شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شورای امنیت افراد مسلح را به بلخ می‌فرستد

عطامحمد نور، والی «مستعفی» ولایت بلخ شورای امنیت و امنیت ملی را متهم می‌کند که افراد «ولگرد» را مسلح و برای ناامن‌سازی بلخ می‌فرستند.
آقای نور که دیروز (سه‌شنبه، ۱۲ جدی) در میان حامیانش در بلخ سخنرانی می‌کرد، مدعی شد که در یک مهمان‌خانه‌ی شورای امنیت ملی در سرک ۱۵ وزیر محمداکبر خان و یک مهمان‌خانه‌ی امنیت ملی در این ساحه، افراد مسلح برای ناامن‌سازی بلخ فرستاده می‌شود.
او گفت: «تو امنیت و شورای امنیت که افراد ولگرد و دوسیه‌دار و جنایت‌کار را جمع می‌کنی و سلاح می‌دهی که یک شهر مانند بلخ را به آشوب بکشانی. تو چه دلیل داری در برابر قانون و ملت که پول بیت‌المال و سلاح کمکی خارجی‌ها را برای ویران کردن شهر مزار توزیع می‌کنی.»
آقای نور تأکید کرد مانع «پروژه‌ی داعشی‌سازی حکومت» می‌شود و نمی‌گذارد که ولایت بلخ ناامن و داعش در آن جابه‌جا شود.
او گفت: «یک ولایت آرام است و این را هم اینا دستخوش ناامنی می‌سازد. متوجه باشید دستخوش ناامنی می‌سازد. ما اجازه نمی‌دهیم که بلخ را ناامن بسازند و داعش را بیاورند.»
عطامحمد نور یادآور شد که مکتوب‌های رسمی در مورد مسلح شدن افراد در مهمان‌خانه‌های شورای امنیت و امنیت ملی در ساحه‌ی وزیر محمداکبر خانه را به دفاتر سازمان ملل در کابل، کمیسیون مستقل حقوق بشر و نیروهای مأموریت حمایت قاطع فرستاده است.
او خطاب به حکومت، شورای امنیت ملی و امنیت ملی گفت: «شرم باد برای‌تان که ولگرد را جمع می‎کنید و سلاح می‎دهید به‌خاطری که یک شهر آرام و منظم را بی‌نظم بسازید و ویران بکنید. اما اجازه نمی‌دهیم».
«منتظر آغاز مذاکرات جمعیت با حکومت هستم»
از سوی دیگر آقای نور در مورد منظوری استفعایش از سوی رییس‌جمهور گفت که انتظار آغاز و نهایی شدن مذاکرات میان حزب جمعیت اسلامی و حکومت را در این مورد می‌کشد.
او گفت: «ما انتظار نهایی شدن مذاکرات جمعیت و یا آغاز مذاکرات جمعیت را با حکومت داریم؛ ببینیم که به چه نتیجه‌یی می‌رسد، در آن‌صورت باز ما تصمیم خود را خواهیم گرفت».
آقای عطامحمد نور همچنان گفت در مورد این‌که کدام مقام به فرماندهی قول اردوی شاهین دستور احضارات درجه‌یک را در برابرش داده بود، پاسخ می‌خواهد.
او افزود: «من یک سوال می‌کنم. کدام مقام، قومندانی قول اردوی شاهین بلخ را هدایت داده بوده که احضارات داشته باشد در برابر والی بلخ. این مسوولیت را کی به‌دوش می‌گیرد. والی بلخ چه جرمی داشت که تو قول اردو را هدایت می‌دهی که در برابر او احضارات داشته باشد؟»
نور گفت: «اما تو وزیر داخله یا تو زیر دفاع و تو شورای امنیت یا تو سر قومندانی اعلی؛ کدام‌تان این قومانده را داده بودید که قول اردو سلاح خود را بر سر ملت ما راست بکند. سینه‌ی ملت ما را نشانه بگیرد. از شما پاسخ می‌خواهیم».
او این اقدام حکومت و مقام‌های امنیتی را «دیوانگی و تشنگی قدرت» خواند و گفت این کارهای شما «پلان‎های خبیثه درون ارگی و درون سپیدار را نشان می‌دهد که برای حذف ملت افغانستان، چهره‌ها و نخبه‌ها اقدام بکند.»
مسأله منظوری استعفای آقای بلخ در روزهای اخیر باعث افزایش تنش‌ها میان ریاست‌جمهوری و ریاست اجراییه با عطا محمد نور شده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان