شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گرامی‌داشت از ششمین سالگشت شهادت برهان‌الدین ربانی و تاکید بر پررنگ‌ شدن نقش مجاهدین در نظام

در مراسمی که به مناسبت ششمین سالگشت شهادت برهان‌الدین ربانی «شهید صلح» امروز (پنج‌شنبه؛ شش میزان) در تالا لوی جرگه برگزار شده بود، شماری از رهبران پیشین جهادی و مقام‌های حکومت فعلی و قبلی، بر پررنگ شدن نقش مجاهدین در نظام، شفافیت در برگزاری انتخابات و وحدت مردم افغانستان تاکید کردند.

عبدالرب رسول سیاف که در این مراسم سخنرانی می‌کرد مجاهدین را حافظ دین خواند و گفت کسانی که مجاهد را به تاراج مال مردم متهم و از مجاهدین به بدی یاد می‌کنند، در واقع جهاد، که یک رکن اصلی اسلام است را بد گفته‌اند.
او گفت که مجاهدین از حریم دین حراست و دفاع کرده اند: « از حریم دین حراست دفاع می‌کنیم. حراست از جهاد یک رکن اسلام است اگر کسی مجاهد را بد و رد می‌گوید جهاد را بد و رد گفته است. جهاد یک رکن اسلام است. مثل که یک رکن اسلام را بد و رد گفته باشد.»
سیاف حکومت را به سهل‌انگاری در امر حراست از ارزش‌های دینی متهم کرد و گفت طالبان اگر با دهشت و وحشت به دین اسلام ضربه می‌زند، حکومت با سهل‌انگاری سبب ترویج «فسق و فجور و فحشا» می‌شود و این‌طوری دین ضربه می‌خورد: «اسلام بیچاره در بین دو آسیاب آرد شده است. حکومت در روشنی قانون اساسی ما، باید یک خط واضیح بین فحشا و هنر رسم کند. اگر رقص یک زن نیمه برهنه بر روی ستیژ هنر باشد، ما منکر هنر هستیم»
وی با اشاره به شورش حبیب‌الله کلکانی در برابر نظام امانی، گفت که حبیب الله کلکانی با آن‌که از سواد خوب برخوردار نبود و دانشگاه نرفته بود، ولی وقتی دین را در معرض خطر دید قیام کرد و وجیبه‌ی دینی‌اش را انجام داد.
سیاف به «ستون پنجم» در حکومت نیز اشاره کرد و گفت حکومت وحدت ملی باید ستون پنجم را از میان بردارد.
سیاف در قسمت دیگر سخنانش بر وحدت مردم افغانستان تاکید کرد و گفت افغانستان به گلخانه‌یی می‌ماند که اگر یکی از گل‌های آن پژمرده شود از زیبایی گلستان کاسته می‌شود.

صلاح‌الدین ربانی، پسر برهان‌الدین ربانی و وزیر خارجه‌ی کشور در مراسم امروز، بر مشارکت سیاسی مردم در تصمیم‌گیری‌های کلان تاکید کرد و گفت یکی از نمادهای تحقق عدالت اجتماعی و دست یابی مردم به حقوق اساسی شهروندی‌شان مشارکت سیاسی در نظام است.
او برگزاری شفاف و به موقع انتخابات را یکی از نیازهای جدی برای جلوگیری از بحران عنوان کرد: « ما سال آینده انتخابات پارلمانی را پیش رو داریم و قطعا یک انتخابات فراگیر، آزاد و عادلانه، از رفتن کشور به سوی بحران جلوگیری می نماید و پایه های نظام را مستحکم می کند، اما هر انتخاباتی که از سلامت و شفافیت لازم برخوردار نباشد، عامل مشکلات خواهد بود و ما از این ناحیه در مورد انتخابات پیشرو نگرانیم.»

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه نیز به انتخابات پیش رو اشاره و بر شفافیت آن تاکید کرد. او گفت که کمسیون‌های که در عرصه‌ی انتخابات کار می‌کنند، باید اعتماد مردم را جلب کنند: «کمسیون‌ها باید اعتماد مردم را جلب کنند. در این اواخر برخی از ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی روی سلامت انتخابات کار می‌کنند که ما نیز با‌ آنان هستیم. انتخابات باید حافظ ثبات در کشور باشد»
محمد محقق با استناد بر نصوص قرآنی گفت که مجاهدین از ارزش والا برخوردار است.
محقق به ماجرای ثواب‌الدین مخکش یکی از اعضای ارشد اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری که یک رهنمود قوم‌گرایانه طرح کرده بود نیز اشاره کرد و از رییس جمهور غنی خواست که پرونده را تعقیبکند: «رییس جمهور قضیه را تعقیب کند که این طرح‌های تبعیض‌آمیز سلامت کشور ره به مخاطره می‌اندازد.»
اخیراً اطلاعات روز گزارشی از یک طرح راهنمایی حلقه‌یی در اداره امور پرده برداشت که نشان می‌دهد در این طرح ۱۲ ماده‌یی تلاش شده که اقوام غیر پشتون از اداره امور حذف شوند.

عبدالهادی ارغنده‌وال رییس حزب اسلامی افغانستان نیز بر وحدت مردم تاکید کرد و گفت در صورتی که مردم افغانستان به اختلاف‌ها دامن بزنند در واقع آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند و برای مداخله،‌ دست دشمنان افغانستان را بازتر کرده‌اند.
او نیز به برگزاری به موقع و شفاف انتخابات تاکید کرد و گفت برای تامین ثبات در کشور، افغانستان به برگزاری یک انتخابات شفاف نیاز دار: «ما نیاز به یک انتخابات پاک و منزه داریم؛ نه انتخاباتی که قبل از قبل بر اساس سلیقه‌ی برخی‌ها تنظیم شده باشد.»
برهان‌الدین ربانی در بیست و نهم ماه سنبله‌ی ۱۳۹۰ در اثر یک انفجار انتحاری در منزل خود کشته شد. در زمان انفجار بمب، تعدادی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در منزل وی با دو نفر از اعضای طالبان در حال گفتگو بودند که یکی از نمایندگان طالبان، مواد منفجره‌ای که در دستارش (لونگی) پنهان کرده بود را منفجر می‌کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان