شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آمریکا بزرگترین بمب غیراتمی خود را در افغانستان آزمایش کرد

پنتاگون اعلام کرد: در عملیاتی علیه داعش در افغانستان، بزرگترین بمب غیراتمی خود را به کار برده است.

رسانه‌های آمریکا گزارش دادند که این حمله در شهرستان اچین، در ننگرهار و در ساعت ۷:۳۰ عصر روز گذشته پنجشنبه (۲۴ حمل) به وقت محلی انجام شده است.

این بمب، که به آن لقب «مادر تمام بمب‌ها» دادند، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌هایی استفاده شده است که داعش در آنها پنهان شده بودند.

مقام‌های نظامی آمریکا به تلویزیون سی ان ان گفتند که این بمب بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم وزن دارد و بزرگترین بمب غیراتمی ارتش آمریکا است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که در پرتاپ بزرگترین بمب غیراتمی آمریکا در ننگرهار تاکنون ۳۶ نفر از اعضای داعش کشته و همچنین سه تونل زیرزمینی و اسلحه و مهمات این گروه نابود شده است.

وزارت دفاع افغانستان همچنین تاکید کرده که هیچ شهروند غیرنظامی در این حادثه آسیب ندیده است.

«دونالد ترامپ» روز گذشته در کاخ سفید و در حاشیه دیدار با امدادگران ایالت جورجیا گفت: من به ارتش بسیار بسیار افتخار می کنم و این عملیات یک موفقیت دیگر بود.

وی در ادامه افزود که به فرماندهان ارتش آمریکا اختیار تام داده و ارتش در مقایسه با دوران باراک اوباما، عملکرد بسیار متفاوتی از خود نشان داده است.

«لیندسی گراهام » سناتور جمهوری خواه با تمجید از اقدام ترامپ در حمله اخیر آمریکا به افغانستان با بزرگترین بمب غیراتمی گفت: شهر، کلانتر جدیدی دارد.

«حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان در صفحه توییتر خود با اشاره به کاربرد بزرگترین بمب غیر اتمی آمریکا در افغانستان، این اقدام را به شدت محکوم کرد و از افغانستانی ها خواست تا جلوی آمریکا را بگیرند.

این در حالی است که «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان بر این باور است که این حمله با هماهنگی دولت افغانستان انجام گرفته است.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: پرتاپ بزرگترین بمب بر روی پایگاه آموزشی و محل نگهداری مهمات داعش توسط آمریکا با هماهنگی دولت افغانستان انجام شده است.

عبدالله در ادامه نوشته است: بسیاری از شهروندان افغانستان به دلایل خشونت داعش مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و دولت تلاش کرده تا در این حمله کمترین آسیب به شهروندان غیرنظامی وارد شود.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز دقایقی پیش اعلامیه‌ای در این خصوص صادر کرده است.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: حکومت افغانستان در جریان حمله نیروهای هوایی ایالات متحده آمریکا در ولسوالی «اچین» ننگرهار علیه پایگاه، تونل‌ها و مواضع داعش قرار داشت.

در این اعلامیه همچنان آمده است: در این حمله به دشمن تلفات سنگین وارد شده و غیرنظامیان آن منطقه را تخلیه کرده بودند.

«حمدالله محب» سفیر افغانستان در آمریکا با تایید این حمله گفت که بیشتر جنگجویان داعش در غارها پناه برده بودند و تخریب آن تونل‌ها و غارها اکنون افراد گروه داعش را وادار می کند تا بیشتر دیده شوند.

محب می‌گوید که بین مقامات افغانستانی و آمریکا همکاری نزدیکی وجود دارد تا از یک استراتژی پیروزمندانه اطمینان حاصل شود.

طالبان نیز حمله آمریکا به افغانستان را محکوم کرده و  گفته‌اند این اقدام آمریکا هیچ توجیهی ندارد و جزو جرایم جنگی محسوب می‌شود.

براساس گزارش‌ها، این نخستین بار است که نیروی هوایی ایالات متحده این بمب را در جنگ استفاده می‌کند.

تاکنون از میزان تلفات داعشی ها، و نیز از میزان تلفات غیرنظامیان گزارشی دریافت نشده است؛ گمان می‌رود با توجه به قدرت تخریبی بالای این بمب، غیر نظامیان نیز شامل آسیب دیدگان باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان