شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اجلاس «قلب آسیا» با موضوع افغانستان آغاز بکار کرد

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان از جمله سخنرانان افتتاحیه اجلاس «قلب آسیا-روند استانبول » هستند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز قرار است فردا در این اجلاس سخنرانی کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران صبح امروز در راس یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در اجلاس کشورهای قلب آسیا در مورد افغانستان وارد دهلی نو پایتخت هند شد.

اجلاس ۲ روزه قلب آسیا از روزشنبه با هدف گسترش همکاری‌ها برای کمک به حل مسائل و بهبود اوضاع امنیتی افغانستان با حضور نمایندگان بیش از ۳۰ کشور عضو و حمایت کننده این کنفرانس و بیش از ۱۰ نهاد بین المللی ومنطقه‌ای آغاز به کار کرد.

وزیر امور خارجه ایران قرار است ضمن سخنرانی در این اجلاس واعلام مواضع و راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای تقویت صلح وثبات در قلب آسیا و به ویژه افغانستان در حاشیه این اجلاس با تعدادی از مقامات عالیرتبه کشورها و همتایان خود دیدار کند.

۱۴ کشور عضو قلب آسیا شامل جمهوری اسلامی ایران ، افغانستان ، پاکستان ، چین، روسیه ،هند ، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان،ترکمنستان، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه ،فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن ، نروژ، لهستان ،اسپانیا، سوئد و انگلیس هم کشورهای حامی قلب آسیا به شمار می روند.

نخستین کنفرانس قلب آسیا درسطح وزیران خارجه، درسال ۲۰۱۱ به میزبانی استانبول برگزار شد.

نشست‌های بعدی به ترتیب به میزبانی افغانستان، قزاقستان، چین و پاکستان درسال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ برگزار شد.

ایرنا نوشت: از آنجایی که ترکیه یکی از مبتکران برگزاری کنفرانس قلب آسیا است، نام این کنفرانس به «قلب آسیا – روند استانبول» معروف شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان