شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طالبان مانند حکمتیار مصالحه نمی‌کند/۸۰ درصد خاک افغانستان در کنترل طالبان

از چندی به این طرف طالبان در بخش‌هایی از افغانستان مانند ولایت‌های «ارزگان»، «بدخشان» و «هلمند» حملات گسترده‌ای انجام داده و چندی پیش تا یک کیلومتری دفتر والی ارزگان و ۲ کیلومتری دفتر والی هلمند نیز رسیدند.

این دقیق در حالی است که «حزب اسلامی» یکی دیگر از گروه‌های مسلح مخالف دولت کابل اخیراً توافقنامه صلح با دولت را امضا کرده و طالبان در این خصوص اظهار موضع نکرده‌اند.

کشاندن جنگ به شمال، احتمال کاهش روابط طالبان با روسیه، سفر مقام‌های طالبان به کشورهای منطقه، دلیل کشته شدن زنجیره‌ای رهبران طالبان، اختلافات درونی و چگونگی تأمین بودجه طالبان، کشت مواد مخدر در مناطق تحت کنترل طالبان و موضع طالبان در خصوص توافق حزب اسلامی با دولت کابل مواردی است که گروه طالبان در خصوص آن اظهار نظر نکرده‌اند.

برای بحث و بررسی این موضوعات با «سید محمد اکبرآغا» یکی از فرماندهان پیشین طالبان که اکنون در شهر کابل اقامت دارد، به گفت‌وگو نشست.

سید محمد اکبرآغا در گفت‌وگو با خبرنگار ما، نخست از وجود مخالفت‌ها و بی‌اعتمادی‌ها بین رهبران دولت وحدت ملی انتقاد کرده و آن را به سود طالبان دانست و گفت: اختلافات بین مدیران دولت وحدت ملی سبب شده تا مردم افغانستان از دولت دور و به گروه طالبان بپیوندند.

وی افزود: پیوستن مردم به صفوف طالبان سبب قوت این گروه و تشدید جنگ در افغانستان شده تا جایی که اکنون بیش از ۸۰ درصد خاک افغانستان در اداره طالبان قرار دارد و تنها مراکز ولایت‌ها در کنترل نیرو‌های دولتی است.

سیداکبر آغا با بیان اینکه عوامل جنگ در افغانستان حضور خارجی‌ها، تعصبات قومی و مذهبی و تجزیه کشور است گفت: رهبران همواره تلاش کرده تا شمال افغانستان قدرتمند باشد، اما طالبان با تشدید جنگ در ولایت‌های شمالی، افغانستان را از تجزیه نجات داده است.

وی با بیان اینکه طالبان از سابق در شمال حضور داشته، در مورد سود طالبان از حضور در شمال کشور گفت: شمال در سال‌های گذشته آرام بوده و کسی نبوده تا مخالف شمالی‌ها باشد به همین منظور طالبان فعالیت خود را در شمال کشور گسترده‌تر از پیش کرده‌اند.

این فرمانده پیشین طالبان با اشاره به گسترش جنگ در مرزهای آسیای مرکزی و احتمال تخریب روابط طالبان با روسیه در نتیجه آن، خاطر نشان کرد: طالبان با روسیه رابطه‌ای ندارد، زیرا تاکنون طالبان از روسیه سلاح و مهمات دریافت نکرده است.

وی با رد اینکه طالبان در پاکستان، چین و روسیه دفاتری دارد، در مورد سفرهای مقام‌های این گروه به کشورهای منطقه گفت: انسان‌ها آزاد به دنیا آمده‌ند و طالبان نیز آزاد هستند که به هر کشوری سفر کرده و حق دارند به هر جایی سفر کنند.

سید اکبرآغا شبکه حقانی و گروه طالبان را متحد دانسته و مرکزیت‌ این ۲ گروه در ولایت‌های «هلمند»، «خوست» و «پکتیا» را رد کرد و در خصوص اختلافات درونی طالبان گفت: اختلافات در حوزه قومیت بوده، اما اکنون مخالفتی وجود ندارد.

وی در مورد چرایی کشته شدن ملااختر محمد منصور گفت: پیش از آغاز مذاکرات چهار جانبه، شورای طالبان نیز توافق کرده بودند که به این مذاکرات شرکت کنند، اما زمانیکه ملا منصور به سمت مقصد حرکت کرده بود، مورد هجوم قرار گرفته و کشته شد، زیرا عناصر و حلقاتی هستند که نمی‌خواهند صلح در افغانستان برقرار شود، چون که حالت کنونی به سود آنها است.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: تمایل ملا منصور برای حضور در مذاکرات صلح نیز می‌تواند دلیل کشته‌شدن وی باشد و از سویی‌هم عوامل دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

سید اکبرآغا در مورد تأمین هزینه‌های طالبان گفت: کالاهای تاجران که از کشور‌های بیرونی وارد افغانستان می‌شود می‌تواند طالبان را تأمین کند، زیرا تاجران به دولت برای ورود کالاهای خود مالیات پرداخت می‌کنند و روی همین منظور به طالبان نیز باید مبلغی را اختصاص بدهند.

وی همچنین افزود: بودجه طالبان از طریق عشر و ذکات، برق و شرکت‌های مخابراتی نیز تأمین می‌شود و باید گفت که با توجه به تسلط این گروه به افغانستان سهمیه اقتصادی آن نیز روز به روز افزایش می‌یابد.

این فرمانده پیشین طالبان در ادامه با پذیرش این حقیقت که مواد مخدر تحت حاکمیت طالبان کشت می‌شود، گفت: کشت و تولید مواد مخدر در کل تحت اداره طالبان است، آنها در زمان دولتداری خود کشت و تولید مواد مخدر را منع قرار داده بود، اما اکنون این گروه با توجه به شرایط اقتصادی نامطلوب مردم افغانستان، با مردم گذشت کرده و اجازه کشت و تولید آن را صادر کرده است.

وی در این مورد افزود: جنگ عامل تمام نابسامانی‌ها بوده و طالبان نمی‌خواهد مردم افغانستان در شرایط اقتصادی خراب زندگی کنند، زیرا اگر طالبان مردم را از کشاورزی و کشت مواد مخدر منع کند مردم از کنار آنها می‌روند.

سید اکبرآغا در ادامه سخنان خود گفت: بین طالبان و حزب اسلامی مخالفت‌های فراوانی وجود دارد و طالبان بیشتر از حزب اسلامی در افغانستان حاکمیت داشته و مانند حزب اسلامی صلح نخواهند کرد.

وی همچنین تصریح کرد: شرط صلح طالبان با دولت، خروج خارجی‌ها و برقراری نظام اسلامی در کشور است، در حالیکه افغانستان کنونی وضعیت ناهنجاری را به خود اختصاص داده و مردم سردرگم مانده‌اند و با وضعیت کنونی طالبان به روند صلح نخواهند پیوست.

این فرمانده طالبان خاطر نشان کرد: حکمتیار فقط روی کاغذی امضا کرده و آینده را مدنظر نگرفته، زیرا اکنون بی‌اعتمادی به اوج خود رسیده و فکر نمی‌کنم دولت به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان