شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آماده همکاری مشترک با یک نقشه واضح با ایران

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در دیدار روز گذشته با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفته است که روابط افغانستان با ایران به  ثبات منطقه کمک می‌کند و ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت‌های منطقه شود.

اشرف غنی ضمن خوش آمدگویی به ظریف و هیات همراهش، درگذشت کارگران معدن در آن کشور ابراز تاسف و برای دولت و مردم ایران که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار دارند، آرزوی موفقیت کرد.

وی گفت: امروز ما شاهد این هستیم که یک دیدگاه برای همکاری‌ها بین افغانستان و ایران ایجاد شده است. ما باید سنگ بنای روابطی را بین ۲ کشور بگذاریم که دورنمای آن در کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت، شفاف باشد.

رییس جمهور افغانستان گفت: آماده همکاری مشترک در بخش‌های اقتصادی، ترانزیتی و مبارزه با مواد مخدر و همچنان مسایل مرزی با یک نقشه واضح با ایران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افغانستان و ایران روابط دیرینه و حسنه داشته اند و در آینده نیز این روابط تقویت مزید خواهد یافت و روابط افغانستان با ایران در ثبات منطقه کمک می‌کند.

اشرف غنی گفت: ما مذاکرات خود را با ایران با اراده و نیت نیک، انجام می دهیم و افغانستان آماده است که کمیته‌های کاری خود را بزودی معرفی کند تا  بتوانیم با یک تقسیم اوقات شفاف، به یک سند جامع دست پیدا کنیم.

اشرف غنی با تاکید بر اینکه برای افغانستان، ثبات و امنیت مرزهایش اهمیت خاصی دارد، خواستار همکاری ایران در این عرصه شد.

وی گفت: ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت‌های منطقه شود، جنگ افغانستان، جنگ داخلی نیست، ما اقدامات بسیار جدی را علیه تروریسم از جمله داعش انجام داده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم که تروریست‌ها از خاک ما علیه کشورهای دیگر استفاده نمایند.

رئیس جمهور افغانستان گفت: گروه‌های تروریستی، دشمنان مشترک ما است و افغانستان هیچ زمانی تروریست‌ها را در آغوش نمی‌گیرد و به عنوان  وسیله استفاده نمی‌کند.

وی گفت: ما همکاری‌های خود را با ایران در چند محور مشخص، مانند بندرچابهار، استفاده از خط آهن و توسعه نقاط مرزی، گسترش می‌دهیم.

اشرف غنی از  ایران خواست که به منظور جلوگیری از قاچاق بخاطر مهاجرت‌های اقتصادی، اجازه نامه‌های قانونی برای کارگران افغانستان، اعطا کند.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به همکاری‌های منطقه‌ای گفت: ما در بخش همکاری‌های منطقه‌ای، تلاش داریم تا ایران از طریق افغانستان با چین و ازبکستان متصل و می‌توانیم مذاکرات چند جانبه را در زمینه داشته باشیم.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، ضمن تشکر از استقبال هیات همراه اش، حادثه تروریستی در ارتش  ۲۰۹ شاهین به رئیس جمهور و مردم افغانستان تسلیت گفت و تاکید کرد: حرکت‌های تروریستی و خشونت طلبی، خطری است که منطقه را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی برای هر ۲ کشور یک خطر است، گفت: ما همیشه در کنار مردم افغانستان بوده ایم و در آینده نیز خواهیم بود و از دولت وحدت ملی حمایت می کنیم.

ظریف از روند گفت‌وگوهای صلح به محوریت افغانستان استقبال کرد و گفت: ما متعهد به روابط درازمدت و راهبردی با افغانستان هستیم.

وزیر خارجه ایران افزود: ما برای همکاری پایدار آمادگی داریم و نماینده‌های خود را برای کمیته‌های کاری معرفی کنیم تا کمیته ها، کار خود را بزودی آغاز کنند.

ظریف گفت: ما بدون حضور افغانستان در هیچ نشستی شرکت نکرده‌ایم، اما باور داریم که آینده افغانستان را مردم و دولت آن رقم می‌زنند.

وزیر خارجه ایران آمادگی کشورش را برای همکاری با افغانستان ابراز کرد و گفت: امنیت افغانستان برای امنیت ایران مهم است و ما در تمام مناسبات، بر محوریت دولت افغانستان همکاری می‌کنیم.

«سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهور افغانستان گفت: به افغانستانی‌های که زمان پاسپورت شان تا پایان ماه اردیبهشت/ ثور پایان  می‌یابد، فرصت داده شود تا بتوانیم بعد از بررسی‌های همه جانبه، اقدامات سریع را بخاطر حل مشکلات انجام دهیم.

وی افزود: در رابطه افغانستان و ایران، توافق نظر وجود دارد و این نقطه عطف در مناسبات بین ۲ کشور است.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجراییه دولت وحدت ملی افغانستان گفت: در افغانستان، دیدگاه واحد در رابطه به مناسبات با کشورها بخصوص ایران وجود دارد و ما تلاش داریم که تعهدات همکاری طولانی‌مدت با ایران ایجاد و اولویت‌های بررسی شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان