شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چرا من به مبارزه حکومت وحدت ملی در برابر فساد باورمندم؟

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد افغانستان در جریان هفته گذشته اولین جلسه علنی قضایای فساد را برگزار کرد. این مرکز یک‌تعداد افراد قدرتمند را به اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای و دزدی پول از مردم، در حضورداشت مطبوعات و نمایندگان جامعه مدنی جوابگو دانست. من به این باورم که ما نمی‌توانیم اهمیت مبارزه شجاعانه را که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد به‌دوش گرفته، نادیده بگیریم من معتقدم که دولت وحدت ملی یک فرصت عالی را برای افغانستان در راستای خاتمه بخشیدن به فساد در سطح بلند فراهم کرده است. این فرصتی است که باید از دست نرود.
من ماه گذشته در کنفرانس جهانی انکشاف افغانستان در بروکسل، اشتراک داشتم. من شاهد بودم که رهبران کشورها از سراسر جهان مبلغ بیش از ۱۵ میلیارد دالر را به هدف حمایت از پروژه‌های انکشافی و اصلاحات در افغانستان به آن کشور تعهد کردند. من به این می‌بالم که بریتانیا مبلغ یک میلیارد دالر این مساعدت‌ها را برای افغانستان فراهم می‌سازد. افغانستان با کسب هم‌چو منابع و مساعدت‌ها باید به یک فرصت عالی دست یابد. این مساعدت‌ها، در صورتی می‌توانند به مردم این کشور کمک کنند که درست به مصرف رسیده و افراد قدرتمند در قبال مصرف آن جوابگو دانسته شوند.
برای یک مدت طولانی، یک مقدار زیاد پول که به هدف بهبود زندگی مردم افغانستان فراهم شده بود، توسط افراد قدرتمند به تاراج برده شده است. برای یک مدت طولانی، ما همه موضوع مبارزه بر ضد فساد را از نظر انداختیم و یا صرف تلاش‌های نمادین را در راستای مبارزه با فساد انجام دادیم در حالی‌که افراد قدرتمند در سطوح بالا از معافیت بهره‌مند شده بودند. با هر شهروند افغانی که من صحبت کرده‌ام، این را می‌شنوم که مردم این کشور از فساد به‌ستوه آمده‌اند.
من این موضوع را در واقع درک می‌کنم. به‌مثابه یکی از تمویل کننده‌گان عمده افغانستان، ما هم‌چنان می‌خواهیم پولی را که به این کشور تعهد کرده‌ایم باید به‌طور صادقانه در جهت آوردن تغییرات واقعی و بهبود زندگی مردان، زنان و کودکان افغانستان به‌مصرف برسد. این پول‌ها نباید به جیب و یا حساب‌های بانکی یکتعداد افراد خاص برود. روی این ملحوظ کشور من بریتانیا، از اقدام دولت وحدت ملی جهت ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، به‌طور خاص حمایت می‌کند؛ لذا من به این باورم که نهادی مانند مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد بهترین فرصت است برای افغانستان تا تلاش‌های فراتر را در راستای خاتمه‌بخشیدن به فساد فراگیر که به زندگی مردمان زیاد در این کشور آسیب رسانیده، روی دست گیرد.
چرا من به این مرکز باور دارم؟ مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، طوری ساخته شده که از مداخلات سیاسی بیرونی مصون می‌باشد. این مرکز که در یک محل واحد ایفای وظیفه کرده و یک روند ساده برای رسیدگی به قضایا از آغاز الی ختم در این مرکز و لابی‌گری و مداخله بدون ردیابی را در این مرکز مشکل می‌سازد؛ و این کار در واقع به کاهش تهدید ناشی از مداخلات در روند قضایی کمک می‌کند.
مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، هم‌چنان از تجارب بهترین افراد مسلکی موجود در سکتور قضایی بهره‌مند می‌شود. این افراد به‌صورت دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این افراد کاملاً مسلکی می‌باشند و مصدر خدمات عالی برای کشورشان می‌شوند. من به‌خاطری این را می‌دانم که خود، افتخار ملاقات با یک‌تعداد از این افراد مهم از زنان و مردان را داشته‌ام. من از این افراد ابراز تشکر می‌کنم به‌خاطری که آن‌ها مشغول انجام یک تلاش دشوار و پرچالش می‌باشند.
بعضی افراد ادعا می‌کنند که این مرکز یک نهاد موازی است که وظایف نهادهایی را انجام می‌دهد که قبلاً وجود داشته‌اند و پروسه‌هایی را تعقیب می‌کند که پیش از این نیز وجود داشته‌اند و یا صرفاً نظامی‌را توانمند می‌سازد و حمایت می‌کند که قبلاً در این خصوص فعالیت داشت. موضوع این‌جاست که اگر این نظام‌ها برای سال‌ها وجود و فعالیت داشتند ولی در راستای مهارکردن فساد فراگیر که تعداد زیاد افغان‌ها از موجودیت آن شاکی‌اند، نتوانسته‌اند کاری انجام دهند، پس فرصت برای یک رویکرد جدید در این خصوص فراهم شده است. من از بعضی مردم شنیده‌ام که این مرکز در آستانه برگزاری کنفرانس بروکسل و به‌هدف تشویق تمویل‌کنندگان ایجاد شد و فعالیت‌های این مرکز دوام نخواهد داشت؛ ولی می‌دانید که کنفرانس بروکسل گذشت و ما اخیراً شاهد اولین محاکمه قضایای فساد در این مرکز بودیم که به‌طور شفاف در حضور رسانه‌ها، نمایندگان جامعه مدنی و جامعه جهانی برگزار شد. بعضی افراد می‌گویند که این مرکز قادر به مبارزه با فساد در سطوح بالا نخواهد بود؛ ولی محاکمه یکی از سارنوالان نظامی اسبق که شنبه گذشته برگزار گردید، نشان‌دهنده تعهد لوی‌سارنوالی افغانستان در جهت پاک‌سازی نهاد خودش از وجود فساد نیز بوده و پیام واضحی را می‌رساند که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اراده دارد تا کارمندان خود را نیز جوابگو قرار دهد. در حالیکه این مرکز به اثبات رسانیده که می‌تواند و می‌خواهد این کار را به‌شکل درست انجام دهد، ما همه توقع داریم و ترغیب می‌کنیم که قضایای فساد به‌سطوح بالا نیز در این مرکز به‌زودی فیصله شوند.
شما می‌دانید، ما هم می‌دانیم و دولت نیز می‌داند که ناکامی در رسیده‌گی درست به قضایای فساد در افغانستان قابل پذیرش نیست. من به این باورم که این مرکز برای افغانستان در جهت مهار کردن فساد، خاتمه بخشیدن به فرهنگ معافیت و جلوگیری از به تاراج‌بردن منابع و پول‌های مورد نیاز حیاتی مردم افغانستان فرصتی را برای یک آغاز خوب مهیا ساخته است.
من به شما وعده می‌دهم در حالی‌که دولت شما روند جوابگو دانستن افراد در مصرف درست پول‌های افغانستان را آغاز کرده است، جامعه جهانی این روند را از نزدیک تعقیب خواهد کرد و ما هر کاری را که در توان‌مان است در جهت حمایت از کسانی انجام می‌دهیم که مسوولیت شجاعانه مبارزه با فساد را به‌دوش گرفته‌اند. آرزو می‌کنم تمام افغان‌ها، بدون درنظرداشت پیشینه‌های سیاسی عین کار را انجام دهند به‌خاطری که این یک موضوع سیاسی نیست، بلکه یک مسئله مربوط به آینده افغانستان است.
– دامینیک جیرمی، سفیر بریتانیا در افغانستان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان