شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اربعین افغانستان رنگ خون گرفت/۳۰ شهید و ۸۵ زخمی

شماری از عزاداران اربعین حسینی نزدیک ظهر دیروز (دوشنبه) در مسجد «باقر العلوم» واقع در منطقه ۶ شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفتند.

* زمانی که عزاداران در مراسم اربعین حسینی حضور داشتند، یک عامل انتحاری بین آنها حضور یافته و پس از انفجار مواد منفجره،سبب شهادت و زخمی‌شدن ده‌ها عزادار حسینی شد.

* برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در نتیجه این انفجار دست‌کم ۵۰ نفر کشته و زخمی شده است، اما این آماری است که تاکنون هیچ مقام دولتی آن را تأیید یا تکذیب نکرده است.

* «اسماعیل کاووسی» مسئول مطبوعات وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرد: آمار تلفات این انفجار تاکنون مشخص نشده است.

وی افزود: دقایقی بعد از حادثه تنها ۱۰ کشته و ۱۷ زخمی به بیمارستان‌های دولتی کابل منتقل شده‌اند و احتمالاً برخی زخمی‌ها به بیمارستان‌های شخصی نیز انتقال یافته‌اند.

* در همین حال گروه طالبان افغانستان ضمن محکومیت شدید این حمله انتحاری، هرگونه دخالت افراد وابسته به خود در این انفجار را به شدت تکذیب کرد.

* در این حادثه تعداد زیادی کودک نیز به شهادت رسیدند.

* «فرهاد ابرار» خبرنگار تلویزیون ۲۴ افغانستان نیز در خبری اعلام کرد که در این حادثه تاکنون ۳۰ عزادار شهید و بیش از ۴۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

* همچنین تلویزیون طلوع نیز در خبری اعلام کرد که در این حادثه ۲۷ نفر کشته و ۳۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

* پیش از این نیز و در جریان حمله به «کارته سخی» در شب عاشورای حسینی نیز این گروه حمله به شیعیان افغانستان را محکوم کرده بود. مسئولیت آن حادثه را نیز داعش بر عهده گرفته بود.

* حامد کرزى رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز حمله تروریستى به عزاداران مراسم اربعین در مسجد باقرالعلوم را که سبب شهادت و زخمی شدن شماری گردید، به شدیدترین الفاظ تقبیح کرد و این عمل نابخشودنى و دور از انسانیت را کار دشمنان افغانستان و خلاف تمام موازین و ارزش‌هاى اسلامى و بشرى خواند.

* «محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان نیز حمله وحشیانه علیه نمازگزاران و عبادت‌کنندگان در مسجد باقرالعلوم را به شدیدترین الفاظ تقبیح کرد.

* رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، به‌ مسئولین بهداشت این کشور دستور داده‌ تا جهت درمان زخمی‌های این حادثه و کمک به‌تمام آسیب‌دیدگان از هیچ‌ نوع تلاشی دریغ نورزند.

* «عبدالله عبدالله» ریاست اجرایی افغانستان نیز در پیامی اعلام کرد: با ابراز تاسف فراوان بار دیگر تروریست‌های جنایتکار و انسان ستیز برخلاف ارزش‌های اسلامی و انسانی، بدون در نظر داشت حرمت و قداست خانه خدا (ج) با انجام حمله انتحاری در حوزه ششم امنیتی در مسجد باقر العلوم؛ شماری از هم‌وطنان بی‌گناه ما را شهید و زخمی کرده‌اند.

عبدالله همچنین تأکید کرده است: این اقدام فجیعانه و وحشیانه‌ گروه‌های تروریستی در امن‌ترین و مقدس‌ترین مکان دینی به منظور هدف قراردادن مسلمانان اوج بی‌رحمی، شقاوت و جهالت آنان را نشان می‌دهد که در هیچ دین و قانونی توجیه و منطق ندارد.

این جنایت را گروه‌های تروریستی انجام می دهند که به هیچ دین و مذهب، قوم و تبار و ارزش و قانونی خاص وابسته نیستند.

* روزنامه انگلیسی دیلی میل و سایت خبری بی‌بی‌سی نیز در خبری اعلام کردند که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با رد هرنوع مسئولیت این حادثه، اعلام کرده این گروه به هیچ عنوان به مساجد حمله نمی‌کند و ما این عمل را محکوم می‌کنیم.

* سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای حمله به عزاداران حسینی و شیعیان افغانستان در مسجد باقرالعلوم شهر کابل را محکوم کرد و آن‌را یک جنایت وحشتناک توصیف نمود.

* رئیس جمعیت اسلامی و وزیر خارجه افغانستان حمله تروریستی به عزاداران حسینی را محکوم کرد

«صلاح‌الدین ربانی» تأکید کرد: حمله انتحاری در مسجد باقرالعلوم شهر کابل و به شهادت رساندن غیرنظامیان ازجمله کودکان و زنان، اوج قساوت دشمنان مردم افغانستان را بار دیگر به نمایش گذاشت.

* بنیاد احمد شاه مسعود نیز حمله تروریستی به مراسم اربعین حسینی را محکوم کرد

در این پیام آمده است: جنایت تکان‌دهنده امروز در مکان مقدسی بنام مدرسه باقر العلوم آژیر خطریست برای همه مردم افغانستان.

به یقین می‌توان گفت که شبکه‌های ترور، بخشی از برنامه‌های کلان منطقه‌ای است که تلاش دارند کشور ما را میدان رقابت‌ها و زور آزمایی و منافع خود بسازند.

* سفارت آمریکا حمله بر عزاداران حسینی در کابل را محکوم کرد

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: ما حمله امروز بر مسجد باقرالعلوم در کابل که نمازگزاران را مورد هدف قرار داد، شدیداً محکوم می‌کنیم و عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به خانواده و وابستگان قربانیان این حادثه المناک اظهار نموده و برای مجروحین شفای عاجل آرزو می‌نمائیم.

* «بصیر مجاهد» سخنگوی فرمانده پلیس کابل به خبرنگار فارس گفت: آخرین آمار حاکیست که ۲۵ نفر در این حادثه شهید و ۳۷ نفر زخمی شدند. ۱۲ نفر از زخمی‌شدگان به طور سطحی مداوا شده و مرخص شدند و سایر زخمی‌ها در بیمارستان استقلال کابل تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

«محمد کریم خلیلی» معاون شورای عالی صلح نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله اظهار داشت:حمله بر افراد بی‌دفاع و غیرنظامی، خلاف تمام ارزشهای دینی، انسانی و جهانی است.

وی افزود: عاملان این رویداد بدانند که با چنین حملات ناجوانمردانه، نمی‌توانند بر اراده ملت افغانستان غلبه نموده و مردم این کشور را از رفتن به راه اقتدار، عزت، وحدت، همدلی، عدالت، ترقی و پیشرفت، باز دارند.

در این بیانیه همچنین آمده است: چنین حملاتی که با هدف ایجاد رعب، وحشت، نفاق و دامن زدن به افراط‌گراییِ مذهبی، از سوی دشمنان مردم افغانستان انجام می‌گیرد، هیچ تأثیر منفی بر وحدت، برادری، همدلی و اراده مردم این کشور نخواهد داشت.

«سرور دانش» معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: حادثه دردناک و غم انگیز مسجد باقرالعلوم نه اولین حادثه از این دست و نه آخرین آن خواهد بود.

دانش همچنین اظهار داشت: دشمنان کوردل و زبون مردم افغانستان طی یک سال گذشته حوادثی را خلق کرده اند که روی همه جنایتکاران و قساوت پیشگان تاریخ را سفید کرده اند.

در بیانیه معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان همچنین آمده است: اکنون که آسمان کابل را یک بار دیگر ماتم و مصیبت فرا گرفته است و در جای جای غرب کابل گلیم عزا پهن شده است، جا دارد از همه هموطنان بخواهیم که در پیشگیری از این گونه حوادث تلخ، سهم بگیرند و دست به کار شوند.

شورای علمای شیعه افغانستان:

در بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان آمده است: شورای علمای شیعه افغانستان این عمل ددمنشانه و بزدلانه را کار جریانهای منحرف افراطی دانسته و آن را به شدت محکوم می نماید و از دولت و ارگان‌های ذیربط می خواهد تا عاملین این اقدام غیر انسانی و اسلامی را شناسایی نموده و به سزای اعمالشان برساند.

واکنش جبهه ملی نجات افغانستان

در بیانیه جبهه ملی نجات افغانستان آمده است: کسانیکه یک مسلمان را عمداً به قتل میرساند مورد لعنت و غضب خدا قرار می‌گیرند.

هموطنان عزیز و مسلمان بیایید مردانه در برابر جنایات دشمنان اسلام  که تحت نام مسلمان و اسلام خون ملت مسلمان مارا می‌ریزند، بایستیم.

از دولت هم میخواهیم که در برابر انسان کشی‌ها بی‌تفاوت نباشد.

 امیدواریم که ملت باهم برادر افغانستان در کنار هم با اتحادشان دسیسه‌های دشمنان را خنثی کنند.

واکنش «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی

این عمل ددمنشانه را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌نمایم و تأکید ‌می‌کنم که تروریستان وحشی‌صفت هیچگاه با انجام چنین حملات دهشت افگنانه‌ای ، موجب تفرقه افگنی میان ملت یکپارچه افغانستان نخواهند شد.

وزارت امور کشور افغانستان

وزارت امور کشور افغانستان، حمله انتحاری در مسجد جامع باقر العلوم را به شدیدترین الفاظ تقبیح و محکوم کرد.

در بیانیه وزارت امور کشور افغانستان آمده است: این حمله نشان می‌دهد که تروریستان، در دشمنی با مردم افغانستان از هیچ فرصتی را فروگذار نکرده‌اند.

وزارت امور کشور افغانستان به پلیس ولایت کابل دستور داده است تا این رویداد را بررسی نموده و تدابیر بیشتر برای جلوگیری از چنین حوادثی را روی دست گیرند.

پایگاه خبری ترور مانیتور دقایقی پیش نوشت: گروه داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان