شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فاجعه منا سازمان یافته بود/عربستان بزرگترین جنایت ضد بشری را انجام داده است

آیین بزرگداشت شهدای فاجعه منا امروز (یکشنبه) به همت فعالان مدنی و خانواده‌های شهدا در کابل بزرگداشت به عمل آمد.

«محمدرضا مصباح» فعال مدنی در این مراسم اظهار داشت: حرکت‌های منفی با نام اسلام ریشه در عملکرد‌های خانواده قاتلان امام حسین (ع) دارد.

مصباح با بیان اینکه عربستان سعودی مطابق با میل خود در حوزه برگزاری مراسم حج عمل می‌کند، افزود: آل سعود در فاجعه منا بزرگ‌ترین جنایت علیه بشریت را مرتکب شده است.

وی با اشاره به اینکه وقوع فاجعه منا سازمان یافته بود، تصریح کرد: سازمان‌های حقوق بشری جهانی هیچگونه واکنشی در برابر آل‌سعود به دلیل وقوع فاجعه منا نشان نداده‌اند.

این فعال مدنی همچنین ابراز داشت: شهادت ۵ هزار حاجی در منا یک جنایت است که جوانان و مردم افغانستان باید فریاد‌های خود را در برابر آن بلند کنند.

در همین حال «جاوید حقجو» فعال مدنی افغانستان با بیان اینکه عربستان سعودی با تمام امکانات در برابر حجاج ضعیف جلوه کرده است، گفت: پس از وقوع فاجعه منا این کشور کوچک‌ترین توجهی به زخمی‌های این فاجعه نکرده است.

حقجو با اشاره به اینکه آل‌سعود به وعده‌های خود در برابر خانواده‌های شهدا عمل نکرده، ابراز داشت: دولت وحدت ملی افغانستان باید برای تحقق وعده‌های آل‌سعود به خانواده‌های شهدا توجه کرده و آن را پیگیری کند.

«حبیب‌الرحمن وردک» برادر یک تن از شهدای فاجعه منا همچنین ابراز داشت: آل‌سعود برای خانواده‌های شهدا وعده کمک یک میلیون ریالی و اعزام ۲ عضو خانواده شهدا به حج را داده بود، اما تاکنون در این مورد اقدامی نکرده است.

وردک از رهبران دولت وحدت ملی خواست تا به خواست‌های خانواده‌های شهدای منا توجه کرده و به آنان رسیدگی کنند.

این در حالی است که علما، اندیشمندان و مقام‌های ارشد کشورهای اسلامی از سال گذشته تاکنون بارها خواستار مدیریت مناسک حج از سوی کنفرانس کشورهای اسلامی یا کمیته متشکل از کشورهای اسلامی شده‌اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان