شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دولت وحدت ملی با تهیه فهرست رأی‌دهندگان، انتخابات شفاف برگزار کند

«محمودخان سلیمان‌خیل» عضو پارلمان افغانستان در مورد چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی پیشرو، گفت: مهم این است که انتخابات چگونه برگزار می‌شود، آیا با کارت‌های رأی‌دهی سابق برگزار می‌شود یا کارت‌های جدید توزیع می‌شود، اگر با کارت‌های رأی‌دهی سابقه انتخابات برگزار شود، هیچ امکان ندارد که تقلب در آن صورت نگرفته و انتخابات شفاف برگزار شود.

وی افزود: انتخابات یک روند ضروری بوده و باید برگزار شود، ما طرفدار تغییر اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی جدید نیستیم، زیرا با تغییرات ساختاری و شکلی در کمیسیون‌های انتخاباتی هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد، اما دولت باید تا پیش از برگزاری انتخابات زمینه انتخابات شفاف و عادلانه را فراهم کند.

۲ مشکل اساسی فرا روی انتخابات

سلیمان‌خیل ناامنی و توزیع نشدن شناسنامه‌های هوشمند را چالش‌های بزرگ فرا روی برگزاری انتخابات شفاف دانست و تصریح کرد: ۲ مشکل بزرگ برای برگزاری انتخابات شفاف وجود دارد.

وی افزود: ناامنی به عنوان نخستین چالش فرا روی انتخابات بوده که در نتیجه آن نه نامزدها قادر به تبلیغات خواهند بود و نه مردم قادر به رأی دادن خواهند شد.

این عضو پارلمان خاطر نشان کرد: مشکل دوم توزیع نشدن شناسنامه‌های هوشمند است، در صورتی که شناسنامه‌های هوشمند توزیع نشده و انتخابات با کارت‌های رأی‌دهی سابق برگزار شود، انتخابات نه شفاف خواهد بود و نه مورد پذیرش مردم قرار خواهد گرفت.

یک شخص با چند رأی در یک روز

محمودخان سلیمان‌خیل در ادامه سخنان خود گفت: در چند دور گذشته انتخابات ما شاهد تقلب گسترده بودیم و عامل اصلی آن نیز همین کارت‌های رأی‌دهی موجود بود که از طرف خیلی‌ها به صورت تکراری رأی داده شد.

وی تأکید کرد: در آینده نیز با کارت‌های رأی‌دهی سابق هیچ راهی برای جلوگیری از تقلب وجود ندارد، زیرا یک فرد می‌تواند چندین بار رای داده و صندوق‌ها را با تقلب پر کند.

فهرست رأی‌دهندگان تهیه شود

وی افزود: دولت باید فهرست رأی‌دهندگان را تهیه کرده و مشخص کند که چه تعداد شامل فرایند رأی‌دهی می‌شود و چه تعداد نیز رای می‌دهند که در غیر این صورت همانند گذشته یک نفر ۱۰۰ رای را به صندوق می‌ریزد.

این عضو پارلمان خاطرنشان کرد: کارت‌های جعلی زیادی در بین کارت‌های سابق وجود دارد و برخی زورمندان با کارت‌های جعلی و خریداری صندوق‌ها را به سود خود پُر می‌کنند.

۱۲ میلیون رأی‌دهنده با ۲۲ میلیون کارت رأی‌دهی

سیلمان‌خیل تأکید کرد: دولت اگر بخواهد با کارت‌های رأی‌دهی سابق انتخابات را برگزار کند بازهم یک ضربه بزرگ به اعتماد مردم و آینده افغانستان وارد خواهد شد، زیرا حدود ۱۲ میلیون واجد شرایط رأی‌دهی در افغانستان است، اما بیشتر از ۲۲ میلیون کارت توزیع شده است.

وی گفت: دولت اگر در ۲ سال گذشته غفلت نمی‌کرد و شناسنامه‌های هوشمند را توزیع می‌کرد، اکنون دیگر نگرانی از تقلب در انتخابات وجود نمی‌داشت.

این عضو پارلمان افغانستان در پایان سخنان خود تصریح کرد: در بیشتر از ۱۹ ولایت تهدید بلند امنیتی وجود دارد با چنین وضعیتی که نه شناسنامه هوشمند توزیع شده و نه امنیت بهتر شده است، بازهم یک انتخابات بدنام خواهیم داشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان