شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » توافق طالبان و مثلث روسیه-چین-پاکستان عقب‌گردی برای افغان‌هاست

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی نوشت: در حالی که چند ماهی است آمریکا در حالت انتظار برای دستورات جدید به سر می‌برد، روسیه و چین برای شکل دادن آینده افغانستان به نفع خود پا به میدان گذاشته‌اند.

روسیه: سیاست‌های آمریکا در افغانستان شکست خورده است

هیل نوشت: اواخر سال ۲۰۱۶، مقامات روسیه، چین، و پاکستان برای گفتگو درباره اوضاع وخیم افغانستان در مسکو دیدار کردند.

اجلاس مسکو بر موضوع همکاری با طالبان علیه داعش متمرکز بود و در بیانیه خود، خواستار اتخاذ «رویکردی منعطف برای خارج کردن برخی افغان‌ها [به ویژه رهبران طالبان] از فهرست تحریم شدگان سازمان ملل متحد» به منظور کمک به مذاکرات صلح شد.

اجلاس مسکو در جهت مداخله هر چه بیشتر روسیه در افغانستان صورت گرفت. در واقع در ماه‌های اخیر گزارشاتی از رابطه مسکو و طالبان منتشر شده است. به گفته برخی تحلیلگران، روسیه سیاست‌های آمریکا در افغانستان را شکست خورده می‌داند و اکنون قصد دارد برای گرفتن نقشی تعیین کننده‌تر وارد میدان شود.

«مایکل کوگلمن» معاون برنامه آسیا مرکز وودرو ویلسون تصدیق کرد: «شاید روسیه چندین دهه قبل از افغانستان بیرون رانده شد، اما به نظر می‌رسد امروز مشتاق است دوباره و با قدرت به صحنه بازگردد.» نگرانی اصلی مسکو تبدیل شدن افغانستان به پناهگاهی امن برای داعش در نزدیکی حوزه تحت نفوذ روسیه در آسیای مرکزی است.

سخنان پیش از انتخابات ترامپ درباره عدم ضرورت جنگ‌های آمریکا به این نگرانی دامن می‌زند که نیروهای نظامی آمریکا را به طور کل از افغانستان خارج کند؛ که در این صورت دولت افغانستان بدون شک فرو خواهد پاشید.

توافق بین طالبان و مثلث روسیه-چین-پاکستان عقب‌گردی برای افغان‌هاست

با ورود روسیه و سایر کشورها به عرصه افغانستان، نفوذ آمریکا- در کشوری که بیش از طرح مارشال برای آن هزینه، و جان ۲۳۰۰ نفر را فدای آن کرد- رو به افول خواهد گذاشت.

در حالی که توافق سیاسی تنها راه حل جنگ افغانستان است، احتمال توافق بین طالبان و مثلث روسیه-چین-پاکستان می‌تواند به عقب‌گردی تاسف انگیز برای افغان‌ها در حوزه حقوق زنان، آموزش، بهداشت و بسیاری زمینه‌های دیگر منجر شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان