شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » «سقوط»؛ واکنش بازار به انتخاب ترامپ / ابهام درانتظار رژیم‌های تجاری

با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا در معاملات روز چهارشنبه ارزش دالر سقوط کرده و بازارهای بورس آسیا افت کرده است.
ارزش دالر اکنون در برابر بسیاری از ارزهای خارجی از جمله «رینگیت» مالزی، و «ین» ژاپن کاهش یافته و بهای نفت نیز سقوط کرده است.
بازار سهام آمریکا نیز ساعاتی پس از اینکه نامزد جمهوریخواهان در فلوریدا، کارولینای شمالی و اوهایو به پیروزی دست یافت، حتی نسبت به حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ نیز سقوط بیشتری را تجربه کرد.

بازار طلا و دالر
قیمت جهانی نفت جهانی روز چهارشنبه که شمارش آراء برتری غیرمنتظره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نشان داد و بازارهای جهان را در التهاب فرو برد، با کاهش روبرو شد.
نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تا رکورد پایین ۴۳٫۰۷ دالر در هر بشکه سقوط کرد که بیش از چهار درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات سه‌شنبه کاهش داشت. با اینهمه در ادامه معاملات به ۴۳٫۶۸ دالر بهبود پیدا کرد.
نفت برنت که قیمت پایه جهانی است، ۲٫۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۴٫۸۷ دالر رسید.
قیمت طلای جهانی نیز در پی اعلام شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به نفع دونالد ترامپ تمام شد، روز چهارشنبه حدود پنج درصد جهش یافت و به بالاترین قیمت در شش هفته گذشته رسید.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۴٫۹ درصد افزایش یافت و به ۱۳۳۷٫۴۰ دالر رسید که بالاترین قیمت از ۲۷ سپتامبر بود.
در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر آخرین بار ۴٫۲ درصد یا ۵۳٫۷۰ دالر افزایش نشان داد و در ۱۳۲۸٫۲۰ دالر ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه ۴٫۹۰ دالر یا ۰٫۴ درصد کاهش یافته و در ۱۲۷۴٫۵۰ دالر بسته شده بود.

بورس‌های جهانی
شاخص همه بازارهای عمده منطقه کاهش یافته و پول بیشتری صرف خریداری طلا و ارزهای با ثبات از جمله ین شده است. درحالی که معامله گران سهام انتظار پیروزی راحت هیلاری کلینتون را داشتند، حتی یک رقابت فشرده هم برای ایجاد بی‌ثباتی کافی است.
نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲٫۲ درصد کاهش یافت، هانگ سنگ در هنگ کنگ ۳٫۵ درصد و شانگهای کامپوزیت ۱٫۳ درصد. شاخص ای اس اکس ۲۰۰ استرالیا هم ۳٫۷ درصد افت کرد درحالی که کوسپی کره جنوبی ۲٫۸ درصد پایین آمد.
همچنین در پی تأثیر انتخاب ترامپ بر بازارهای مالی جهان، ارزش شاخص کل سهام بورس پاریس با ۲٫۸۳ درصد کاهش به چهار هزار و ۳۵۷ صدم درصد رسید.
از پاکستان نیز خبر می‌رسد که صرافی‌ها اعلام کردند که نرخ دالر آمریکا در پاکستان تا این لحظه نسبت به روز گذشته هنوز تغییر محسوسی نداشته اما با توجه به نتیجه دو انتظار انتخابات، پیش بینی‌ها حاکی از احتمال کاهش ارزش دالر در بازار ارز پاکستان در روزهای آتی است.
بهای یک دالر آمریکا صبح روز چهارشنبه در بازار ارز پاکستان، معادل ۱۰۵ و نیم روپیه بود. پاکستانی‌ها هم مثل مردم بسیاری از نقاط جهان، از پیروزی ترامپ در این انتخابات متعجب هستند. تا روز قبل از انتخابات، بسیاری از مردم، رسانه‌ها و حتی تحلیل گران صاحب نام و سیاستمداران برجسته این کشور تصور می‌کردند هیلاری کلینتون بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه خواهد زد.
نظر بسیاری از تحلیل گران این کشور حاکی است که نتیجه انتخابات آمریکا هرچه که باشد، برای پاکستان حکم نتیجه بد و بدتر را دارد. این نوع نگاه، چیزی است که سیاست سازان، تحلیل گران و برخی مقام‌های رسمی پاکستان در اظهارنظرها و مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلف پاکستان، به آن اذعان داشته‌اند.
مقامات استرالیا که همانند بسیاری از مقامات کشورهای دیگر از پیروزی ترامپ شوکه شده‌اند، احتمال می‌دهند برخی از پیمان‌های تجاری بین دو کشور از دستور کار خارج شود.
تارنمای استرالیایی «ناین نیوز» روز چهارشنبه از جمله اصلی‌ترین پیمان‌هایی که در معرض خطر قرار دارند را توافق همکاری‌های دو سوی اقیانوس آرام ذکر کرد که آمریکا به همراه ۱۱ کشور دیگر از جمله استرالیا درصدد محقق کردن آن بودند و دولت فعلی آمریکا نیز تلاش وافری برای به مقصد رساندن آن تا پایان دوره خود دارد.
ترامپ از جمله اصلی‌ترین مخالفان داخلی آمریکا با این توافق است که در کارزارهای انتخاباتی خود نیز تمرکز ویژه‌ای بر آن داشت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان