شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آغاز کار فرمانده تازۀ ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان

در مراسم معرفی جنرال “میک نیکلسون” به‌جای جنرال “جان کمبل”، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه، جنرال جوزف دنفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش امریکا، جنرال راحیل شریف، رییس ارتش پاکستان و مقام‌های بلند پایه ناتو حضور داشتند. جنرال میک نیکلسون می‌گوید که برنامه‌های جدی برای پیکار با هراس‌افگنی وتامین صلح و ثبات در افغانستان دارد.

جنرال جان کمبل فرمانده ۵۹ ساله امریکایی، که تجربه هژده ماهه فرماندهی هزاران سرباز امریکایی و دیگر نیروهای خارجی در افغانستان دارد، پس‌از یک‌ونیم و سال به مأموریت‌اش پایان داد و با پیام اینکه خاطرات افغانستان و مردمش را در قلب‌اش نگه خواهد داشت، این کشور را ترک کرد. او در برنامۀ ویژۀ انتقال فرماندهی در کابل، پرچم‌هایی را که یک‌ونیم سال پیش‌از جنرال دنفورد به‌دست آورده بود، به مک نیکلسون، همتای چهار ستاره‌اش داد. مقام‌های حکومتی و نظامی و افغانستان و نیز جنرال راحیل شریف نیز حضور دارند.

جنرال جان کمبل می‌گوید: “زمانی که من ماموریتم را شروع کردم تا حال، در اوضاع دشمنان، حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی تغییر آمده‌است.”

او ادامه می‌دهد: “اوضاع منطقه‌یی بر ادامۀ نبرد ما تاثیر کرده‌است، مردم افغانستان نیز تغییر کرده‌اند و بیشتر شهروندان از فضای گذشته بیرون شده‌اند.”

جنرال نیکولسن که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به حیث فرمانده لوای سوم قطعه جنگی در شرق کشور کار کردهاست می‌گوید: “من امروز نمی‌خواهم درباره دشمنان حرف بسیار بزنم، اما در روزهای دیگر درباره شان صحبت می‌کنم. پیام کوتاهی که من به آنان دارم این است که من شما را می‌شناسم. شما به مردم افغانستان درد رسانیده‌اید. می‌خواهم به مردم افغانستان توجه کنم، آنان پیروز اصلی این نبرد استند.”

در همین حال، جنرال لویید آستن، فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش امریکا می‌افزاید: “انتقال موفقانۀ مسؤولیت‌های امنیتی از عملیات‌های جنگی به ماموریت قاطع، که بر مبارزه با هراس‌افگنی و آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغانستان تمرکز دارد، اعتماد بزرگی بر بنیاد توانمندی ایجاد کرده‌است.”

نماینده غیر نظامی ناتو در افغانستان نیز می‌گوید که در ماه آینده میلادی دبیر کل این سازمان با مقام‌های افغانستان دیدار خواهد کرد و همه دربارۀ برنامه‌های آینده کار خواهند کرد.

اسماعیل آرامیز، نماینده غیر نظامی ناتو می‌گوید: “این سال برای افغانستان پر از چالش است. سال گفت‌وگوهای صلح و سال نشست ناتو است. این مهم است تا اطمینان حاصل شود که ناتو و افغانستان دیدگاه مشترکی دارند.”

سرپرست وزارت دفاع ملی، افغانان را قربانی اصلی هراس‌افگنی می‌داند و بر ادامه کمک‌های جامعه جهانی تأکید می‌ورزد.

معصوم استانکزی می‌گوید: “ما برای بهترسازی اوضاع و شکست هراس‌افگنی یکجا مبارزه می‌کنیم. مردم افغانستان در خط نخست نبرد قرار دارند. آنان همان‌گونه که مرد و زن شما در لباس نظامی قربانی می‌دهند، قربانی می‌شوند.”

در حالی که در زمان ماموریت جان کمبل نیروهای خارجی از میدان‌های نبرد افغانستان بیرون شدند اما در ماه‌های اخیر دیده شد که باری دیگر این نیروها برای سرکوب هراس‌افگنان در گوشه و کنار کشور دست به عملیات‌های نظامی زمینی و هوایی زدند.

نیکولسن در حالی ماموریت‌اش را در افغانستان آغاز می‌کند که هنوز گفت‌وگوهای صلح به نتیجه نرسیده‌اند. دامنۀ نا امنی‌ها رو به افزایش‌اند و داعش در کنار طالبان از تهدیدهای تازه برای نیروهای خارجی و حکومت افغانستان به شمار می‌رود. دیده شود که برنامه‌های این جنرال امریکایی برای رهبری نیروهای خارجی در کشور چه‌قدر موثر خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان