شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نمایشگاه مشترک تولیدات ایران و افغانستان در کابل افتتاح شد

سومین نمایشگاه تولیدات ایران و افغانستان امروز چهارشنبه ۱۲ حوت (اسفند) در شهر کابل افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از صد شرکت تولیدی از دو کشور تولیدات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در این نمایشگاه علاوه بر تولیدات دو کشور فرصتها و خدماتی که در ایران برای سرمایه گذاری وجود دارد نیز به نمایش گذاشته شده است.

مسئولان اتاق‌های تجارت افغانستان ابراز امیدواری کرده که با رفع تحریم‌ها و ایران پسا برجام، روابط بارزگانی میان دو کشور توسعه یابد.

هاشم رسولی، مسئول مطبوعاتی اتاق‌ تجارت افغانستان به بی‌بی‌سی گفت حجم واردات محصولات ایرانی به افغانستان سالانه به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار است.

صادرات اجناس افغانستان به ایران نیز به کمتر از ۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

او گفت که بعد از رفع تحریم‌های اقتصادی ایران، تجارت میان افغانستان و ایران قانونی‌تر و اصولی تر شده‌است. در دوران تحریم‌ها بازرگانان افغان با شرکت‌های اصلی ایرانی قادر به کار نبودند.

افراد واسطه میان بازرگان و شرکت‌های افغان قرار داشتند.

به گفته آقای رسولی این روند باعث شده بود تا مقداری از پول بازرگانان افغان غارت شود.

این مقام افغان ابراز امیدواری می‌کند که با پرپایی این نمایشگاه، بازرگانان افغان قادر شوند تا مستقیم با شرکت‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند.

افغانستان کشور محاط به خشکه است و مهم ترین مسیر این کشور به آبهای آزاد از طریق پاکستان عبور می‌کند. در سالهای اخیر ایران، هند و افغانستان تلاش کرده اند که افغانستان از مسیر بندر چابهار ایران به آبهای آزاد راه پیدا کند.

حمیدالله فاروقی، استاد اقتصاد دانشگاه کابل می‌گوید که از توسعه روابط تجاری کابل- تهران نباید به عنوان یک ابزار سیاسی کار گرفته شود.

در صورت همکاری دو طرف افغانستان به بازارهای خاورمیانه و ایران به بازارهای جنوب آسیا دست میابد.

او افزود که ایران ناگزیز خواهد بود تا تولیدات خود را در افغانستان به فروش برساند و باید به بازرگانان افغان نیز اجازه دهد که تولیدات خود را که قادر به رقابت با تولیدات ایرانی است، در قلمرو ایران به فروش برسانند.

آقای فاروقی تاکید می‌کند که از تجارت میان دو کشور نباید به عنوان اهرم سیاسی استفاده شود. در این صورت دو کشور به طرف بن بست اقتصادی و انزوای اقتصادی پیش می‌روند که به نفع آنها نیست.

افغانستان بیشتر کالاهای مصرفی از جمله مواد شوینده، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، سوخت‌، دارو و صنایع پلاستکی از ایران وارد می‌کند.

محصولات عمده صادراتی افغانستان به ایران محدود به تولیدات کشاورزی، داروهای گیاهی و زعفران است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان