شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » راهبرد جدید آمریکا به افزایش ناامنی در افغانستان دامن می‌زند

نمایندگان کشورهای مختلف و شماری از سیاستمداران افغانستان در ششمین دور گفتگوهای امنیتی هرات  با محوریت  استراتژی جدید ترامپ در افغانستان نسبت به سیاست‌های آمریکا در منطقه و افغانستان انتقاد کردند و گفتند که این سیاست‌ها منجر به جنگ و نبرد بیشتر در افغانستان خواهد شد.

«جمعه خان صوفی»، استاد دانشگاه در پیشاور پاکستان بر این باور بود که آمریکا در این اواخر سیاست‌های ضد پاکستانی زیادی را داشته ولی این نمی‌تواند که طولانی مدت باشد.

به گفته وی یکی از مهمترین نیازهای آمریکا به پاکستان داشتن راه و مسیر آبی است و در صورت اینکه خواسته باشد غیر از پاکستان به کشور دیگری فکر کند، باید به سراغ ایران یا روسیه برود.

وی افزود:  هیچگاه روسیه و ایران گزینه انتخابی آمریکا نیست و به همین خاطر، این پاکستان است که که دوباره آمریکا به سراغش خواهد رفت و سیاست‌های  آمریکا تنها جنگ و نبرد را در منطقه بیشتر می‌کند و نمی‌تواند زمینه ساز صلح و آرامش باشد.

 «حسین ملک» عضو مرکز مطالعات استراتژیک ایران بیان کرد که این کشور همواره خواهان صلح و ثبات در افغانستان بوده و تا کنون هم کارهای زیادی را انجام داده است و سیاست‌های آمریکا تاثیرات مستقیمی را روی روابط همسایگان با افغانستان خواهد داشت.

این کارشناس امور دیپلماسی ایرانی در زمینه همکاری برخی کشورها با طالبان بیان کرد: در زمانی که کشورهایی مثل ایران از مردم افغانستان در برابر اشغالگران شوروی حمایت می‌کردند، آمریکا از طالبان حمایت می‌کرد و این آمریکا بود که در اصل بنیان و اساس طالبان را گذاشت و حالا هم چوب همان اقدامات دیروز خود را می‌خورد.

«سو جی»، نماینده غیر دولتی چین، تنها راه برون رفت از چالش‌های افغانستان را در گسترش توانمندی‌های اقتصادی دانست و گفت:  بهتر است آمریکا به جای افزایش نیروی نظامی از بازرگانان و کارخانه داران خود بخواهد که در افغانستان سرمایه گذاری کنند،  افغانستان کشوری زیبا و پر از منابع است و نباید تنها به عنوان کشوری جنگی به آن نگاه کرد.

 «احمد ولی مسعود»، از فعالان سیاسی در افغانستان سیاست آمریکا در ۱۶ سال گذشته را تنها حاکم گذاری دانست و گفت:  رئیس جمهورهای  که در این سال‌ها بر افغانستان دولت داشتند، تنها به دنبال این بودند که آمریکا را از خود راضی نگه دارند تا امتیاز بیشتری به دست آورند و این منجر به عدم پیشرفت  افغانستان شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان