شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » خوش بینی بانک آسیایی از بهتر شدن وضعیت اقتصادی افغانستان

مسئولان بانک انکشاف آسیایی می گوید که امسال وضعیت اقتصادی افغانستان بهبود خواهد یافت و کشاورزی نقش عمده یی را در رشد اقتصادی بازی خواهد کرد

يک گزارش بانک توسعه‌یی آسیایی وضعیت اقتصادی کشور را در سال روان میلادی بهتر پیش‌‌بینی کرده است اما می‌گوید که ناامنی‌ها هنوزهم یک چالش خواهد بود.

بربنیاد این گزارش رُشد اقتصادی افغانستان امسال به دونیم درصد خواهد رسید و با درنظرداشت بارنده‌گی‌های کافی سال گذشته، نقش بخش کشاورزی در رُشد امسال برجسته خواهند بود.

رُشد اقتصادی کشور در سال گذشته به دو درصد رسید و ارقام نشان می‌دهند که نرخ تورم در این سال به چهار و نیم درصد رسیده بود، اما یک پیش‌بینی بانک توسعهء آسیایی نشان می‌دهد که در سال میلادی با وجود افزایش رُشد اقتصادی در کشور، نرخ تورم به حدود شش درصد خواهد رسید.

تام پنیلا، رئیس بانک توسعه‌یی آسیایی در کابل، گفت: «امنیت هنوزهم یک چالش است، هرچند امسال به علت بارنده‌گی‌های فراوان در افغانستان پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد این کشور رُشد چشمگیری داشته باشد و ما امیدوار هستیم که حکومت در کنار این فرصت برای اصلاحات بیشتر تلاش کند.»

اما وزارت اقتصاد در سال جاری به رُشد سه و نیم درصدی اقتصاد کشور خوشبین است.

به باور معین فنی این وزارت، کشاورزی با سهم بیش از بیست و سه درصد، صنعت با سهم بیش از بیست و دو درصد و بخش خدمات با سهم پنجاه و یک درصد در این رُشد سهیم خواهند بود.

محمد اسماعیل رحیمی، معین فنی وزارت اقتصاد، گفت: «وضعیت اقتصادی ما در سال جاری و آینده انشاءالله بهتر خواهند بود و ما متوقع استیم که حتا تا چهار درصد رُشد اقتصادی را تجربه کنیم، اما مشکلات امنیتی یک چالش است که حکومت برای بهبود آن تلاش دارد.»

ازسویی هم گزارش اخیر بانک توسعهء آسیایی نشان می‌دهد که امسال اوضاع اقتصادی در کشورهای آسیایی به ویژه در کشورهای روبه توسعه بهبود خواهد یافت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان