شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آگاهان: توافق‌نامۀ امنیتی برای شهروندان افغانستان چندان مؤثر نبوده‌است

آگاهان می‌گویند که توافق‌نامۀ امنیتی با واشنگتن نتوانسته‌است آرزوی‌ها شهروندان افغانستان را برای رسیدن به صلح و امنیت تحقق بخشد.

برخی‌از آگاهان و سناتوران می‌گویند که حکومت وحدت ملی از این توافق‌نامه باید به گونۀ لازم بهره ببرد و واشنگتن را به سرکوب دشمنان افغانستان وادار سازد و نیز نیروهای دولتی کشور به تجهیزات پیشرفته دست یابند.
مجلس سنا دربارۀ چه‌گونه‌گی عملی‌شدن توافق‌نامۀ امنیتی کابل – واشنگتن بحث کرد.

آمنه افضلی، سناتور می‌گوید: «این توافق‌نامه باید سبب تجهیز نیروهای امنیتی شود و نیروهای امنیتی باید به خودبسنده‌گی برسند.»

نثار حارس، سناتور می‌گوید: «هیچ کاری در توافق‌نامۀ امنیتی صورت نگرفته‌است و یکبار هم این کتاب ورق زده نشده‌است تا به مشکلات افغانستان رسیده‌گی می‌شد.»

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید: «با توجه به حجم تهدیداتی که حکومت و مردم افغانستان با آن روبه‌رو استند، نیاز است که حتا بیشتر از توافق‌نامۀ امنیتی با ما کمک شود.»

در نشست دیروز (شنبه ۲۱ حمل) جان‌کری، وزیر خارجۀ امریکا گفت: «ایالات متحده امریکا به پشتیبانی‌اش از حاکمیت ملی، استقلال و مردم‌سالاری در افغانستان ادامه می‌دهد.»

نخستین بخش این گفت‌وگو‌ها امنیت بود و این که افغانستان چهگونه از تهدید‌های هراس‌افگنان در امان بماند و بار دیگر به پناه‌گاه هراس‌افگنان مبدل نشود.

حکومت‌داری خوب و آوردن اصلاحات در نظام انتخابات بخش دوم این گفت‌وگو را بود.

در سومین بخش، این گروه کاری دوجانبه روی کمک‌ها برای توسعه و چه‌گونه‌گی عملی‌شدن آن گفت‌وگو می‌کنند.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجۀ افغانستان گفت: «در بخش دفاع و امنیت، از تحویل‌دهی چرخ‌بال‌ها و هواپیما‌ها به نیروهای دولتی و نیز از ادامۀ کمک جنگنده‌ها به نیروهای هوایی کشور ستایش می‌کنیم.»

یکی از نتایج این نشست این است که واشنگتن به ادامۀ کمک‌هایش به نیروهای دولتی افغانستان ادامه خواهد داد.

مهم‌ترین تعهد کابل به واشنگتن در این نشست این بود که حکومت وحدت ملی در کار مبارزه با فساد اداری جدی‌تر کار خواهد کرد و نیز برای اجرای حکومت‌داری خوب سخت‌تر خواهد کوشید.

پرسش این است که آیا ایالات متحده امریکا در اجرای تعهداتش وعده‌خلافی کرده‌است یا حکومت وحدت ملی‌ ظرفیت و توانمندی جذب کمک‌ها را نداشته است؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان