شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پنجشیر؛ زمردی گران‌بها که در بحبوحه جنگ افغانستان دفن شده است

در گزارشی به پتانسیل‌های طبعیت زیبای دره پنجشیر پرداخت و نوشت: دره پنجشیر که در ۸۰۰ کیلومتری کابل به بگرام قرار گرفته،‌ شامل سرزمین کوهستانی در امتداد کوه‌های هندوکش است.

در اعماق این کوه‌ها شهروندان افغانستان برای بدست آوردن پولی ناچیز با مواد انفجاری دست‌ساز دل کوهها را به لرزه در می‌آورند.

در ادامه این گزارش آمده است: «حاج قلی راشد» رئیس اتحادیه سنگ‌های قیمتی افغانستان، می‌گوید: مردمان روستا در پنجشیر بدون داشتن ابزار و تکنولوژی همانند قرون گذشته مشغول استخراج معدن هستند. آنها بسیار فقیرند و تنها برای سیر کردن خانواده خود کار می‌کنند.

بررسی‌های زمین شناسی که بعد از حمله آمریکا به افغانستان انجام شده نشان می‌دهد که ارزش مواد معدنی این کشور بیش از یک تریلیون دلار است؛ بخشی از این معادن در منطقه پنجشیر و بصورت دست نخوره باقی مانده است. پنجشیر علاوه بر زمرد سنگ‌های قیمتی با رنگ‌های مختلف را نیز داراست.

اوضاع امنیتی وخیم افغانستان به مانعی برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معدن شده است

با این وجود به رغم ثبات نسبی پنجشیر، اوضاع امنیتی وخیم افغانستان به مانعی برای سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معدن این کشور تبدیل شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند که این ذخایر طبیعی قادر است ثروت عظیمی را برای افغانستان به ارمغان بیاورند و حتی برای افغان‌های سایر ولایات نیز درآمدزایی داشته باشند تا آنها مجبور به کشت مواد مخدر نشوند. کشت مواد مخدر تنها درآمدی برای طالبان و همچین باعث فراگیر شدن تجارت جهانی مواد مخدر می شود.

«کمال الدین ناظمی» فرماندر پنجشیر در این رابطه می‌گوید: استخراج معادن می ‌تواند سود سرشاری را برای کشور در پی داشته باشد.

بسیاری از سنگ‌هایی که از معادن پنجشیر استخراج می‌شود بصورت خام به کشورهای مثل دوبی و هند قاچاق می شود و این امر باعث از بین رفتن در آمد و کاهش فرصت‌های شغلی برای افغان‌ها شده است.

باوجود دلالان بسیار در این تجارت، معدن‌کاران پنجشیر اگر خوش‌شانس باشند در ماه ۵۰ تا ۱۰۰ دلار درآمد دارند. وزارت معدن و نفت افغانستان اخیراً قوانین مربوط به این حوزه را مورد بازبینی قرار داده است، اما این قانون در مجلس در انتظار تصویب بوده و افراد محلی مطمئن نیستد که تصویب این قانون در راستای منافع آنهاست یا علیه آن.

پنجشیر دروازه‌ای است برای کسانی که از جنگ فرار می‌کنند

پنجشیر بعنوان دروازه‌ای برای کسانی است که از جنگ فرار می‌کنند، می‌تواند باعث جذب بازدیدکنندگان و در نهایت ایجاد شغل و درآمد ثابت برای مردمان آن باشد.

پنجشیر یک منطقه آرام و دارای مناظر بسیار دیدنی است. تپه‌ای با شیب ملایم و دره به شکل V با مزرعه‌های کوچک که به کشت گندم و و پرورش گوسفند و بز مشغول هستند.

در سرتاسر این دره می‌توان گاوهایی را مشاهده کرد که آزادانه در حال چریدن هستند.

بازدیدکنندگان می‌توانند کودکانی را ببیند که مشغول بادبادک بازی هستند و در کنار آب‌های روان این منطقه مشغول استراحت می‌باشند؛ در سرتاسر این دره می توان میوه‌ها و گلهای وحشی را مشاهده کرد.

غذای مردمان این منطقه شامل گوشت کباب شده و سبزیجات و برنج است. شهروندان این خطه از میهمانان خود با توت محلی خشک، گردو و نخود خشک شده پذیرایی می‌کنند. خانه‌های این منطقه پر از درختان توت و سیب است.

«محمد اسحاق تاکمن» فرمانده پلیس پنج شیر می‌گوید مهمترین نگرانی امنیتی قاچاقچیانی است که از پنج شیر بعنوان مکان انتقال سلاح‌های غیرقانونی از پاکستان به کابل استفاده می‌کنند.

در بیشتر مناطق این ناحیه برق وجود ندارد و افرادی کمی هستند که قادر هستند برای تولید برق توسط ژنراتور سوخت تهیه کنند. این ناحیه به تازگی تحت پوشش اینترنت قرار گرفته و افرادی محلی از فیس بوک برای برقرار کردن ارتباط استفاده می‌کنند.

بدون ایجاد زیرساخت، پتانسیل اقتصادی پنجشیر همانند زمرد آن دفن خواهد شد

فاکس نیوز می‌نویسد: اما بدون ایجاد زیرساخت، پتانسیل اقتصادی پنجشیر همانند زمرد آن دفن خواهد شد. افراد محلی می‌گویند که بعد از حمله آمریکا جامعه جهانی بر روی توربین‌های بادی برای تولید برق سرمایه گذاری میلیونی کرده اما هنوز این پروژه نتیجه‌ای در بر نداشته است.

پنجشیر در زمان حمله شوروی در سال ۱۹۷۹ شاهد درگیرهای سنگین بود. «احمد شاه مسعود» شیر دره پنج شیر از این ناحیه علیه شوروی و بعدها طالبان دست به مقاومت زد.

نشانه‌های این جنگ را می‌توان از تانک‌ها و وسایل جنگی بجای مانده شوروی در هر گوشه این منطقه مشاهده کرد.

اکثر ساکنان این ناحیه را قوم تاجیک تشکیل می‌دهند که به رهبر مجاهدین خود یعنی احمد شاه مسعود وفادار ماندند. در دهه ۱۹۹۰ احمد شاه مسعود علیه طالبان دست به مقاومت زد. و پنج شیر به اخرین پناهگاه مقاومت علیه افراطیون اسلام گرا تا قبل از حمله آمریکا تبدیل شد.

عکسهای مسعود در همه جای دره پنج شیر مشاهده می شود و مقبره او در بلندای یک کوهستان ساکت هر روزه به زیارتگاه افراد تبدیل شده است. او دور روز قبل از حملات یازده سپتامبر توسط القاعده کشته شد.

بعد از حمله آمریکا، اولین تیم سازمان جاسوسی آمریکا که وارد خاک افغانستان شد پایگاه خود را در پنجشیر بنا نهاد و از این منطقه بود که ائتلاف شمال برای به زیر کشیدن طالبان شکل گرفت.

یکی از اعضای وزارت دفاع می‌گوید: ما مردمانی هستیم که در جایی آرام و بر روی منابع ثروتمند خوابیده‌ایم.ما در زمان حمله آمریکا به ناتو بعنوان یک دوست خوش آمد گفتیم ولی احساس می‌کنیم که در حال حاضر فراموش شدیم.

بنابراین با سرمایه گذاری بر روی این منطقه می توان از قابلیت‌های معدنی و طبعیت زیبای آن برای ایجاد امید و اقتصاد پویا استفاده کرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان