شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تروریستان به زودی در مبارزه علیه حامیان خود قرار می‌گیرند

اشرف غنی رییس‌جمهور کشور، اعلام کرده دولت‌هایی که گروه‌های تروریستی را مورد حمایت‌شان قرار می‌دهند، این گروه‌ها به زودی علیه خود این دولت‌ها به مبارزه خواهند پرداخت.
آقای غنی که روز یک‌شنبه، ۱۸ سرطان، در بیستمین نشست بورد مشترک کمیته انسجام به منظور بررسی تعهدات دو جانبه حکومت‌ وحدت ملی و جامعه‌ جهانی پس از کنفرانس بروکسل، با حضور نماینده‌گانی از شماری از سفارت‌خانه‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و اعضای کابینه تدویر یافته بود صحبت می‌کرد، با اشاره به حمله خونین تروریستی در چهارراهی زنبق در کابل افزود: «شما در جامعه جهانی و ما این‌جا در افغانستان، همه‌ی ما با درد بسیاری آموخته‌ایم که وقتی به تروریزم اجازه داده شود و حتا تشویق به رشد گردد، تروریست‌ها به‌زودی در مبارزه با حامیان خود قرار می‌گیرند و تخریب‌شان را فراتر از مرزهای هر کشور و یا مردمی گسترش خواهند داد.»
رییس‌جمهور این حادثه خونین را که در آن صدها تن کشته و زخمی شدند، حمله بر اصول پذیرفته‌ شده‌ی بین‌المللی، کنوانسیون‌ها، معاهدات و فرهنگ حاکم بر دپیلوماسی جهانی توصیف کرده افزود که هرگاه هفت تن از سربازان امنیتی از خود شجاعت نشان نمی‌دادند، این حمله می‌توانست جان‌های بیشتری از جمله هم‌کاران بین‌المللی افغانستان را نیز بگیرد. آقای غنی گفت: «چه افرادی در انجام چنین اعمال جنایی، وحشیانه و غیرقانونی دخیل‌اند؟ چه کسی می‌تواند چنین اعمال ترور را حمایت کند؟ چگونه می‌توان به آن‌ها پناه‌گاه داده و حمایت کرد؟ چه نوع بدگمانی و بی‌تفاوتی به جامعه جهانی شامل کشورهای مطیع قانون، با تکیه بر ابزارهای سیاسی، به سازمان‌های جنایت‌کار این فرصت را می‌دهد که عمداً غیرنظامیان را هدف قرار داده و به قتل برسانند.»
اشرف غنی با اشاره دیدارهای اخیرش با اقشار و گروه‌های مختلف جامعه، برای بهبود وضعیت امنیتی در شهر کابل شش ماه از باشنده‌گان این شهر مهلت خواست. او گفت تأمین امنیت شهر کابل در اولویت کار حکومت قرار دارد و بررسی‌هایی نیز در این زمینه آغاز شده است. آقای غنی می‌گوید: «من برای تمام شهروندان کابل صحبت کرده می‌گویم که امنیت شما در اولویت بلند ما است. ما قبلاً اقدامات جدید امنیتی را روی دست گرفته‌ایم. در طول هفته‌های بعد، ما با نظارت دقیق‌تر، امنیت را در شهر افزایش خواهیم داد؛ کنترول بهتر ترافیک به منظور نظارت بهتر و جلوگیری از نفوذ انجام می‌شود و آموزش نیروهای امنیتی و استخباراتی که در کابل فعالیت دارند، تقویت می‌یابد. ماه‌های اولی دشوار خواهد بود اما از شهروندان کابل می‌خواهم که شش ماه برای تأمین امنیت شهر به حکومت وحدت ملی مهلت دهند.»
رییس‌جمهور غنی در سخنرانی خود به گروه طالبان نیز اشاره کرد و گفت که شرایط به نفع‌شان نیست یا برای انجام مذاکرات صلح آماده می‌شوند و یا هم شامل‌ در فهرست سازمان‌های تروریستی جامعه جهانی خواهند شد. او تاکید کرد که سفارت‌خانه‌ها زمانی که هدف حمله قرار می‌گیرند، نباید سکوت کنند. رییس‌جمهور هم‌چنین گفت که آنان برای تامین صلح در کشور سرمایه‌ سیاسی و زنده‌گی خود را وقف کرده، اما دستی را که به سوی پاکستان به منظور تامین صلح دراز کردند، گرفته نشده است. آقای غنی می‌گوید: «درخواست ما برای تضمین بی‌طرفی پاکستان در زمینه روابط دولت با دولت هنوز درک نشده است.»
رییس‌جمهور غنی می‌گوید که دولت افغانستان برای تامین صلح در کشور متعهد است و جامعه جهانی نیز باید درک کند که «صبر و شکیبایی» شهروندان افغانستان در برابر ادامه‌ی فعالیت‌های تروریستی و ویرانی‌ها لبریز خواهد شد.

نارضایتی فزاینده قومی

اشرف غنی در سخنرانی دیروزی خود در جمع نماینده‌گان کشورهای تمویل‌کننده، از نارضایتی‌های فزاینده‌ی قومی در افغانستان نیز خبر داده می‌گوید که رهبران «بی‌پروا» منافع ملی را قربانی منافع شخصی خود می‌کنند. رییس‌جمهور گفت: «احساس نارضایتی به صورت فزاینده‌ای شکل قومی به خود می‌گیرد، ما نمی‌توانیم نابودی پنهانی برخاسته از قطب‌بندی‌ قومی را دست کم بگیریم. مثل همیشه، رهبران بی‌پروا و متشبثینی که منافع ملی را قربانی منفعت شخصی‌شان می‌کنند، می‌توانند یک جامعه پولاریزه را دست‌کاری کنند، ما نمی‌توانیم اجازه چنین کاری را بدهیم، اما ما هم‌چنان باید تصدیق کنیم که نارضایتی‌های قومی پیچیده و به صورت عمیقی محسوس بوده و اکثراً استوار بر بی‌توجهی و تبعیضی است که از گذشته بر جا مانده است، حکومت وحدت ملی نمی‌تواند اجازه دهد که این زهر گسترش یابد.»
رییس‌جمهور گفت که افغانستان در کنار مارکیت‌سازی، باید یک ملت متحد بسازد. به گفته‌ی او، ملت متشکل از یک جامعه اخلاقی است و ملت‌سازی هم نیازمند پرورش احساس عمیق تحمل به‌خاطر گفت‌وگو بحث‌های آزاد می‌باشد. رییس‌جمهور ابراز داشت که جامعه‌ای مثل افغانستان که ۴۰ سال جنگ و خشونت را تجربه کرده است، نیاز دارد تا ظرفیت شنیدن و درک رنج‌ها و زخم‌های گذشته‌ را که آینده این کشور را تعقیب می‌کند، در خود پرورش دهد. وی گفت:‌ «افغانستان یک جامعه‌ی ذی‌نفع است. مشوره در این کشور یک امر حتمی و ضروری است، به عنوان رییس‌جمهور و به عنوان یک شهروند، پی‌برده‌ام که خرد جمعی یک امر عالی و بسیار سازنده است، بنا بر این، من خودم را به ایجاد یک استراتژی توسعه به سطح کشور به خصوص با شامل ساختن علما، بزرگان، جوانان، زنان، فقرا و جامعه‌ی تجارتی‌مان، متعهد می‌دانم.»

ذخیره نامحدود انتحاری‌ها

اشرف غنی هم‌چنین در بخشی از سخنرانی خود به شرایط اقتصادی و فرصت‌های شغلی در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت که مردم نیازمند فرصت‌های شغلی و کاری هستند و بدون مساعدشدن این فرصت‌ها، ذخیره تروریستان و انتحارکننده‌گان نامحدود خواهد شد. رییس‌جمهور می‌گوید: «بدون شغل، یک ذخیره نامحدود از هم‌دستان و انتحاریان آماده عضویت این گروه‌ها وجود خواهد داشت که به‌خوبی تأمین مالی می‌شوند.»
رییس‌جمهور می‌افزاید که حکومت وحدت ملی برای ایجاد فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی برنامه‌های مشخصی دارد و در هفته‌های بعدی «یک بسته‌ی اشتغال‌زایی» اضطراری را در کابل راه‌اندازی خواهد کرد. وی ابراز داشت: «در شش ماه آینده، یک هزار غیرنظامی در عرصه‌های مدیریت مالی، خریداری و مدیریت منابع بشری آموزش یافته و در وزارت‌های دفاع و داخله موظف می‌گردند که در قدم بعدی آموزش‌های بیشتر سیستم‌های اعتباری، نظارت و تفتیش نیز برای آن‌ها فراهم خواهد گردید.»
اشرف غنی هم‌چنین گفت که شهروندان افغانستان خواهان دولتی هستند تا محافظ حقوق قانونی‌شان بوده و برای هر یک از شهروندانش زمینه تأمین عدالت را مساعد سازد. اما او در عین حال گفت که فساد، حکومت‌داری بد، نبود مصونیت و سیاست واکنشی، از جمله چالش‌هایی اساسی می‌باشند که سد راه ایجاد دولتی است که شهروندان آرزوی آن را دارند.
آقای غنی به انجام اصلاحات نیز تأکید کرده و از آن به عنوان یک امر ضروری نام برد. به گفته او، بدون اصلاحات جامع، دولت صبر و حوصله‌مندی مردم و حامیان بین‌المللی خود را از دست خواهد داد. رییس‌جمهور به برخی از منابع مهم اقتصادی از جمله ذخایر آبی در کشور نیز اشاره کرد و گفت که به منظور سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از آب‌های کشور، بنیادهای حقوقی آن توسعه خواهد یافت. او گفت که در بخش احداث بندها و سیستم آبیاری سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته، اما سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه سرعت بیشتری خواهد گرفت.

بررسی تعهدات دوجانبه

نشست دیروزی در ارگ ریاست‌جمهوری که به منظور بررسی تعهدات دوجانبه دولت افغانستان و جامعه جهانی برگزار شده بود، اکلیل حکیمی وزیر مالیه در این نشست گفت که تعهدات دوجانبه باید تجدید شود. آقای حکیمی گفت: «امروز می‌خواهیم نشان دهیم که چه پیش‌رفت‌هایی در راستای همان تعهدات که در بروکسل صورت گرفت، به وجود آمده و چه کارهایی به خاطر خودکفایی افغانستان انجام شده است.»
تادامیچی یاماماتو نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز گفت که افغانستان و جامعه جهانی باید دریابند که در کدام مرحله‌ای از اجرای تعهدات خود قرار دارند و چه کارهایی تا کنون انجام شده و انجام شود. آقای یاماموتو می‌گوید: «هفت ماه قبل کنفرانس بروکسل یک اجندای جدید انکشاف و اصلاحات را ایجاد کرد و آن‌چه که در نشست امروز به اشتراک‌کننده‌گان واضح می‌شود این است که یک تصویر خوب از آن‌چه که بعد از کنفرانس بروکسل انجام شده است، ارایه گردد.» او گفت هر چند دولت افغانستان با مشکلات جدی مواجه بود، اما توانسته اصلاحات مهم و پیچیده‌ای را تطبیق کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان