شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ضیامسعود بدلیل ناکارآمدی برکنار شد

روز گذشته و همزمان با سالروز پیروزی مجاهدین بر کابل، برکناری نماینده رئیس جمهور افغانستان در امور اصلاحات و دولت داری خوب، در کمترین زمان ممکن به تیتر یک رسانه‌ها و مطبوعات این کشور تبدیل شد.

بلافاصله بعد از آن در فضای مجازی نیز درباره دلیل برکناری وی، حرف و حدیث‌های زیادی به میان آمد و اکثر کاربران اختلافات در درون دولت وحدت ملی را عامل این اقدام برشمردند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در واکنش به این رویداد، نوشتند که قرار است امروز (سه‌شنبه) احمدضیا مسعود و «عبدالرشید دوستم» معاون دولت وحدت ملی را ملغا و حکومت موقت را جایگزین آن اعلام کنند.

در همین راستا «شاه‌حسین مرتضوی» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در گفت‌وگو با ما اعلام کرد: «محمد اشرف‌غنی» رئیس جمهور افغانستان «احمدضیا مسعود» نماینده خود در امور اصلاحات و دولتداری خوب را بدلیل عدم کارآیی، شب گذشته از کار برکنار کرد.

این در حالی است که «عطامحمد نور» والی بلخ در واکنش به برکناری نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، از حکومت به ویژه ریاست اجرائیه خواست تا در این باره به مردم افغانستان توضیح دهد.

ضیاء مسعود:  اشرف غنی حق برکناری من را ندارد/حکومت وحدت ملی مصلحتی است

در همین حال «احمد ضیا مسعود» نماینده رئیس جمهور در امور اطلاحات و دولت‌داری خوب، امروز (سه شنبه) در نشست خبری گفت: رئیس جمهور حق ندارد مرا از وظیفه برکنار کند، زیرا دولت وحدت ملی یک دولت مصلحتی بوده و هیچ گروهی نمی‌تواند دیگری را حذف کند.

مسعود با بیان اینکه دولت وحدت ملی بر اساس مشارکت گروه‌های مختلف سیاسی شکل گرفت، افزود: بین مسئولان دولت و گروه‌های سیاسی تعهدات کتبی وجود دارد و بین ما نیز چنین تعهدی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ گروهی حق حذف گروه دیگری را ندارد، تصریح کرد: انتخابات گذشته شفاف نه، بلکه با تقلب و فساد توأم بود و امکان بروز هر نوع بحران وجود داشت که به همین دلیل در کنار دولت قرار گرفتم تا از بحران و جنگ‌های داخلی جلوگیری شود.

این چهره سیاسی افغانستان توضیح داد: هدف ما از همراهی رئیس جمهور این بود که سیاست قومی نشود و نیز از بی‌ثباتی و جنگ جلوگیری شود.

غنی فرمان خود را ملغا اعلام کند

احمدضیا مسعود با انتقاد شدید از فرمان رئیس جمهور بیان کرد: غنی حق عزل مرا نداشته و باید فرمان خود را لغو کرده و آن را فاقد اعتبار اعلام کند.

مسعود خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور، زمینه را برای بی‌ثباتی آماده نکن، زیرا مردم تحمل جنگ و بی‌ثباتی را ندارند.

وی برکناری از وظیفه خود را به معنی آغاز بحران خواند و افزود: فرمان رئیس جمهور باید لغو شود، زیرا در وضعیت کنونی افغانستانی‌ها به ثبات ضرورت دارند.

از شورش جلوگیری می‌کنیم

نماینده پیشین رئیس جمهور در امور اطلاحات و دولت‌داری خوب با بیان اینکه دلیل برکناری از وظیفه‌ام را نمی‌دانم، تصریح کرد: مردم از من پاسخ می‌خواهند و من باید دلیل عزل خود را بدانم.

احمد ضیا مسعود در پایان سخنان خود با بیان اینکه هواداران ما از سراسر افغانستان به کابل می‌آیند، توضیح داد: ما اکنون مشغول رایزنی هستیم و از هرگونه شورشی جلوگیری می‌کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان