شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » در صلح با حکمتیار باید محتاط عمل کرد

پانزده سال از عمر این نظام و حکومت جدید می گذرد و گروه های مخالف به این نتیجه رسیده اند که موفق نمی شوند حکومت را سقوط دهند. به همین دلیل شاید به صلح تمایل پیدا کرده اند

در حالیکه گفته می شود امضای موافقنامه نهایی صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به دلیل اختلاف ها میان رییس جمهور و رییس اجرایی به تاخیر افتاده اما اشرف غنی می گوید که در آینده ای نزدیک موافقتنامه صلح نهایی خواهد شد و این کار گامی بزرگ برای ایجاد فضای صلح و پایان جنگ در کشور است. هرچند انتقادهایی وجود دارد که اثر گذاری گلبدین حکمتیار در صلح و جنگ افغانستان اکنون فلج شده و حالا او یک مهره سوخته ای بیش نیست اما برگشت گلبدین حکمتیار به جریان سیاسی افغانستان چه کمکی در پایان بخشی جنگ خواهد گذاشت؟

سید جواد حسینی، سخنگوی حزب جبهه ملی نوین افغانستان در برنامه «فراخبر» گفت: بدون شک در بحث مذاکره با حکمتیار و نتایجی که تاکنون به آن دست پیدا کرده ایم، می تواند در جای خودش اهمیت هایی داشته باشد اما شاید این به این معنا نباشد که بسیار بزرگنمایی کنیم و این کار را خود صلح در نظر بگیریم.

وی، با بیان اینکه مذاکراتی که میان حکمتیار و شورای عالی صلح صورت گرفته است یک مذاکرات بین الافغانی بوده و امروز تا حدی به نتیجه رسیده است، افزود: در حالیکه مذاکرات چهارجانبه ای که قرار بود ما با طالبان داشته باشیم در جا خفه شد و هیچگونه نتیجه ای نداشت. این یک امر مثبت است و مساله دیگر اینکه از لحاظ روانی و تبلیغاتی می تواند برای حکومت افغانستان و مردم افغانستان مفید واقع شود اما نگرانی ها در این است با توجه به اینکه حکمتیار چند دهه را به جنگ و ستیز گذرانیده است آیا وقتی حکمتیار وارد کابل می شود خود می تواند بر یک روند دموکراتیک عیار شود. آیا حکمتیار می تواند این دموکراسی را در افغانستان بپذیرد؟

حسینی، معتقد است تازمانیکه توافقنامه عملی نشود، نمی توانیم بگوییم به صلح دست یافته ایم و افزود: تابحال حزب اسلامی دو انعطاف پذیری از خود نشان داده است. یکی اینکه این حزب قبلآ تاکید داشت که نیروهای خارجی حتما باید تا آخرین سرباز از افغانستان خارج شوند، از این کار گذشتند و مساله دیگر پذیرفتن قانون اساسی افغانستان است که این هم امر مثبتی است. اما نگرانی در این که واقعا با روند دموکراتیک در افغانستان می تواند ادامه دهد یا خیر وجود دارد. این موضوع را باید در عمل دید. مساله دیگری که وجود دارد این است که در بحث توافق حکومت وحدت ملی و حکمتیار در جای خود می تواند یک آغاز باشد و باید دید که در اجرا چگونه خواهد شد. چرا که در توافقنامه ها اجرایی کردن آن مهم تر از هرچیزی است.

وی، در خصوص دلیل تمایل حکمتیار به صلح گفت: دلایل متعددی در این رابطه وجود دارد. یکی از این دلایل این است که تاکنون شاید اکثر گروه هایی که مخالف حکومت افغانستان بوده اند در این سالها به این نتیجه رسیده باشند که از راه جنگ نمی توانند به خواسته های خود دست پیدا کنند. پانزده سال از عمر این نظام و حکومت های جدید می گذرد و گروه های مخالف به این نتیجه رسیده اند که موفق نمی شوند حکومت را سقوط دهند. مساله مهم دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که بخش عظیمی از نیروهایی که می توانست با حکمتیار مرتبط باشد این روند جدید را در افغانستان پذیرفته اند و همراهان و طرفداران وی، وی را برای جنگ همراهی نمی کنند. چنانچه می دانیم بسیاری از هواداران وی در بخش های مختلف حکومت مشغول کار هستند. حالا هم باید دید که نتیجه عملی این توافقنامه چه می شود تا این روند روی دیگر مخالفان هم می تواند تاثیر بگذارد یا نه!

سخنگوی جبهه ملی نوین افغانستان در اخیر گفت: حکومت افغانستان و بسیاری از احزاب در افغانستان بخصوص جبهه ملی نوین افغانستان از هر گامی به عنوان صلح استقبال می کند اما باید بدانیم که باید در این عرصه هم محتاط عمل کرد. چرا که این احتمال وجود دارد که وقتی حکمتیار به افغانستان بیاید با رقیبان دیرینه خود دچار مشکل و اختلاف هم شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان