شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پیشنهاد به امریکا برای گفتگوهای مستقیم و مشروط

گروه طالبان از امریکا خواسته است تا برای گفتگوهای مستقیم و مشروط با این گروه وارد مذاکره شود. به رسمیت شناختن دفتر سیاسی طالبان در قطر، بیرون کشیدن نام های مقام های طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد از جمله شروط اساسی این گروه برای مذاکره مستقیم با امریکا استند.

طالبان برای از سر گیری این گفت و گو ها، یک خواست و دوتا پیش شرط دارند، خواست شان گفت و گو های رو در رو با واشنگتن،پیش شرط های این گروه،به رسمیت شناختن دفتر سیاسی طالبان در قطر وبیرون کشیدن نام های مقام های بلند این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد.

در همین حال، شماری از کارشناسان سیاسی میگویند که برای آغاز گفتگوهای صلح نباید پیش شرط گذاشته شود. آنان میگویند که حکومت افغانستان به حیث ممثل اراده ملت باید در هرنوع روند صلح دخیل باشد.

صالح محمد ریگستانی، آگاه مسایل سیاسی گفته است:”مذاکرات باید بدون پیش شرط آغاز شود بعد در جریان مذاکرات شرط و شرایط خود به خود مطرح میشود طالبان در زمستان مذاکرات را آغاز می کنند و در تابستان جنگ را و مذاکرات شان هیچ گاه صادقانه نبوده به این خاطر شرط های غیرممکن را می گذارند.”

معین مرستیال، آگاه مسایل سیاسی گفته است:”تا زمانی که دولت افغانستان مستقیما در هر جریان صلح افغانستان دخیل نباشد و نقش عمده را دولت افغانستان نداشته باشد برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست”

آگاهان تاکید می ورزند که طالبان در فصل سرما با پیشکش کردن گفت و گو های صلح حکومت افغانستان ونیروهای طرفدار کابل را مصروف نگه میدارند تا برای بهار آینده آماده گی برای جنگ بگیرند و بیشتر از پیش بسیج شوند.

سید صفی الله هاشمی ، معاون کمیسیون روابط جهانی مجلس سنا گفته است:”تا کدام اقدام عملی صورت نگیرد و آنان با مردم افغانستان و با حکومت وحدت ملی ممثل اراده مردم افغانستان است مستقیم داخل تماس نشوند این تبلیغات که از طریق رسانه صورت می گیرد من فکر میکنم آن قدر قابل اعتبار نخواهد بود.”

دفتر سیاسی طالبان در دوحه در سال ۲۰۱۳ برای انجام گفت و گو های صلح گشایش یافت، اما این دفتر این سوی حکومت افغانستان به رسمیت شناخته نشد، اندکی بعد گفت و گو های صلح متوقف شدند با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، تلاش های صلح از سر گرفته شد، همانند گذشته ها پیام صلح به انتحار و انفجار پاسخ داده شد و تلاش های این حکومت نیز نتیجه یی نداد، تا اینکه رییس جمهور غنی در آخرین مورد از سازمان ملل متحد خواست که نام ملا هبت الله رهبر طالبان را در فهرست هراس افگنان جهانی درج نمایدږ

حکومت در این باره سخنان اخیر طالبان چیزی نمی گوید، اما عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد گفته است که برای صلح با طالبان فرصت های خوبی به میان آمده اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان