شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اجازه دخالت در انتخابات را نمی دهم

 هفتمین سال کاری و شانزدهمین دوره تقنینی شواری ملی امروز با سخنرانی رئیس جمهور غنی رسماً آغاز شد.
رئیس جمهور غنی در مراسم افتتاح شورای ملی، تاکید کرد که برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها اراده محکم وجود دارد.
آقای غنی با بیان‌اینکه دولت گام‌های لازم را برای برگزاری انتخابات برداشته است افزود که موانع سد راه پروسه برگزاری انتخابات از میان برداشته شده و زمینه‌های حقوقی نیز فراهم شده‌است.
رئیس جمهوری برگزاری انتخابات را یکی از ارکان عمده دموکراسی در کشور عنوان کرد و افزود که لازم است انتخابات در فضای عادلانه و منصفانه برگزار شود.
رئیس جمهمور غنی تاکید کرد که دولت سعی دارد که یک انتخابات شفاف و عادلانه در کشور برگزار شود و از هر گونه دخالت مسوولین دولتی و دیگر جهت های ذی‌النفع به شدت و قاطعیت جلوگیری کند، تا اعتماد مردم با این روند احیا شود.
رئیس جمهور تاکید کرد که نه خود اراده دخالت در این پروسه ملی را دارم و نه به هیچ فرد و یا گروه دیگر اجازه دخالت در این پروسه ملی را می‌دهم.
او افزود: رهبری دولت مصمم است که با متخلفین برخورد قاطع داشته باشد و آنان را به مجازات برساند.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد که استفاده از قوای دفاعی و امنیتی برای دخالت در پروسه انتخابات به هیچ صورت تحمل نخواهد شد.
آقای غنی همچنان یادآور شد که انتخابات ریاست جمهوری بدون هیچ نوع تاخیر در زمان قانونی آن برگزار خواهد شد و رهبری حکوت اجازه نمی‌دهد که همانند انتخابات پارلمانی به تاخیر مواجه شود.
او به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی را یک بحران عنوان کرد و افزود که ما مکلفیم تا براساس قانون اساسی این بحرانی ملی را خاتمه ببخشیم.
براساس گفته‌های رئیس جمهور غنی، کسانیکه به نفع بیرونی ها کار می‌کنند خواهان ادامه این بحران اند، در حالیکه اکثریت قاطع ملت که طرفدار جنگ و بی قانونی نیستند، خواهان ختم این بحران می‌باشند.
آقای غنی با اظهار خرسندی از افتتاح دوره کاری پارلمان ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس نگرانی‌های موکلین خود را که در مدت رخصتی های زمستانی خویش گوش داده اند، در اقدامات خویش به ویژه تدوین قوانین انعکاس دهند.
براساس گفته‎های آقای غنی، حکومت متحد به مشوره با نمایندگان هر دو مجلس می باشد و در این دو سال‌ونیم گذشته، ۳۲ بار –به صورت جداگانه با نمایندگان زون‌ها و به صورت عمومی- با نمایندگان گفتگو و تبادل نظر داشته‌است.
او افزایش همکاری میان سه قوه را از مسوولیت های خود عنوان کرد و افزود که حکومت براساس حکم قانون اساسی سعی دارد تا ارتباط یکسان با هر سه قوه داشته باشد و میان آنها همکاری را افزایش دهد.
در همین حال، عبدالرووف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان در مراسم افتتاح دوره کاری مجلس از حکومت خواست که در برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها تلاش کند.
آقای ابراهیمی تاکید کرد که به تعویق افتادن برگزاری انتخابات پارلمانی اعتماد مردم را نسبت به حکومت و دولت خدشه دار خواهد کرد و باید هر چه زود تر انتخابات پارلمانی به صورت سراسری و عادلانه برگزار شود.
او با بیان‌اینکه قانون شکنی‌ها، افزایش ناامین، افزایش کشت کوکنار و افزایش سطح بیکاری و فقر از جمله چالش‌های عمده فراروی حکومت و دولت می‌باشد؛ ابراز امیدواری کرد که سال تقنینی پیش رو، سال غلبه به این چالش‌ها باشد.
او همچنان تاکید کرد که تحقق این اهداف مستلزم یک حکومت توانمند است و این اهداف با موجودیت سرپرستان تحقق پیدا نخواهد کرد.
بر اساس ماده ٦٤ قانون اساسى؛ افتتاح کار اعضای پارلمان و لويه جرگه از صلاحيت هاى رئيس جمهور مى باشد که در هرسال آغاز کاری توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.
در خلال این دوره کاری اعضای ولسی جرگه افغانستان در مورد تصویب برخی قوانین از جمله قانون ثبت احوال نفوس بحث خواهند شد، در عین حال قرار است آنان به نامزدان جدید کابینه به جای وزیران سلب صلاحیت شده نیز رای اعتماد دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان