شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » بیش از ۱۳۰۰ غیرنظامی افغانستان در ۸ ماه گذشته کشته شدند

این گروه هر ماه در مورد تلفات ملکی در افغانستان گزارش نشر می‌کند و در گزارش تازه‌اش گفته است که از اول می تا آخر دسامبر ۲۰۱۷ میلادی، بیشتر غیرنظامیان در کابل، ننگرهارف هرات، غور، کندز و هلمند کشته و زخمی شده اند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «عزیزاحمد تسل»، عضو گروه دادخواهی برای حفاظت از افراد غیرنظامی(سی.پی.ای.جی) گفت: عمده‌ترین عوامل قربانی‌شدن غیرنظامیان، بمبارمان، حملات انتحاری، انفجار مین است.

در این گزارش آمده است در این مدت، بیشترین آمار تلفات افراد غیرنظامی در کابل و برخی نقاط دیگر بوده است و و داعش اماکن مذهبی، علمی و فرهنگی را در کابل هدف قرار داده است.

بر اساس این گزارش، گروه داعش نسبت به سایر گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان، بیشتر عامل تلفات غیرنظامیان بوده است که در نتیجۀ بمب‌گذاری‌ها و حملات انتحاری این گروه در شهر کابل، ۳۲۷ نفر کشته و ۹۲۴ نفر دیگر مجروح شده اند.

گروه دادخواهی برای حفاظت از افراد غیرنظامی گفته است که حملات هوایی نیروهای امریکایی و افغان در ننگرهار، هرات، کندز و ارزگان سبب تلفات غیرنظامیان شده است.

در این گزارش، نیرو هوایی آمریکا مسؤول کشته‌شدن ۶۲ غیرنظامی شناخته شده و گفته شده است تعداد ۱۶۷ نفر دیگر توسط نیروهای هوایی افغانستان وخ ارجی به قتل رسیده و یا زخم برداشته اند. بیشترین آمار کشته شده ها و مجروحین را در این میان زنان و اطفال تشکیل می‌دهد.

این در حالی است که پس از اعلام استراتژی جدید ایالات متحده امریکا، عملیات‌های هوایی نیروهای آن کشور نیز در افغانستان افزایش یافته است.

از سوی دیگر، فرماندهی نیروی هوایی افغانستان، اعلام کرد که در جریان ۹ ماه گذشتۀ خورشیدی، ۲۷ هزار پرواز انجام شده که از این میان، ۱۹۰۰ پرواز آن به منظور هدف قراردادن مخالفان مسلح و حمایت نیروهای زمینی بوده است.

بر اساس گزارش‌های نهادهای مختلف به ویژه یوناما، تلفات افراد غیرنظامی در نتیجۀ حملات هوایی افزایش یافته است؛ اما قوای هوایی افغانستان، پیش این گفته است، در مواردی که مخالفان مسلح در میان افراد ملکی موقعیت گرفته باشند، از انجام حملات هوایی، به خاطر مصؤونیت غیرنظامیان صرف نظر می‌کنند.

گروه دادخواهی، آمار قربانیان غیرنظامی را از طریق رسانه‌ها، شفاخانه‌ها و باشندگان محلی گردآوری می‌کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان