شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » یوناما کشته شدن غیرنظامیان در قندوز را بررسی می‌کند

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که در حال تحقیق راپورها در مورد حمله‌ی هوایی در منطقه‌ی بوز قندهاری در حومه‌ی شهر قندوز است که در آن «۳۲ غیرنظامی کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی» شده‌اند.
دفتر یوناما با نشر اعلامیه‌یی از مقام‌های افغانستان خواستار فراهم‌آوری زمینه‌ی یک تحقیق مستقل، بی‌طرف و سریع به زودترین فرصت شده است.
یوناما همچنان خواهان اقدامات مناسب برای تأمین پاسخ‌گویی در خصوص حمله، جبران خسارات به قربانیان و متوقف شدن همچو حملات در آینده نیز شده است.
در اعلامیه‌ی یوناما آمده است، یافته‌های نخستین نشان می‌دهد که در این حمله‌یی هوایی ۳۲ غیرنظامی کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شده‌اند که بیشتر آنان زنان و کودکان می‌باشند. این اداره همچنان گزارش‌هایی را دریافته که در این حمله ۲۲ منزل مسکونی به شدت تخریب شده است.
تدامچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس دفتر یوناما گفته است: «جان باختن افراد ملکی قابل قبول نیست و این حرکت باعث صدمه رساندن به تلاش‌ها برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان می‌شود. در وقت انجام دادن حملات هوایی، نیروهای نظامی بین‌اللملی باید تمامی اقدامات ممکن را که شامل تحلیل کلی از زمینه برای انجام حملات هوایی می‌شود، اتخاذ کنند تا تلفات بر افراد ملکی نرسد.»
چهارشنبه‌شب هفته‌ی گذشته (۱۳ عقرب)، کماندوهای ارتش و نیروهای مأموریت حمایت قاطع در منطقه‌ی بوز قندهاری ولایت قندوز که قصد حمله بر طالبان را داشتند، به کمین طالبان برخوردند و سپس به درخواست آن‌ها حمله‌ی هوایی انجام شد.
مقامات امریکایی مستقر در افغانستان انجام این حمله‌ی هوایی را پذیرفته‌اند. جنرال جان نیکولسن، فرمانده نیروهای امریکایی در کابل در مورد جان باختن قربانیان از اثر این حمله ابراز تأسف کرده است.
حکومت افغانستان می‌گویند که طالبان دراین رویداد از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند. وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که رهبران طالبان حتا از اعضای خانواده‌های شان به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند و شماری از کشته شده‌ها اعضای خانواده‌ها رهبران طالبان اند.

در یک هفته از اثر خشونت‌ها ۹۵ غیرنظامی کشته و ۱۱۱ تن دیگر زخمی شده‌اند
از سوی هم هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید کشته شدن غیرنظامیان در قندوز در حالی‌ست که تمامی نقاط افغانستان دامنگیر خشونت است و غیرنظامیان بیشترین آسیب را متقبل می‌شوند.
در اعلامیه‌ آمده که در یک هفته‌ی گذشته یوناما ۴۶ حادثه‎ی جداگانه خشونت که سبب آسیب‌های شدید به غیرنظامیان شد‌ه‌ است را ثبت کرده است.
به گفته‌ی یوناما، از ۳۰ اکتوبر الی پنجم نوامبر از اثر خشونت‌ها در افغانستان ۹۵ غیرنظامی کشته و ۱۱۱ تن دیگر زخمی شده‌اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان