شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » جامعه جهانی بجای توانمندی، فساد آورد

با به بن بست خوردن گفتگوهای صلح دولت افغانستان، با طالبان، حالا نهادهای غیر دولتی کشورهای بیرونی برای زمینه سازی این گفتگوها می کوشند. موسسه کانادایی پگواش نشستی را پیرامون صلح در افغاستان به دور از حضور طرف های ذیدخل در جنگ در شهر کابل برگزار کرده است. هرچند سه نشست پیشین این موسسه بی نتیجه بوده است اما دولت افغانستان و نهادهای جهانی گزینه های زیادی را برای متقاعد ساختن طالبان برای انجام گفتگوهای صلح با دولت بکار بردند. اما گفته می شود که طالبان از لحاظ ایدولوژی به صلح و ارزش های دموکراتیک باور ندارند. چرا که آنها همواره همزمان با نشست ها و گفتگوها در افغانستان وحشت و دهشت می آفرینند.

عبدالحفیظ منصور، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: هدف از مذاکراتی که طالبان دنبال می کنند هدر دادن وقت و در انتظار نگه داشتن است. کسانی که جنگ های نامنظم را در برابر یک دولت منظم به پیش می برند، طولانی ساختن زمان جنگ به نفعشان است. هر قدر جنگ بیشتر طول بکشد وجود گروه های خارجی تضمین می شود و در درازمدت دولت و حامیان بین المللی آن از جهات اقتصادی، سیاسی، امنیتی متضرر می شود، اعتبار و اقتصاد خود را از دست می دهد و در کل، هدف مذاکرات برای رسیدن به یک صلح و آشتی و برای اینکه در افغانستان امنیت برقرار شود نیست. بلکه برای این است که این جنگ دوام بیشتری پیدا کند و طالبان بتوانند در یک وضعیت بهتر و بالاتر قرار بگیرند.

وی، با انتقاد از حامیان طالبان در داخل نظام بیان داشت: عموی رییس جمهور افغانستان در نشست بگواش می گوید که طالبان علم برداران واقعی مردم افغانستان هستند به هر نوعی می شود با چنین گروهی وارد روند صلح گشته و با این گروه ها صلح صورت بگیرد و ساحات تحت کنترل این گروه در اختیار این گروه قرار داشته باشد گرچه ما نمی توانیم هیچ کسی را از اظهار نظر محروم کنیم اما اگر عموی رییس جمهور چنین اعتقادی دارد در عمل از برادرزاده خود بخواهد کرسی ریاست جمهوری را رها کندتا طالبان بیایند.

منصور ادامه داد: واقعیت مساله این است که در حال حاضر، افرادی از درون هم، از طالبان حمایت می کنند و دست به طالب پروری می زنند و خوشبختانه که سیاست های ماه های اخیر رییس جمهور افغانستان بسیار روشن بوده و در مخالفت با طالبان عمل کرده و جدیت نشان داده، هم در شمال افغانستان دستورهای بسار قاطع صادر کرده و هم درشرق افغانستان این دستورها را صادر کرده، موضع گیری هایی که در مورد پاکستان داشته هم بسیار روشن بوده است. ما موضوع اظهار نظر عموی رییس جمهور را باید در حد اظهارنظر شخصی، تحلیل و تفسیر نماییم.

این نماینده مجلس، با بیان اینکه جنگی که در افغانستان جریان دارد زوایای مختلفی دارد و در این راستا هم دولت افغانستان، هم مردم افغانستان و هم جامعه جهانی مسوولیت دارند، افزود: یک استراتژی این است کشورهایی که حامی دولت افغانستان و پشتیبان دموکراسی و حامی حقوق بشر هستند در سطح دنیا مسوولیت های خود را انجام دهند اما آیا واقعا اینگونه است و آنها مسوولیت های خود را در قبال افغانستان بدرستی انجام می دهند؟

وی، ادامه داد: آنچه که جامعه جهانی در ارتباط با افغانستان انجام داد نتیجه مطلوب نداد بجای اینکه صلح و ثبات بیاورد و یک حکومت پاسخگو و توانمند بوجود بیاورد تا ناآرامی و بی ثباتی تمام شود یک حکومت فاسد بر سر کار آورد، این نشان می دهد که سیاست، مصارف و توجه آنها نتیجه مطلوب را نداده و قطعا ایجاب یک بازنگری و تجدید نظر را می کند. آنها اگر واقعا خواستار مبارزه با طالبان هستند باید تجدید نظر در روش و نگاه خود کنند.

منصور، در پایان گفت: در حال حاضر طالبان یک جریان مرده هستند، نه در میان مردم افغانستان پذیرش دارند و نه هیچ شانسی برای رسیدن به قدرت سیاسی دارند. آنها فقط به عنوان یک شلاق و به عنوان یک وسیله شکنجه مردم ساخته شده اند. آنها کاندید حکومت کردن نیستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان