شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مراسم فاتحه‌ی شهدای جنبش روشنایی با حضور گسترده‌ی مردم برگزار شد

مراسم فاتحه‌خوانی شهدای جنبش روشنایی روز گذشته در مصلی شهید مزاری با حضور گسترده‌ی بزرگان سیاسی، فعالان مدنی، استادان دانشگاه، دانشجویان، نمایندگان مردم در شورای ملی و خانواده‌های قربانیان برگزار شد.
حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و ده‌ها تن از مقام‌های بلندپایه‌ی دولتی در این مراسم شرکت و به روح شهدای جنبش روشنایی اتحاف دعا کردند.
همزمان پیکرهای سه تن دیگر را که در انفجار‌های روز شنبه دوم اسد در چوک دهمزنگ جان باخته بودند به مصلی آوردند و سپس به تپه‌ی شهدای جنبش روشنایی در غرب کابل به خاک سپردند. با این‌حال قربانیان رویداد خونبار روز شنبه به ۸۸ تن رسید.
هرچند عزای ملی یک روزه‌ تمام شده، اما در این‌جا و در صدها خانواده همچنان ماتم است. وضعیت سلامت شماری از زخمی‌ها در شفاخانه‌ها نیز نگران‌کننده گزارش شده و اعضای جنبش روشنایی نگران‌اند که مبادا شمار تلفات رویداد افزایش یابد.
قربانیان حمله‌ی تروریستی بر تظاهرات جنبش روشنایی اکثراً دانشجویان و دانش‌آموخته‌گان‌اند. بر دیوارهای مصلی عکس‌هایی از شهدا نصب شده که زیر آن‌ها نوشته شده، داکتر، اینجنیر، ماستر، لیسانس و داکتر.
در میان عزادارن کسانی هستند که دو عضو خانواده‌ی‌شان را از دست داده‌اند. در این میان پیرمرد ۹۳ ساله از درد جان‌باختن پسر تحصیل‌کرده و تازه‌داماداش آه و ناله می‌کند. این پیرمرد می‌گوید با خون دل زحمت کشید، دهقانی کرد تا فرزندش به تحصیلاتش ادامه دهد، تا این که از دانشگاه فارغ شد.
جنبش روشنایی روز شنبه آغاز تظاهرات نامحدودش را در اعتراض به تغییر مسیر لین برق ۵۰۰ کیلووت از بامیان به سالنگ براساس فیصله‌ی تاریخ ۱۱ ثور امسال کابینه‌ی حکومت وحدت ملی اعلام کرد، اما ساعاتی از تجمع معترضان در چوک دهمزنگ نگذشته بود که انفجارهای مهیب تجمع معترضان را از هم پاشید.
ظاهراً اعتراض‌های جنبش روشنایی متوقف شده و گارنیزیون کابل نیز راه‌اندازی مظاهره را تا هفت روز دیگر ممنوع کرده، اما اعضای جنبش روشنایی بر ادامه‌ی مظاهره تا برآورده نشدن خواست‌های‌شان تأکید دارند.
در هیمن حال رییس‌جمهور غنی پیش از ظهر دیروز از زخمی‌های رویداد خونین دهمزنگ عیادت در شفاخانه‌ی سردار داوود خان عیادت کرده و به آنان گفته است که جریان تداوی‌شان را شخصاً تعقیب می‌کند.
آقای غنی گفته است در صورت نیاز و در مشوره با داکتران معالج، آنانی که زمینه‌ی تداوی‌شان در داخل مساعد نیست، در خارج از کشور فرستاده خواهند شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان