شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پنتاگون: حمله بر شفاخانۀ پزشکان بی‌مرز «جنایت جنگی» شمرده نمی‌شود

ارتش ایالات متحده امریکا روز جمعه (۱۰ ثور) گزارش‌اش را دربارۀ حملۀ نیروهای این کشور به شفاخانۀ پزشکان بی‌مرز در کندز، پس از ۷ ماه نشر کرد. جنرال جوزف وتل، فرمانده مرکزی نیروهای امریکایی در یک سخنرانی دو ساعته گفت که این حمله ناشی از خطای انسانی و مشکلات فنی بود و جنایت جنگی شمرده نمی‌شود.

جوزف وتل گفت: «نیروهای هوایی به گونه اشتباه فکر کردند که ساختمان پزشکان بی‌مرز همان ساختمانی است که طالبان در آن حضور دارند؛ ساختمانی که فاصلۀ چندسد متری از این شفاخانه داشته‌است.»

اما این صحبت‌ها برای مسوولان سازمان پزشکان بی‌مرز پذیرفتنی نیست. این سازمان مجازات انضباطی را که برای عاملان این رویداد اعلام شده‌است، در مقایسه با تلفات و خسارات وارده بر ساختمان این شفاخانه قابل مقایسه نمی‌داند.

گلهیم مولینی، رییس سازمان پزشکان بی‌مرز افغانستان در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز می‌گوید: «پس از نشر گزارش امریکا ما هنوز خواهان آغاز کار یک هیئت حقیقت‌یاب هستیم. ما گمان می‌کنیم که امریکا این عملش را انکار می‌کند. در تمام شفاخانه‌های ما قانون منع دخول سلاح وجود دارد و ما از همه گروه‌ها می‌خواهیم که به این قانون احترام بگذارند.»

شماری از نزدیکان قربانیان و کسانی که از این رویداد زنده بیرون آمده‌اند نیز با انتقاد از این رفتار نیروهای امریکایی می‌خواهند که عاملان این حمله اعدام شوند.

ذبیح‌الله نیازی، یکی از بازمانده‌گان این حمله می‌گوید: «این حمله بخشودنی نیست. هر کسی که این حمله را انجام داده‌است چه امریکایی باشد چه از هر جای دیگر، باید به میز محاکمه کشانیده شوند. این محکمه باید در افغانستان صورت گیرد، نه در امریکا زیرا امریکا گفته است کسانی که در این حمله شامل بوده‌اند تنها از کارهای‌شان برکنار می‌شوند.»

خالد احمد نیز یکی دیگر از کارمندان شفاخانه پزشکان بی‌مرز کندز است. اکنون از پا معیوب است و عدالت می‌خواهد.

خالد احمد می‌گوید: «ما از سازمان‌های جهانی می‌خواهیم که به ما عدالت بدهند. آنان (سربازانی که در حمله شامل بوده‌اند) باید در وضعیت ما قرار گیرند.»

این رویداد چهل و دو کشته بر جا گذاشت و شمار بسیاری از بیماران، پرستاران و پزشکان این شفاخانه زخم برداشتند. سقوط سه روز شهر کندز به دست طالبان و بمباران هوایی شفاخانه پزشکان بی‌مرز از سوی نیروهای امریکایی رویدادهای تکان دهنده سال گذشته کندز به شمار می‌روند. این شفاخانه برای بیماران کندز، تخار و بدخشان خدمات بهداشتی ارائه می‌کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان