شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سیستان و بلوچستان آماده برقراری تجارت آزاد با افغاستان است

«علی اوسط هاشمی» چهارشنبه شب در دیدار با «محمد الله بتاش» وزیر حمل و نقل افغانستان و هیات همراه در زاهدان اظهار داشت: این آمادگی را داریم تا در زمینه انرژی‌های نو، برپایی نمایشگاه، مشارکت در توسعه بندر شهید بهشتی، ایجاد ناوگان حمل و نقل مشترک در سیستان، توسعه زیرساخت ها در مرز ۲ کشور و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سیستان با تجار افغانستان سرمایه گذاری مشترکی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: چنانچه افغانستان تمایل داشته باشد در زمینه پتروشیمی سرمایه گذاری کند این آمادگی وجود دارد تا یک سایت در اختیار این کشور قرار داده شود.

هاشمی افزود: دانشجویان افغانستانی می‌توانند با کمترین هزینه در مراکز دانشگاهی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل شوند.

وی خاطر نشان کرد: براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، هیچ مانعی برای تحصیل دانش آموزان حق التعلیم افغانستانی در ایران وجود ندارد و به راحتی می‌توانند در مراکز آموزشی کشور ما مشغول به تحصیل شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بیمارستان ۳۲ تختخوابی در شهرستان هیرمند نزدیک مرز ایران و افغانستان ایجاد شده که مردم افغانستان می توانند برای درمان خود به این بیمارستان مراجعه کنند.

هاشمی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان و افغانستان می توانند در بندر چابهار یک شرکت حمل و نقل دریایی با سرمایه گذاری مشترک راه اندازی کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی افزود: با توجه به اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی میان ۲ ملت ایران و افغانستان باید از این فرصت در توسعه روابط تجاری بین ۲ کشور به بهترین شکل استفاده کرد.

هاشمی خاطر نشان کرد: توسعه سواحل چابهار در اولویت سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران است که این امر بهترین فرصت را برای سرمایه گذاری مشترک بین ایران و افغانستان ایجاد کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از ۲ و نیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن تا پایان سال می رسد.

هاشمی اظهار داشت: تجهیزات نو از کشور آلمان در جهت توسعه بندر شهید بهشتی، دوم بهمن ماه امسال وارد چابهار شد که ظرفیت خوبی را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: لایروبی خوبی در اسکله های چابهار برای پهلوگیری کشتی های بزرگ با ظرفیت بالای ۹۰ هزار تن انجام شده است.

وزیر حمل و نقل افغانستان نیز در این دیدار گفت: گروه‌های مختلف مردمی به ویژه جوانان و دولت افغانستان از توسعه روابط با ایران به خوبی استقبال می کنند.

محمد الله بتاش اظهار داشت: روابط بین ایران و افغانستان هم اینک از توسعه بسیار خوبی برخوردار شده است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم تسهیلاتی در زمینه حمل و نقل و گمرکات در اختیار سرمایه گذاران افغانستان قرار گیرد.

هاشمی افزود: ایران و افغانستان در سخت ترین شرایط در کنار یکدیگر بودند و همواره روابط بسیار خوبی بین این ۲ کشور وجود داشته است.

وی بیان کرد: افغانستان همیشه به ایران امیدوار بوده و این کشور را دوست خود می داند.

وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: هزاران نفر از مردم این کشور در ایران بدون هیچ مشکلی به تحصیل پرداختند و اکنون درکشور خود مشغول به خدمت هستند.

بتاش اظهار داشت: آرزوی افغانستان این بود که به آبهای آزاد دسترسی پیدا کند که بنادر چابهار در سیستان و بلوچستان این فرصت را برای این کشور به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: اراده دولت و ملت افغانستان براین استوار است تا از ظرفیت های بندر چابهار به خوبی استفاده کند و سرمایه گذاران تمایل دارند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود تا در قسمت صدور روادید و اقامت سرمایه گذاران افغانستان، سهولت‌هایی ایجاد شود.

وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: اراده دولت این کشور بر این است تا در توسعه روابط با ایران هیچ گونه تشریفاتی وجود نداشته باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان