شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آماده استفاده از تجربیات ایران در هنر تئاتر هستیم

«سید منصور رحمانی» رئیس تئاتر ملی افغانستان در نشستی به منظور بررسی دستاوردهای نخستین اجلاس منطقه‌ای هنرهای نمایشی غرب آسیا که در محل رایزنی فرهنگی ایران در کابل برگزار شد، گفت: هنرهای نمایشی در ایران را به عنوان الگویی مهم برای این هنرها در افغانستان است.

وی خاطرنشان کرد: تئاتر ملی افغانستان برای استفاده از تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هنری، آمادگی کامل دارد.

رئیس تئاتر ملی افغانستان در نخستین سفرش به ایران که از اقبال مردم ایران به نمایش و هنر بهت‌زده شده بود اعلام کرد که ایده‌های فراوانی را در تعامل با اهالی تئاتر در ایران دریافت شد که آنها را در برنامه‌ریزی‌های لحاظ می‌شود.

رحمانی در این نشست به تشریح مشکلات فراروی تئاتر در افغانستان به ۳ موضوع تأثیرات مخرب چهار دهه جنگ، پایین بودن سطح اقتصادی مردم و فقدان زیرساخت‌های لازم در افغانستان اشاره کرد.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نوشت: در سفر رئیس تئاتر ملی افغانستان به ایران ۲ تفاهمنامه به امضا رسید، یک تفاهمنامه عمومی زمینه‌های همکاری بیشتر بین کشورهای شرکت‌کننده را در برمی‌گیرد.

تفاهمنامه چهارجانبه دیگری بین رؤسای تئاتر ملی کشورهای ایران، افغانستان و عراق و رئیس یونیمای (اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی) ایران با هدف توسعه تئاتر عروسکی به امضا رسید.

در این نشست شرایط اجرایی‌شدن بندهای این تفاهمنامه‌ها مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت و مقرر شد، تئاتر ملی افغانستان پس از تشکیل یونیمای افغانستان، جلسه‌ای را برای پیگیری سایر موارد مندرج در تفاهم برگزار کند.

همچنین به دلیل این که یکی از بندهای تفاهمنامه تأسیس موزه مشترک عروسک‌های آیینی و سنتی ۳ کشور است، پژوهشی در این زمینه برای معرفی عروسک‌های افغانستان انجام شود که مورد استقبال طرف افغانستانی قرار گرفت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان