شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پایان جنگ در گرو خروج خارجی‌ها از افغانستان

برخی فرماندهان پیشین طالبان امروز (دوشنبه) در نشست خبری اعلام کردند: دولت و طالبان نباید زندانی‌ها را اعدام کنند که روی این مورد با هر ۲ گروه گفت‌وگو شده است.

«سیداکبر آغا» فرمانده پیشین طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان در این نشست با تأکید بر اینکه زندانی‌ها نباید اعدام شوند، گفت: زندانی‌ها بخاطر حصول حقوق خود کشته می‌شوند، در حالیکه مشکلات آنها قابل حساب نیست.

مرگ بخاطر نبود دارو و غذا

اکبر آغا با بیان اینکه برای بررسی وضعیت زندانی‌ها، کمیسیونی تشکیل شده، افزود: شکنجه بهتر از اعدام است و برای اینکه زندانی‌ها اعدام نشوند، اعضای رهبری شورای راه نجات افغانستان با رهبران دولت و مسئولان طالبان گفت‌وگو کرده است.

وی تصریح کرد: شماری زیادی از زندانی‌ها بخاطر نبود دارو و مواد غذایی مناسب، جان‌های خود را از دست می‌دهند و  لباس درست نداشته و اکثر آنها یک لباس را ۲ سال می‌پوشند.

طالبان دیگر مدارس را نمیبندند

فرمانده پیشین طالبان با بیان اینکه به مشکلات زندانی‌های طالبان توجه نشده، اظهار داشت: دولت و طالبان باید به زندانی‌ها سهولت فراهم کرده و با آنها رفتار انسان‌گونه داشته باشند.

سیداکبر آغا خارجی‌ها را عامل جنگ در افغانستان عنوان کرد و گفت: ختم جنگ در گرو خروج خارجی‌ها از افغانستان است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به بسته شدن مدارس از سوی طالبان توضیح داد: مشکلات افغانستان ریشه در بی‌سوادی دارد و روی همین منظور گروه طالبان تعهد سپرده که دیگر مدارس را نبندند.

شورای عالی صلح تشریفاتی است

در همین حال «عبدالودود صدیقی» عضو ارشد شورای راه نجات افغانستان در این نشست با بیان اینکه ما برای قدرت و پول این شورا را ایجاد نکرده‌ایم، گفت: راه‌حل‌یابی برای مشکلات افغانستان، هدف عمده و اساسی ما است.

صدیقی با تأکید بر اینکه گفت‌وگو‌های صلح باید افغانی و اسلامی باشد، افزود: شورای عالی صلح فعالیت موثری نکرده و فقط تشریفاتی است.

حقوق بشر در زندان بگرام و گوانتانامو وجود ندارد

«عبدالله مجاهد» عضو پیشین طالبان و یکی از زندانیان زندان گوانتانامو در این نشست گفت: خارجی‌ها بویژه آمریکا فریاد حقوق بشری را سر می‌دهند، در حالیکه در زندان گوانتانامو حقوق بشری وجود ندارد و با زندانی‌ها همانند حیوانات رفتار می‌شود.

مجاهد فریاد حقوق زن از سوی خارجی‌ها را یک نیرنگ خواند و افزود: خارجی‌ها قرآن شریف را در بین دستشویی‌ها انداخته و زیر پا می‌کنند.

آمریکایی‌ها در «فرودگاه کابل» و «دوآبه» پنجشیر زندان داشتند

«غیرت بهیر» رئیس کمیته سیاسی حزب اسلامی سخنران دیگر این نشست گفت: سال‌های گذشته آمریکا در فرودگاه بین‌المللی کابل و شهرستان «دوآبه» ولایت پنجشیر زندان ایجاد کرده و هر گونه ظلم و ستمی را علیه افغانستانی‌ها روا می‌پنداشتند.

بهیر با انتقاد شدید از رفتار آمریکایی‌ها علیه زندانی‌ها افزود: در زندان‌ها بلندگوهای بزرگ نصب شده بود و آمریکایی‌ها آهنگ مایکل جکسون را از این طریق منتشر می‌کردند که هدف آنها به تمسخر گرفتن مسلمانان بود.

وی افغانستان را یک کشور اشغال شده خواند و تصریح کرد: فاجعه آمریکا غیر قابل بیان است و برای برون‌رفت از بحران باید عوامل آن را دریابیم.

این در حالی است که ده‌ها عضو پارلمان و فعالان سیاسی افغانستان حضور غرب در افغانستان را به سود این کشور نه، بلکه به سود کشورهای غربی بویژه آمریکا، انگلیس و اسرائیل می‌دانند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان