شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مذاکره درخصوص دهلیزهای اقتصادی و راه‌آهن

«محمداشرف غنی» رئیس‌ جمهور افغانستان، عصر روز گذشته با «کانگ زینیو» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و هیئت همراه‌اش دیدار کرد.

در اطلاعیه کاخ ریاست جمهوری افغانستان آمده است: در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شد، ابتدا معاون وزیر خارجه چین تلاش‌ها و اقدامات دولت افغانستان را در راستای صلح و ثبات، گسترش روابط، همکاری‌های منطقه‌ای و مبارزه با تروریست قابل تقدیر دانست.

«کانگ زینیو» گفت: افغانستان برای کمربند اقتصادی چین از اهمیت حیاتی برخوردار است.

وی پیشنهاد کرد: مذاکرات سه‌جانبه چین، افغانستان و پاکستان در خصوص دهلیزهای اقتصادی و همکاری‌‌ها و نیز خط آهن پیشاور، کابل و کویته آغاز شود.

معاون وزیر امور خارجه چین، تروریسم را تهدید بزرگ منطقه و جهان عنوان کرده گفت، چین بر مبارزه مشترک علیه تروریسم تأکید می‌کند و کشورش با افغانستان بر انجام تعهدات نظامی خود پایبند است.

زینیو افزود که در خصوص همکاری‌های آینده با افغانستان سنجش‌های لازم را انجام و آنرا به‌زودی اعلام خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه چین گفت: روابط چین و افغانستان دوستانه و براساس مناسبات نیک استوار است و جمهوری خلق چین به کمک‌هایش در عرصه‌های مختلف با افغانستان ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد که ما کارهای زیربنایی را در افغانستان به‌ویژه در زمینه ساخت خانه‌ها تسریع می‌بخشیم.

اشرف غنی نیز در دیدار معاون وزیر خارجه چین، از رئیس‌جمهور این کشور به‌خاطر روابط دوستانه با افغانستان قدردانی کرده و از  کانگ زینیو خواست که پیام گرم وی را نیز به رئیس‌جمهور چین برساند.

اشرف غنی با اشاره به همکاری‌های چین در عرصه‌های مختلف با افغانستان گفت، مردم و دولت افغانستان از همکاری‌های چین قدردانی می کنند.

وی افزود: افغانستان بر افزایش و گسترش روابط دوستانه و مناسبات نیک با چین تلاش بیشتر خواهد کرد.

رئیس‌ جمهور افغانستان، تروریسم را برای افغانستان، چین، منطقه و جهان یک تهدید دانسته و افزود: نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با شجاعت و دلیری بدون کدام تفکیک ضمن مبارزه علیه همه گروه‌های تروریستی، در جلوگیری از گروه‌های تروریستی که در چین فعالیت دارند، با حکومت چین همکاری می‌نمایند.

اشرف غنی با قدردانی از پیشنهاد معاون وزیر خارجه چین گفت: مذاکرات پیرامون دهلیزهای اقتصادی و ترانزیتی و همکاری‌ها ابتدا به‌گونه سه‌جانبه و سپس تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان، شماری از کشورهای آسیای مرکزی و ایران نیز در آن شامل خواهند شد.

وی افزود: ما همیشه روابط سیاسی و اقتصادی را از هم جدا می‌دانیم، زیرا همکاری اقتصادی به نفع همه مردم منطقه می‌باشد.

اشرف غنی گفت، افغانستان خواهان روابط دوستانه با همه کشورهای همسایه می‌باشد.

وی افزود: از طریق خط آهن به چین، ایران، چابهار و بندر گوادر وصل خواهیم شد.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین اضافه کرد: ما می‌خواهیم به کشورهای منطقه، چین، اروپا و آسیای مرکزی وصل شویم و افغانستان به مرکز همکاری و اتصال منطقه‌ای مبدل شود.

اشرف غنی گفت، از لحاظ ترانزیت و انتقال برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی افغانستان بهترین مسیر می‌باشد و در خصوص احداث بندها و تولید برق خواهان همکاری چین شد، تا افغانستان بتواند ضمن انتقال انرژی برق، برق را خودش تولید و به کشورهای دیگر صادر نماید.

در پایان این دیدار، معاون وزیر امور خارجه چین از اشرف غنی به‌منظور سفر رسمی به چین دعوت  کرد که رئیس‌جمهور با قدردانی دعوت را پذیرفت و اطمینان داد که در یک فرصت مناسب به چین سفر خواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان