شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فقط ۳۵ درصد ازمردم افغانستان به برق دسترسی دارند

رئیس شرکت برق برشنا افزود که ۷۵درصد برق افغانستان وارداتی است و تا ۵سال آینده دولت برنامه دارد که کشور را از لحاظ برق رسانی به خود کفایی برساند.شرکت برشنا می گوید که ۶۵درصد مردم افغانستان دسترسی به برق ندارد.

قدرت الله دلاوری٬ رئیس شرکت برق برشنا در صحبت به خبرنگاران گفت که ۳۵درصد از مردم افغانستان دسترسی به برق دارند و ۶۵درصد از نور برق محروم هستند.
وی افزود که ۷۵درصد برق افغانستان وارداتی است و تا ۵سال آینده دولت برنامه دارد که کشور را از لحاظ برق رسانی به خود کفایی برساند.
آقای دلاوری در پیوند به پرچوی برق در ایام فصل زمستان می گوید که مصرف برق در کابل دو برابر برقی است که درکابل وارد می شود.
وی تاکیدکرد که درشمال افغانستان اگر برق زیاد باشد اما لینی که به کابل از مسیر سالنگ انتقال داده می شود ظرفیت ۳۰۰میگاوات را دارد که این مقدار برق برای شهروندان کابل بسنده نیست.
رئیس شرکت برق می گوید که شهروندان کابل در فصل زمستان حدود ۶۰۰میگاوات برق نیاز دارند که در فصل زمستان از یک طرف برق تولیدی افغانستان کاهش یافته و از طرف دیگر کشور تاجکستان نیز به دلیل که برق اش آبی است مقدار کم به افغانستان صادر میکند.
آقای دلاوری گفت برق تولیدی افغانستان در تابستان ۱۲۰میگاوات برق است اما در فصل زمستان به دلیل کم شدن آب این مقدار ۳۰ تا ۳۵میگاوات می باشد و برق وارداتی از تاجکستان در تابستان ۱۰۰ میگاوات برق بوده و در زمستان به ۳۰میگاوات می رسد.
وی از شهروندان کابل خواست که بهای برق شان را در وقت معین پرداخت کرده درغیر آن شرکت برشنا مجبور به قطع لین برق می شود.
رئیس شرکت برق افزود که برای توزیع عادلانه برق این شرکت یک تقسیم اوقات را تنظیم کرده است که براساس آن پرچوی برق برای تمامی شهرکابل حتمی است.
وی همچنان می گوید که شرکت برشنا از ترانسفارمر که در افغانستان تولید و ترمیم می شود بعد از آزمایش از آن استفاده خواهد کرد.
آقای دلاوری عرضه برق رسانی را بدون ترانسفارمر یک امر ناممکن خواند و گفت که با داشتن یک فابریکه تولیدی ترانسفارمر و ترمیم آن در مدت کم و بدون شکایات شهروندان از قطعی برق جلوگیری می شود.
این اظهارات درحالی مطرح می شود که روزگذشته نمایندگان مجلس به دلیل قطع و وصل برق در شهر کابل، به شدت از شرکت برشنا انتقاد کردند.
نمایندگان مجلس می گویند که قطع و وصل برق در شهر کابل نسبت به سال های گذشته ده برابر افزایش یافته و این مساله مشکلاتی زیادی برای شهروندان به وجود آورده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان