شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فیفا: مردم از کارکردهای شورای ملی ناراضی هستند

یافته‌های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، نشان می‌دهد که اکثریت مردم از چگونکی کارکرد نمایندگان شان درشورای ملی رضایت ندارند.
فیفا یافته‌های خود در این زمینه را روز پنج شنبه در نشستی با حضور شماری از وکلای شورای ملی، نمایندگان برخی از احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، شماری از استادان پوهنتون، برخی از بزرگان محلی و علمای دین در کابل ارایه کرد.
یوسف رشید، رئیس اجرائی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفت که فیفا نشست‌های مختلفی را در سال جاری در کابل و ولایات بخاطر بررسی روابط وکلا و مردم و چگونگی تقویت و مؤثریت امور پارلمانی برگزار کرده است.
وی گفت که شرکت کنندگان این نشست ها، از تکمیل نصاب نشدن نصاب جلسات شورای ملی، عدم اجرایی شدن برخی قوانین، غیابت وکلا و عدم دسترسی مردم در ولایات به نمایندگان شورای ملی، غیابت وکلا در ایام تعطیل شورا و رفتن آنان بخاطر سیاحت به خارج، نبود هماهنگی لازم میان قوای سه گانه، مقننه، اجرائیه و قضائیه، نبود استراتژی مشخص و ترتیب شده از جانب شورا برای نظارت از عملکرد حکومت، نبود طرح مشخص بخاطر حل مسئله بیکاری و فرار جوانان از کشور و ارایه نشدن طرح‌های لازم نمایندگان شورای ملی برای کاهش خشونت علیه زنان، توجه کمتر نمایندگان به موضوعاتی که باعث تغییر وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور شود، و دامن زده  شدن به مسائل قومی، زبانی و مذهبی در داخل شورای ملی از نگرانی‌های عمده خود نام برده اند.
اما این افراد با توجه به نگرانی‌های مذکور خواستار حضور فعال وکلا در جلسات شورا، افشای فهرست وکلا و سناتوران غیر حاضر از سوی هئیت های اداری هر دو اتاق پارلمان، هماهنگی بیشتر با حکومت، تصمیم گیری در مورد قوانینی که در شورای ملی بی‌سرنوشت مانده است، درخواست از رئیس جهمور برای مشخص کردن خطوط اساسی سیاسی کشور و تصویب آن از سوی شورا، تلاش برای بهبود ارتباط بین وکلا و مردم، تشویق حکومت برای برگزاری نشست‌های مشترک با نمایندگان شورا، وزیران، والی‌ها و شوراهای ولایتی به منظور رسیدگی به مشکلات کشور، فشار وارد کردن بر حکومت به منظور رسیدگی به معضل بیکاری، نهایی ساختن قانون محو خشونت علیه زنان و تصویب آن، تعقیب مصوبات شورا شده اند.
اما صالح محمد صالح، نماینده مردم کنر در ولسی جرگه که در این نشست حضور داشت،  با اشاره به این نگرانی ها گفت: « ملت باید اول اصلاح و آگاه شود و پس از آن می‌تواند یک وکیل خوب انتخاب کند تا از آنان به خوبی نمایندگی کند. »
با وصف این، وی گفت که برخی اوقات مردم انتظار کارهایی از وکلا دارند که غیر قانونی است.
کمال صافی، نماینده مردم کندز در ولسی جرگه گفت: «۹۰ درصد از موکلین از من انتظار انجام کارهای غیر قانونی دارند و حتی بعضی از مردم از صلاحیت‌های واقعی نماینده خود اطلاع نیستند.»
وی افزود: «نهاد فیفا و مردم بروند در هر وزارت خانه که یک اداره امور پارلمانی دارد و آرشیف آن را بررسی کنند که کارکردهای هر وکیل مشخص شود تا اینکه چقدر برای رسیدگی به مشکلات موکلان خود تلاش کرده است. »
عبدالطیف نهضت یار، نماینده نورستان در مشرانو جرگه نیز گفت که باید به مردم در مورد صلاحیت‌های سناتوران و وکلای ولسی جرگه آگاهی داده شود تا رابط خوب بین دو طرف تامین شود.
وی گفت: « در حال حاضر در نورستان اکثریت مردم مرا نمی‌شناسند، وقتی که ولایت خود می‌روم کسی پیش من نمی‌آید تا به مشکلات آنان رسیدگی کنم اما بجایی اینکه پیش من بیایند پیش بعضی از رهبران و یا والی و قوماندان امنیه می‌روند. » 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان