شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا تولید مواد مخدر افزایش یافت

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز گذشته در همایش بزرگداشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در وزارت کشور برگزار شد کثیف‌ترین جرائم سازمان یافته را قاچاق مواد مخدر خواند و با اشاره به سایر انواع قاچاق عمدتاً به تولید ملی لطمه می‌زند، گفت: قاچاق مواد مخدر درون و جسم و جان انسان‌ها را از بین برده و خانواده‌ها را از هم می‌پاشاند و بهم ریختگی اجتماعی ایجاد می‌کند از این رو پدیده‌ای بسیار پلشت برای جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه به همین میزان باید حکمرانان در عرصه سیاست‌گذاری و اجرا و نیز اندیشمندان اهتمام بیشتر نسبت به مقابله با قاچاق مواد مخدر داشته باشند، اظهارداشت: گزارش وزیر کشور نشان از دقت و حرکت مثبت ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر دارد.

لاریجانی افزایش تولید و تنوع مواد مخدر را نگران کننده خواند و با اشاره به اینکه در همسایگی ایران معدن تولید مواد مخدر وجود دارد، خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۱ که آمریکایی‌ها به افغانستان رفتند تا با مواد مخدر و نیز تروریسم مبارزه کنند تا امروز ۱۶ الی ۱۷ سال گذشته است اما آمار نشان از کاهش تولید مواد مخدر ندارد بلکه افزایش نیز داشته است. مگر ناتو در آنجا مستقر نشد؟ چرا نتوانستند آن را کنترل کنند؟

وی با یادآوری فداکاری‌های ایران در مسیر مبارزه با مواد مخدر اظهارداشت: ما در این مسیر سپر قرار گرفته‌ایم اما چرا در این زمینه به ایران کمک نمی‌شود و چرا مرزها کنترل نمی‌گردد؟ چرا کشت جایگزین در افغانستان به طور جدی دنبال نمی‌شود؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اندک کشت جایگزینی هم که در افغانستان صورت گرفته است کشت زعفران با کمک ایران بوده است، گفت: ایران تا حدی مسیر قاچاق مواد مخدر را کنترل می‌کند لذا بقیه کشورها باید یک فکری به حال خود کنند زیرا بنا نیست که همه هزینه‌ها را ایران بدهد و باید به فکر تغییر کشت باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فرودگاه‌های بگرام و کابل در اختیار ناتو بود؛ چطور ترانزیت مواد مخدر از طریق هوایی از این فرودگاهها انجام می‌شد؟

وی ادامه داد: البته سخنرانی هست و سازمان ملل نیز تیتر برای سخنرانان انتخاب می‌کند اما اگر بپذیریم که مبارزه با مواد مخدر نیاز به اراده منسجم بین‌المللی دارد آنگاه آن را نمی‌بینیم و وقتی با مسئولان این کشور همسایه صحبت می‌کنیم آنها هم صرفا ابراز نگرانی می‌کنند. می‌گویند موضوع قاچاق مواد مخدر از افغانستان کاملاً پیوسته تروریسم است و تروریست‌ها از منابع آن استفاده می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به اینکه امروز منبع تغذیه مالی تروریسم مواد افیونی است و این اراده بیشتر در مبارزه با مواد مخدر را می‌طلبد، گفت:‌ در گفت‌وگوهای دیپلماتیک هم بسیار به موضوع مبارزه با قاچاق مواد مخدر پرداخته می‌شود اما ظهور و بروزی را نمی‌بینیم از این‌رو باید تلاش‌های دیپلماتیک بیشتری رخ دهد تا منشأ قاچاق مواد مخدر را از بین ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اکنون در افغانستان لابراتورهای مختلف ایجاد شده و تجهیزات مدرن پیدا شده است، اظهار داشت: اینها از کجا به افغانستان آمده است؟ سرخط‌های آنها روشن است و در حالی که این همه سرویس‌های اطلاعاتی غرب می‌گویند ما اشراف کامل داریم چطور نمی‌توانند منشأ قاچاق مواد مخدر را کنترل کنند و این لابراتورها را از کار انداخته و سرخط‌ها را بزنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ظرفیت ضربه زدن به سرخط‌های قاچاق مواد مخدر را در منطقه دارند گفت: البته ممکن است به جهت اغراض دیگری از جمله سرگرم کردن منطقه زیر بار این ضربه زدن نروند.

وی ادامه داد: ایران این مبارزه با مواد مخدر را اصیل دانست اما حقی هم دارد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تصریح براینکه در ایران عزمی جدی میان حکمرانان در زمینه مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و همه تأکید دارند که در امر مبارزه با آسیب‌های اجتماعی این وجهی مهم است، گفت: مبارزه با قاچاق مواد مخدر در برنامه ششم توسعه نیز به نحوی خاص مورد توجه واقع شده است و بودجه مناسب آن دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر هرچه مبارزه جدی‌تر باشد مؤثرتر واقع می‌شود. شکل‌گیری ان‌جی‌اوهای مختلف و احساس مسئولیت هنرمندان در این باره امری مثبت برشمرد و اظهار داشت: البته این مبارزه به یک زمینه اعتماد عمومی نیز نیاز دارد چرا که هرچه مردم احساس کنند مبارزه واقعی است مؤثرتر خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی رفت‌آمدها میان ان‌جی‌اوها را موجب اعتماد مردم به مبارزه با قاچاق مواد مخدر خواند و در ادامه با توصیه به وزرای کشور و آموزش و پرورش و نیز صداوسیما جهت پیشگیری و ارائه کارهای جذاب برای تأثیرگذاری اجتماعی از رسانه‌ها خواست در جهت افزایش آگاهی‌های عمومی در امر مقابله با قاچاق مواد مخدر بکوشند.

وی حضور مسئولان مختلف در نشست امروز را نشان‌دهنده بسیج همگانی در مسیر مقابله با قاچاق مواد مخدر برشمرد و بیان داشت: کارنامه ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر قابل قبول است اما باید اهتمام به پیشگیری بیشتر شود.

لاریجانی از توجه مجلس به بحث پیشگیری در قاچاق مواد مخدر سخن گفت و با اشاره به اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی به طور جد در دستور کار مجلس قرار دارد، عنوان داشت:‌ هم‌اکنون بحث تجدید نظر در قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مجلس مطرح است که هم مربوط به حوزه مجازات و هم مربوط به بحث پیشگیری است و لذا صاحب‌نظران می‌توانند در این ایام نقطه‌نظرات خود را ارائه دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بر ضرورت دستاوردهای ملموس در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر طی اجرای برنامه ششم توسعه و نیز طی ۵ سال آینده تأکید و ابراز امیدواری کرد: بدین ترتیب بلای خانمانسوز اعتیاد در کشور کنترل شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان