شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » غنی در قندهار بر توسعه اقتصادی این ولایت تاکید کرد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، می‌گوید که دولت قصد دارد فرودگاه قندهار را در کنار ۹ فرودگاه دیگر افغانستان به مناطق ویژه آزاد اقتصادی تبدیل کند.

آقای غنی که امروز (چهارشنبه ۳ فوریه/۱۳دلو) در سفری به قندهار با بزرگان قومی، تاجران و صنعت‌کاران دیدار کرد، افزود که تامین برق شهر قندهار و بازسازی سدهای برق کجکی و دهلی از اولویت‌های عمده دولت است.

به گفته مامون درانی، گزارشگر بی‌بی‌سی در قندهار، خواسته‌های عمده نمایندگان شورای ولایتی، بزرگان قومی و روسای نهادهای دولتی قندهار از رئیس جمهور غنی عمدتا در بخش‌های اقتصادی، تامین برق و بهبود وضعیت معارف متمرکز بود.

رئیس جمهور غنی بعد از شنیدن شکایات و پیشنهادات آنها گفت که برای تامین برق قندهار کارهای اساسی در جریان است و وعده داد که پروژه مدرسه عمر فاروق در این شهر تکمیل خواهد شد و دولت یک خط آهن را از شهر قندهار تا سپین بولدک در مرز پاکستان تمدید خواهد کرد.

او گفت: “من بسیار خوشحال هستم که ۹۵ درصد بحث شما روی مسایل اقتصادی و بازسازی بود. خدا روزی را بیاورد که در سراسر افغانستان مردم همین نوع مشکلات را با من مطرح کنند تا با هم یکجا بتوانم حل‌شان کنیم. من می‌خواهم که ۹ میدان هوایی ما از جمله میدان هوایی قندهار به مناطق خاص آزاد اقتصادی تبدیل شوند. کارهای تحقیقاتی در این مورد نهایی شده و این مناطق مانند دیگر کشورها ساخته خواهند شد که در سنگاپور و دبی نتیجه بسیار خوب داده است.”

نصرالله ظهیر، رئیس اتاق تجارت و صنایع قندهار، نبود برق در این شهر را عمده‌ترین مشکل شهروندان آن خواند.

او گفت: “۱۴ سال می‌شود که برق ما به به بهانه‌های مختلف تامین نمی‌شود و شب و روز را می‌گذرانیم و مردم قندهار از برق مستفید نمی‌شوند. به ما گفته می‌شود که در این ماه برق بند کجکی به قندهار وصل می‌شود، یا در این ماه کار تامین ۱۰ مگاوات برق آفتابی تمام می‌شود، صد درصد کار تمام است، و یا ۹۵ درصد کار تمام است، اگر صد درصد کار تمام است، پس چرا برق وصل نمی‌شود؟”

گزارشگر بی‌بی‌سی می‌گوید برخی از شرکت‌کنندگان در نشست خود با رئیس جمهور با لحن بسیار صریح صحبت کردند و از آقای غنی خواهان عملی شدن تعهداتش در قبال قندهار شدند.

سید احمد سیلاب، عضو شورای ولایتی قندهار، گفت: “ما هنوز در داخل شهر مکاتبی داریم که تعمیر (ساختمان) ندارند. تشکیل (ساختار) معارف ما بسیار کوچک است. در ولسوالی‌های قندهار فارغ مکاتب نداریم. معلمان با امتیاز کم به ولسوالی‌ها نمی‌روند.”

شماری از علمای قندهار تکمیل پروژه مدرسه و دارالحفاظ عمر فاروق در این شهر شدند که سال‌ها است کار آن شروع شده و از رئیس جمهور غنی خواستند تا این مرکز را به سطح افغانستان به دارالافتاء تبدیل کند.

مولوی خطیب، یکی از علمای قندهار، گفت: “اگر مصر می‌تواند دارالعلوم الازهر داشته باشد، در پاکستان و هند دارالعلوم دیوبند می‌تواند موجود باشد و در شهر قم ایران، درالعلوم (حوزه علمیه) قم می‌تواند موجود باشد، آیا افغانستان این حق را ندارد که مانند دیگر کشورها در سطح مثلا دیوبند مدرسه داشته باشد که افغانها را مطابق با فرهنگ و سنت‌های افغانستان آموزش دینی بدهد.”

گزارشگر بی‌بی‌سی می‌گوید امروز به دلیل سفر آقای غنی تدابیر شدید امنیتی در قندهار اتخاذ شده بود و خیابان‌های شهر مسدود بودند و مغازه‌ها، مکاتب (مدارس) و دانشگاه‌های قندهار نیز تعطیل بودند.

قندهار که در گذشته از پایگاه‌های نفوذ طالبان و از ولایات به شدت ناامن افغانستان به شمار می‌رفت، در سال‌های اخیر از امنیت نسبی برخوردار شده و به گفته گزارشگر بی‌بی‌سی بدین دلیل خواسته‌های مردم این ولایت اکنون بیشتر بر توسعه در این ولایت متمرکز شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان