد.
وی تاکید کرد، بدون برنامه ملی کار انجام شده نمی‎تواند و نهادها باید مشترکاً کار کنند.
رئیس‎جمهور گفت: مشکل ما نبود یک احصائیه دقیق است که باید در این رابطه احصائیه دقیق داشته باشیم و همه نهادها روی مساله عودت کنندگان تمرکز کنند و امکانات خود را روی کمک و همکاری بسیج کنند.
در این جلسه سیدحسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‎گان، در رابطه به برنامه‎‎های وزارت مهاجرین معلومات داد و پلان تطبیقی و طرح پیشنهادی بودجه پالیسی ملی بی‎جاشدگان در سطح ولایت هرات را به جلسه ارائه کرد.
سپس رئیس مهاجرین ولایت هرات، پلان تطبیقی پالیسی ملی بی‎جاشدگان داخلی ولایت هرات را به صورت تفصیلی که شامل سروی و بررسی وضعیت کمپ‎های بی‎جاشدگان، تاسیس شوراهای بی‎جاشدگان داخلی و شورای انکشافی مردمی، آگاهی دهی و اطلاع رسانی پیرامون پالیسی ملی بی‎جاشدگان، عودت بی‎جاشدگان داخلی به محلات اصلی شان، عودت و ادغام بی‌جاشدگان در ولایات اصلی شان، فراهم نمودن مساعدت اعمار سرپناه برای بی‎جاشدگان، تسهیل اخذ تذکره و کارت تولد، تشخیص زمین‌های مناسب دولتی به‌منظور احداث شهرک و ادغام محلی بی‎جاشدگان، شناسایی و تشخیص بی‎جاشدگان بدون زمین و سرپناه، نقشه اندازی زمین جهت عرضه خدمات عامه، احیای سیستم آب و فاضلاب، ارائه خدمات اولیه مصئونیت غذایی و معیشت، ممانعت از اخراج اجباری با فراهم نمودن بدیل‌های مناسب به‎منظور جلوگیری از اعمار سرپناه بالای ملکیت‎های دولتی و خصوصی توسط بی‎جاشدگان و مدیریت بی‌جاشده‎های جدید در هماهنگی با مسئولین ولایات اصلی بی‎جاشدگان می‎باشند، ارائه کرد.
وی گفت که در مدت شش ماه یک کمیته‌ای زیر نظر والی با همکاری موسسات کمک کننده در رابطه به بی‎جاشدگان داخلی و روی شاخص‌های مشخص کار شده است.
رئیس مهاجرین ولایت هرات، گفت که در ولایت هرات ۷۶ هزار بی‎جاشدۀ داخلی وجود دارد و یک ساحه برای آن‎ها در نظر گرفته شده است. بعضی از خدمات مانند کلینیک و مکتب آماده بهره برداری بوده و قرار است در این ساحه برای افراد بی‎جاشده و شماری از باشندگان هرات مسکن داده شود.
سیدسعادت منصور نادری وزیر شهرسازی گفت که ما با وزارت تجارت و صنایع در شهرک قالین باف‎ها یک الگوی خوب کارهای ساختمانی را داریم و می‌توانیم این الگو را در شهرک مهاجرین نیز تطبیق کنیم.
جواد پیکار رئیس ادارۀ اراضی، گفت که یک ارزیابی همه جانبه و سروی صورت گیرد و چگونگی انتخاب ولایت هرات از سوی بی‎جاشده گان نیز معلوم گردد.
انجنیر ویس احمد برمک گفت که ما در کنار توزیع زمین، اگر روی آپارتمان‎ها نیز کار کنیم، بهتر خواهد بود تا سرمایه‎ها منسجم و محدود گردد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان