شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آغاز سال تحصیلی در ایران و وضعیت مهاجرین افغان

با آغاز ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، بیش از میلیون‌ها دانش آموز ایرانی و صدها دانش آموز افغانستانی سال تحصیلی جدید را در کنار یکدیگر و در مدارس ایران آغاز کردند.

صدها هزار نفر از کودکان مهاجر در مدارس ایران به آموختن علم و فراگیری دانش پرداختند و هزاران نفر از این دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها راه یافته و به مدارج بالای علمی رسیده‌اند و مصدر خدمت به مردم و کشور خویش شده‌اند.

اما سه سال از فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مبنی بر اینکه «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند»، می‌گذرد و در طول این سه سال شاهد تسهیل شرایط ثبت نام این دانش آموزان بوده‌ایم.

«سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش ایران قبل از شروع سال تحصیلی جدید در صفحه توئیتر خود با موجی به عنوان از مهرجا نمانند حمایت خود را از این دانش آموزان اعلام کرد و این توئیت با استقبال بسیاری روبه رو شد.

وزیر آموزش و پرورش ایران پس از این حمایت از آمار ثبت نام ۳۷۰ هزار دانش آموز افغانستانی خبر داد و اظهار داشت که به قول خود برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی با توئیت «ازمهرجانمانند» عمل کرده است.

با آغاز ماه مهر شاهد حضور دانش آموزان ایران و افغانستانی در کنار هم بودیم و این دانش آموزان جهت کسب علم و فراگیری دانش راهی مدارس شدند و با این اقدام شاهد بی رونقی مدارس خودگردان شدیم و این طرح بسیاری از معلمان را خانه نشین کرد.

از شهربانو جعفری فعال فرهنگی و معلم دانش آموزان افغانستان از اوضاع و احوال این روزها پرسیدم و وی با بیان اینکه با فرمایش رهبر انقلاب ایران دانش آموزان افغانستانی به همراه سایر دانش آموزان ایرانی در مدارس ایران تحصیل می‌کنند، گفت: این روزها با حال و هوای فرا رسیدن ماه مهر به تجدید خاطره می پردازیم.

بوی ماه مهر و شعف دانش آموزان از آغاز سال تحصیلی جدید، شوق علم آموزی فضای وصف نشدنی به مدارس در روزهای ماه مهر داده است و بسیاری از این دانش آموزان در حالی آغاز سال جدید تحصیلی را آغاز کردند که امید به فردا و روزهای بهتر بدرقه دعای خیر والدینشان و عبور از زیر قرآن به همراه بود.

مهدی دانش آموز سال ششم دبستان که همیشه شاگرد ممتاز مدرسه بوده است دوست دارد که پزشک شود و به هم وطنانش خدمت کند و علی هم که در کلاس پنجم درس می خواند می‌خواهد در آینده مهندس راه و ساختمان شود تا افغانستان را آباد کنند.

این دو دانش آموز افغانستانی می‌گویند که پیام آنها در آغاز سال تحصیلی جدید به هموطنان‌شان این است که با تمام تلاش درس بخوانند تا بتوانند به کشورشان خدمت کنند.

ایجاد فرصت برابر آموزشی بدور از هر گونه تبعیضی از جمله اهداف یکی از مدارسی است که دانش آموزان اتباع افغانستانی در آن سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

فاطمه خاوری از معلمان مدرسه جویندگان دانش در رابطه با دانش آموزان این مدرسه می‌گوید بیشتر دانش آموزان این مدرسه اتباع افغانستان و یا دوتابعتی یعنی ایرانی و افغانستانی هستند.

وی که با فرا رسیدن ماه مهر به همراه سایر دانش آموزان در مدرسه حضور یافته است، گفت: امروز که به همراه سایرین مهر را در دل این دانش آموزان کاشتیم امیدوارم که چندین برابر مهر برداشت کنم.

هرچند که او نگران آینده و شرایط این دانش آموزان است اما شور و اشتیاق این دانش آموزان با آغاز سال تحصیلی نوید بخش آینده‌ای روشن است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان