شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گلبدین حکمیتار توافقنامۀ صلح را با حکومت افغانستان امضا کرد

محمد امین کریم، رییس هیئت گفتگو کننده حزب اسلامی می‌گوید که گلبدین حکمتیار این توافقنامه را امضا کرده است و قرار است رییس‌جمهور اشرف غنی در یک مراسم بزرگ درارگ این توافقنامه را امروز (پنج‌شنبه ۸ میزان) امضا کند.

وی افزود که حکمتیار نیز ازطریق ویدیو کنفرانس دراین مراسم شرکت خواهد کرد وسخنرانی‌اش را ایراد خواهد کرد.

توافقنامه صلح میان نماینده‌گان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به میانجیگری شورای عالی صلح افغانستان هفتۀ گذشته امضا شد و قرار است پس از امضای آن توسط رییس‎جمهور غنی اجرایی شود.

به روز شنبه، نمایندگان مردم در خانه ملت از توافق نامه صلح که هفته گذشته میان حکومت وحدت ملی افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار به امضا رسید، استقبال کردند و از دو طرف خواستند که مواد توافق نامه را به صورت کامل عملی سازند.

نمایندگان مردم در پارلمان، از حکومت و حزب اسلامی به خاطر گفتگو‌ها و امضاء توافق نامه صلح تقدیر نمودند.

امضاء توافق‌نامۀ ابتدایی صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار واکنش‌های گونه‌گون را در داخل کشور برانگیخته‌است. برخی‌ها در این باره خوش‌بین استند و برخی‌ها این توافق‌نامه را با دیدۀ شک می‌نگرند و آن را یک معامله می‌گویند.

یوناما با پخش یک اعلامیه گفته‌است که از تلاش‌های حکومت وحدت ملی افغانستان برای تعامل با همه گروه‌هایی که علاقه‌مند صلح هستند، حمایت می‌کند.

برعلاوه یوناما، اتحادیه اروپا و سفارت امریکا در کابل پشتیبانی شان را از توافق نامه صلح اعلام نمودند و آن را نشانی از امید برای افغان‌ها خواندند.

از سوی دیگر، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر به روز یکشنبه گفت که حکمتیار باید شهامت به خرج دهد و از کسانی که از سوی حزب وی قربانی شده‌اند پوزش بخواهد.

وی می‌افزاید که حکمتیار باید روند ابتدایی مصالحه را آغاز کند و از مردم افغانستان پوزش بخواهد.

وی اضافه کرد که این کمیسیون طرفدار حل منازعه از طریق گفت‌وگوهاست؛ اما طرفدار زیرپاشدن عدالت و حق قربانیان نیست.

اما حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌گوید که این حزب کار بدی انجام نداده‌است که از مردم افغانستان پوزش بخواهد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان