شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سند توسعه بین ۲ کشور ایران و افغانستان پایه‌گذاری می‌شود

«علی اوسط هاشمی» استاندار سیستان و بلوچستان پیش از سفر به افغانستان اظهار داشت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و مشترکات فراوان ۲ کشور می‌توانیم پله‌های رشد را با یکدیگر پایه‌گذاری کنیم.

وی افزود: افغانستان کشوری در محاصره خشکی و ایران در محاصره دریا است، افغانستان در مسیر آسیای میانه و ایران در مسیر آب‌های آزاد این ظرفیت‌ها خیلی کمک می‌کند تا حلقه وصل هم برای رسیدن به کشورهای اطراف خود باشیم.

وی تصریح کرد: آنچه که سرمایه مشترک است را در مسیر اهداف ملی و منطقه‌ای باید به شراکت گذاریم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: گرایش ایران و افغانستان به جمهوری اسلامی نشان از ظرفیت مردمان این ۲ کشور دارد که خود ارزشمندترین سرمایه محسوب می‌شود و همین مساله در بین ۲ ملت موجب این ساختار سیاسی شده که پشتوانه دولت‌های هر ۲ کشور، ظرفیت‌های انسانی و مردمی آنها هستند.

وی بیان کرد: وجود بازار قوی و گرایش مردم افغانستان به بازار ایران ظرفیت مناسب و شایسته ای است که می‌تواند زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی ۲ کشور باشد.

ملت ایران پشتوانه روزهای سخت مردم افغانستان

هاشمی اظهار داشت: ملت ایران پشتوانه روزهای سخت مردم افغانستان بوده و هر قطعه ای از تاریخ افغانستان به خصوص در این چند دهه اخیر آمیخته به خاطرات زیبا از نوع گرایش مظلوم‌نوازی و یاری رسانی روزهای سخت مردم آن کشور از سوی ایران است و همین خاطره‌های زیبا می تواند حلقه وصل و بودن با یکدیگر باشد.

وی گفت: ما بارها همدیگر را آزموده ایم و آزموده را آزمودن خطاست، با جمع کردن این ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و اشتراکات می‌توانیم یک سند توسعه خوب و متنوعی را پایه‌گذار باشیم که نقش‌ها را به دنبال خودش در حوزه‌های مختلف شکل دهد از جمله در حوزه فرهنگ مشترکات زیادی وجود دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه اجتماعی و امنیت می توانیم پشتیبان و تکیه گاه هم باشیم و در حوزه اقتصاد می توانیم از ظرفیتهای هم کمک بگیریم، لذا همه این ها در نگاهمان وجود دارد و تلاش می‌کنیم در مسیر پیشرفت و توسعه سوق پیدا کنند.

رئیس کارگروه تالاب بین المللی هامون با اشاره به ظرفیت و سرمایه بزرگ تالاب بین المللی هامون گفت: تالاب بین المللی هامون سرمایه و ظرفیت مشترک ۲ کشور و طوفان نیز یک تهدید مشترک است که اگر از پدیده‌های حاصل از تغییر اقلیم در سطح منطقه به عنوان یک تهدید به راحتی عبور کنیم به یقین با مشکل رو به رو می‌شویم.

رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تهدید زدایی صرفا در حوزه امنیت نیست، تهدید زدایی از تغییرات جوی و اقلیمی که می‌تواند منافع هر ۲ کشور را به مخاطره بیندازد، باید جدی گرفته شود.

روحیه همسایگی حاکم با تکیه بر ظرفیت های متنوع

وی تصریح کرد: این که باید تکیه گاه همدیگر باشیم می‌تواند در همه زمینه‌ها موضوعیت و مصداق پیدا کند، ما به دنبال این رفتار برگرفته از روحیه همسایگی هستیم، روحیه همسایگی حاکم با تکیه بر ظرفیت های متنوع باید روابط این ۲ کشور را به رابطه برتر سوق دهد که زبانزد عام و خاص در بین کشورها شود و کشورهای دیگر از این نوع رفتارها و عملکردها الگو بگیرند.

وی در گفت‌و گو با ایرنا، ادامه داد: ما بر این باوریم که همسایگی، صرف بودن نیست بلکه پایداری، ترقی و پیشرفت را باید هدف گذاری کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان که بامداد امروز عازم افغانستان شد، اظهار داشت: این سفر چهار روزه به کابل و قندهار انجام می شود و که در هر ۲ مقصد بتوانیم به اهدافی که داریم در زمینه‌های مختلف در تعامل و هم اندیشی با مقامات محلی و ملی به یک نتیجه و دستاورد خاصی برسیم.

استان سیستان و بلوچستان ایران حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز با ولایات نیمروز و فراه افغانستان دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان