شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » احتمال استفاده مجدد از مادر بمب‌ها در افغانستان

بیش از دو و نیم سال از عمر دولت وحدت ملی می‌گذرد، دولتی که با بحرانی شدن انتخابات، آغاز بحرانی داشت و پس از آن اتفاقاتی زیادی را تجربه و مدیریت کرده است.

در جریان این سال‌ها، مشکلات امنیتی، اقتصادی و بازنگری در روابط کابل با کشورهای مختلف تنها چند مورد از مشکلات دولت وحدت ملی بوده، در طرف دیگر حضور و ظهور گروه‌های تروریستی، تشدید تنش‌ها با اسلام‌آباد، مهاجرت سیل‌آسای افغانستانی‌ها به اروپا و اخراج مهاجرین از پاکستان، برگزار نشدن انتخابات‌ها و ده‌ها مورد دیگر انتقادهای زیادی را نسبت به این دولت به دنبال داشته است.

در این اواخر، واشنگتن بزرگترین بمب خود که به نام «مادر بمب‌ها» لقب گرفته را در ننگرهار پرتاب کرد، که این اقدام به زعم برخی سیاسیون افغانستان یک آزمایش خطرناک تسلیحاتی ارتش آمریکا محسوب می‌شود.

خبرنگار سایت ، برای بررسی کارکردها، مواضع دولت در برابر حمله آمریکا و واکنش‌ها در برابر آن، وضعیت نیروهای دولتی، سیاست کابل، استراتژی آمریکا، حضور عبدالله در انتخابات ۲۰۱۹ و چرایی عدم برگزاری لویه جرگه با «مجیب‌الرحمن رحیمی» سخنگوی عبدالله عبدالله به گفت‌وگو نشسته است.

مجیب‌الرحمن رحیمی در این گفت‌وگو با اشاره پرتاب بزرگترین بمب ارتش آمریکا در ننگرهار گفت: داعش اکثر عملیات‌های عمده خود را از این مکان سازمان‌دهی می‌کرده که حمله به بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی، جنبش روشنایی و مساجد کابل و برخی مناطق ننگرهار نمونه‌های آن است.

وی تصمیم در مورد چگونگی استفاده از تسلیحات را در حیطه نیروهای مسلح دانست و در مورد اینکه آیا احتمال مجدد استفاده از مادر همه‌ بمب‌ها در افغانستان وجود دارد، گفت: بر اساس نظر نظامیان، احتمال استفاده از هر نوع سلاحی که قوانین بین‌المللی استفاده آن را ممنوع نکرده باشد، وجود داشته و زمان و چگونگی استفاده از این تسلیحات نیز با تصمیم آنها انجام می‌شود.

رحیمی دلیل برکناری «داوود اساس» مشاور عبدالله را اظهارات غیر مسئولانه وی خواند و گفت: موضع و سیاست دولت وحدت ملی در قبال کشورهای خارجی، امنیت ملی و مبارزه با تروریسم مشخص بوده و هیچ اختلاف نظری در این موارد وجود ندارد.

سخنگوی رئیس اجراییه دولت وحدت ملی در خصوص دستاوردهای دولت به بهبود روابط کابل با کشورهای کمک‌کننده و کشورهای منطقه اشاره کرد و بهتر شدن اوضاع امنیتی، اقتصادی و اصلاحات را از جمله دستاوردهای داخلی برشمرد.

وی در مورد آمادگی نیروهای دولتی برای نابودی طالبان و استراتژی مشخص دولت برای این کار، گفت: در زمستان، نیروهای دولتی ما به تجدید قوا پرداخته و همه کارهای لازم نیز صورت گرفته و عملیات‌های هدفمند و غافلگیرانه‌ برای ضربه زدن به طالبان در مناطق مختلف راه‌اندازی شده که تاکنون ادامه دارد،‌ اما بنظر می‌رسد با توجه به اینکه سیاست ترامپ در مورد افغانستان مشخص نیست،‌ پاکستان اجازه آغاز حملات بهاری را به طالبان نداده است.

مجیب‌الرحمن رحیمی توضیح داد: ما همواره تأکید کردیم که استفاده از تروریسم به عنوان ابزار فشار در منطقه به سود هیچ کشوری نبوده و تروریست‌ها به عنوان جریان‌های افراط‌گرا که مرز و حاکمیت ملی را به رسمیت نمی‌شناسند، تهدیدی بر تمام کشورهای منطقه است.

وی افزود: این صدای ما را کسی در پاکستان نشنیده و دولت‌مردان پاکستانی معتقد بودند که با خروج سربازان خارجی، نیروهای دولتی از هم پاشیده و همانند دوران پس از خروج سربازان شوروی یکبار دیگر به اهداف خود می‌رسند.

سخنگوی عبدالله عبدالله در ادامه سخنان خود اخراج مهاجران از کشورهای دیگر را برای دولت کابل مشکل‌زا خواند و از دولت ها خواست که بازگشت مهاجران به صورت تدریجی باشد.

رحیمی در مورد احتمال نامزدی عبدالله در انتخابات ۲۰۱۹ پاسخ روشنی ارائه نکرد، اما در مورد برگزاری لویه جرگه آن را معطوف به برگزاری انتخابات‌های پارلمانی و شورای شهرستان دانست.

وی از جانب دولت کابل اظهارات حامد کرزی مبنی بر اینکه دولت وحدت ملی خائن است را غیرمسئولانه خواند و اظهار داشت: اظهارات غیرمسئولانه کرزی با مخالفت گسترده مردم روبه‌رو شده است.

سخنگوی عبدالله عبدالله در پایان سخنان خود سیاست دولت ترامپ برای افغانستان را مشخص شده خواند و گفت: آمریکا در کنار همکاری با دولت و مبارزه با تروریسم، در بخش‌های دموکراسی، حمایت از نیروهای دولتی و حقوق بشر اعلام همکاری کرده و در بخش اصلاحات و اجرای توافقنامه سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی تأکید کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان